Bukefalos 28 år!

Hur lär man hästen skolor ovan mark?

B

Benzen

Hur lär man en häst skolorna ovan mark som tex capriole? Jag började fundera på detta efter att ha sett Levade och jag har sökt lite på nätet men utan framgång. De träffar jag får handlar om rörelsernas ursprung, hur de ska utföras mm men inget som berättar om hur man lär en häst att utföra en sådan rörelse. Därför frågar jag er här om det är någon som kan ge en beskrivning om hur arbetet går till eller kan tipsa om någon internetsida där det är beskrivet. Syftet är alltså inte att jag ska ut och praktisera detta själv, utan ren nyfikenhet.
 
Sv: Hur lär man hästen skolor ovan mark?

Sök på Spanska ridskolan...skulle tro att du får många träffar där. /T_B
 
Sv: Hur lär man hästen skolor ovan mark?

Som jag har förstått det efter att ha sett träning av bla courbett på kurs, så är det mycket en fråga om vilka rörelser hästen erbjuder vid det samlande arbetet när man nått en viss nivå. Och om ryttarens/tränarens förmåga att fånga upp det som hästen erbjuder i det ögonblicket...
Sedan finns det såklart tekniker/hjälpgivning för att uppmuntra till just den respons man är ute efter, men om hästen då erbjuder en annan högre skola så jobbar man snarare vidare på den än säger 'fel' till hästen och sedan försöker få den till någon annan skola. Även på SRS (tror de sa det på en föreställning jag var på i Gbg i mitten på 90-talet) låter man hästen visa vilka skolor den har talang för och utveclar dessa snarare än bestämmer sig för att 'nu ska vi lära denna hästen just den här skolan'.
 
Sv: Hur lär man hästen skolor ovan mark?

Läs i den klassiska litteraturen, t ex De la Guerniere. (Finns att låna på bibblan, på fjärrlån, men det brukar vara ång kö på den. Fínns även på www.bokus.com, eller www.amazon.com )
De flesta gamla mästare har beskrivit detta. Däremot är det långt ifrån alltid som de kallar samma rörelse för samma sak.
 

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 935
Senast: Immer
·
Ridning håller på att forska lite kring vad skolorna ovan mark användes till i krig så jag undrar om det är någno här som kan historian bakom...
Svar
11
· Visningar
1 605
Senast: Spider84
·
Ridning Släppte ihop min hingst och mitt sto (dräktigt), i ridhuset för nån dag sedan. De har gått ihop tidigare och trivs så bra ihop att jag...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Sammet
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 751
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp