Hur lär man hästen att gå på bakbenen?

E

Elwis_86

Jag har en Shettis Hingst som är väldigt rolig att hålla på med. Hur lär man den att gå på bakbenen eller att gå ner på knän och sådant?
Är det någon som vet hur man kan börja träna dom? :confused:

//Carro
 
Jag var med att lära en shetlandsponny att stegra och det var inte alltför svårt. en höll i grimskaftet till grimman och höll det rakt uppåt (drog lite i det) medans en annan hade ett dressyrspö och petade lite på hans framben.... och först fick man ju berömma så fort han lyfte det minsta på något ben...tillslut så förstod han... men samtidigt som han lärde sig slutade vi be honom om det för då gjorde han det självmant bara för att få en godis... så tänk dig för innan du påbörjar något.
 
köpp någon bok om klikerträning om du ska hålla på med konster, även fast man kanske inte vill hålla på med godis så brukar de beskrivas hur man gör för att hästarna inte ska börja göra konster hela tiden.. det kakn vara en bra ide.
 
Jag hade en minishettis och en falabella och lärde de gå på bakbenen som Cockney skrev. När jag lärde de buga så hade jag typ en morot i handen och förde den mellan hästens framben samtidigt som jag höll ett framben i luften. Snabbt lärde de sig att "buga".
Men de tyckte det var väldigt kul så man fick ha koll på de, falabellan stegrade sig hela tiden under vissa perioder för han trodde han skulle få beröm då. Och då blir det lite svårt, ska man berömma eller inte?
Men samtidigt är det sååå kul att hålla på med dem!
Lycka till!



...........:banana:...............
 
Tack så mycket för tipset!
Så jag håller upp ena fram och så bugar han sen eller? :idea:

//Carro :bump:
 
håll ena frmbenet för att underlätta. När han då tar ner huvudet mellan frambenen så går han ner på knä med det andra självmant. När han sedan försår det så släpper du det frambenet och då kommer han fatta att han måste ta det framåt istället för at kunna nå din godis. Krävs mycket tålamod och du får säkert visa honom ett par gånger innan han förstår.
Lycka till!


:banana:
 
jag förstår inte riktigt! Hur ska man hålla frambenet? Jag har ett fullblodsto som jag försöker lära buga, jag tar en morot mellan frambenen och då böjer hon naturligtvis ner halsen. Men hon går inte ner på knä utan böjer lite lätt på båda framknäna med båda hovarna i backen och står på huvudet i spånet.
Sist vi försökte höll hon på att ramla omkull när hon vek båda knäna, hur ska jag göra för att hon ska lägga ner ett knä och sträcka ut det andra? :confused:
 
ta upp benet som om du skulle kratsa hoven. Men istället för du det bakåt mot bakbenen. Om hon då även följer efter godisen med nosen, så kommer hon att "gunga" bakåt/neråt så att hon går ner på knäet.
 
Precis!
Sen när hon gör det så hjälper du henne att föra frambenet framåt. Sen kommer hon automatiskt att buga. Med ena frambenet framåt och sen gå ner på knä med det andra. Hajar du?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 772
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 507
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 860
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp