Hur lagar man bäst tältduk?

bettysmatte

Trådstartare
Jodå, nu har Bettysmatte slagit till :D!

Hon har nämligen köpt en gammal Combi Camp idag. Den är från -77, och behöver fixas till lite grann. Priset (vi lade bud på 1500 kr, och fick den :D) gjorde det värt att chansa på att renovera den. Alla lampor fungerar, chassit verkar okej (så vitt jag kan se med mitt otränade öga), handbromsen behöver fixas, det saknas ett stödben.

Men så är det då tältduken som inte är i kanonskick. Alla dragkedjor, "fönster" och gardiner är hela, men det finns revor i duken på några ställen. Hur lagar man bäst för att det ska bli vattentätt? Vad impregnerar man bäst med efteråt (jag tänker då på hela tältduken givetvis)?

Alla tips mottages tacksamt!

Jag bifogar lite bilder som förre ägaren tagit. Hoppas att han inte misstycker...

combicamp1.jpg


combicamp2.jpg


Älskar ni inte också 70-talsdynorna :laugh:? Man kan nästan inte låta bli att gilla dem LITE även om de egentligen är gräsligt fula...
combicamp3.jpg
 
Sv: Hur lagar man bäst tältduk?

Det borde gå att laga med spinnaker-tape.
Finns att köpa i båttillbehörsbutiker. Jag brukar laga hästtäcken med det och det blir faktiskt riktigt bra.
När det gäller impregneringen kan jag däremot inte hjälpa dig.
 
Sv: Hur lagar man bäst tältduk?

Fast det verkade mera vara till för en tillfällig lagning, eller har jag fattat fel? En kollega föreslog markisväv idag. Det kanske kan vara något, men hur sätter man fast det i såfall? Måste väl finnas något lim som är riktigt starkt och som är gjort för tältduk och liknande material?
 
Sv: Hur lagar man bäst tältduk?

Det är helt ok som permanent lagning när det gäller hästtäcken i alla fall.
Det är ju gjort för segel och jag gissar att påfrestningen på ett segel är bra mycket större än på ett tält.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp