Bukefalos 28 år!

Vad ska jag göra med henne....suck.

Mli

Trådstartare
Har en gård med åtta katter som får gå ut och in som dom vill med kattluckor till alla utrymmen ute och i två dörrar in. Fyra av dom är födda här på gården och det är en av dom katthonorna jag har problem med. Alla katter på gården är kastrerade förutom en halvvild inflyttad hankatt.

Den här honan kissar just nu överallt inne. Hon kan gå ut när hon vill, har även kattlåda inomhus. Hon ligger inte i konflikt med någon annan katt och är en av de sötaste och goaste katter som finns. Men jag orkar inte med henne längre. Senast idag förmiddag satte hon sig i min säng och kissade en jättepöl - igen. Vet inte hur många bäddmadrasser som jag har fått köpa pga henne. Likadant i soffan - inne på tredje soffan som hon har kissat ner helt nu.

Jag förstår att hon gör detta för att hon inte trivs med någonting - men om det bara vore att hon skulle markera revir så borde det väl handla mer om bara stänkande?

Nu så har dom andra katterna börjat ta efter - det luktar ju redan lite kiss om soffan så nu är det tydligen helt fritt fram. :(

Vad ska man göra? Jag har ingen lust att avliva en katt för att hon inte mår bra här, men vad ska man göra för att hon ska må bättre? Eller ska man testa att ge bort henne till nån som har mindre antal katter och se om det är det som stör henne? Men vem vill ha en katt som redan är känd för att kissa sönder saker?

Jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få - detta börjar bli outhärdligt.
 
Sv: Vad ska jag göra med henne....suck.

Hon kanske har fått urinvägsinfektion? Då gillar dem att kissa på mjuka material, eller så har hon kanske ont på annat sätt? Pröva att ta henne till veterinären först och främst tycker jag.
Lycka till iaf!
 
Sv: Vad ska jag göra med henne....suck.

hon visar inga andra tecken på smärta alls, och enl. min vet så kissar hon för mkt och för normalt för att det ska vara uvi. Sitter enl. honom i huvudet. Synd, för det hade varit enkelt att åtgärda då..
 
Sv: Vad ska jag göra med henne....suck.

hmm... mkt intressant! Det kanske skulle göra henne lite lugnare. Det är ju framförallt tre rum som hon väljer att kissa i, och tre sånadär mackapärer är betydligt billigare än både soffor och bäddmadrasser...
 
Sv: Vad ska jag göra med henne....suck.

Jag rekommenderar också feeliway! =) Funkar jätte bra. Det finns också i pumpspray, använd båda..

I övrigt kan det vara så att hon har brist på uppmärksamhet, eller känner sig osäker. (de kissar gärna på saker som luktar matte eller husse då, för att blanda sin egen doft med denne)

Även jag har en katt som kissar inne (urinmarkerar) han slutar dock med detta om jag sprayar apelsinkoncentrat på stället. katter avskyr i regel citrusdofter och vill inte blanda sin egen lukt med detta.

Fungerar ingenting så prova med att hålla henne i ett rum för sig, med en egen låda.. Se ifall hon upphör med beteendet när hon är ensam...

Lycka till
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 274
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 639
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 371
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 438
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp