Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur steker man lök![]()
Hur ska man göra då?Jag lärde mig nyss att man aldrig får hacka löken. Skär du kors och tvärs blir smaken bitter. Jag har aldrig märkt nåt sånt men nån expert blev hysterisk då någon hackade lite sådär tvärs över.
Jag brukar dela löken mitt i tu, sen lägger man halvan ner, håller ena handen över löken, sen snittar man från ena "långsidan" mot den andra "långsidan", lämnar en smal kant närmast den andra "långsidan" och snitten placeras rätt tätt, snitten går igenom hela löken mot skärbrädan. Sen tar jag löken och gör två snitt in i den på andra hållet (om de första snitten är lodräta är den andra snittet vågrätt), ett sådant snitt närmare skärbrädan och ett nästan på toppen, sedan när alla snitten är gjorda håller jag med handen och sen skär hela löken (typ som att skiva en brödlimpa).Hur ska man göra då?
Se reds svarHur ska man göra då?
Men om det där inte är kors och tvärs vad är då det?Se reds svar
Det är hacka som inte är bra, skära kors och tvärs fungerar däremot.Men om det där inte är kors och tvärs vad är då det?
Då fattar jag nog inte skillnaden på att hacka lök och skära lök.Det är hacka som inte är bra, skära kors och tvärs fungerar däremot.
Jag visste inte att det fanns ett annat sätt än detta? Vad är det för barbarer som bara hackar hej vilt?Jag brukar dela löken mitt i tu, sen lägger man halvan ner, håller ena handen över löken, sen snittar man från ena "långsidan" mot den andra "långsidan", lämnar en smal kant närmast den andra "långsidan" och snitten placeras rätt tätt, snitten går igenom hela löken mot skärbrädan. Sen tar jag löken och gör två snitt in i den på andra hållet (om de första snitten är lodräta är den andra snittet vågrätt), ett sådant snitt närmare skärbrädan och ett nästan på toppen, sedan när alla snitten är gjorda håller jag med handen och sen skär hela löken (typ som att skiva en brödlimpa).
Blir fina små fyrkanter. Detta tips snappade jag upp av Gordon Ramsay när han visade hur han hackar lök.
Här är videon, kanske förklarar lite bättre än min luddiga text.
Innan jag hittade detta sätt brukade jag dela löken, sen skiva, sen låta knivspetsen vila på skärbrädan medan jag flyttade runt kniven å hackade hej vilt, grät som tusan... nu blir det inte lika mycket tårar med de sättet som Gordon använder sig av (vet inte om tekniken heter något speciellt) även om det blir lite tårar och ibland såpass att jag måste ta ett break i ett annat rum.Jag visste inte att det fanns ett annat sätt än detta? Vad är det för barbarer som bara hackar hej vilt?![]()
Aha, ja jag kan tänka mig att det rör upp betydligt mer av vad det nu är som framkallar tårarInnan jag hittade detta sätt brukade jag dela löken, sen skiva, sen låta knivspetsen vila på skärbrädan medan jag flyttade runt kniven å hackade hej vilt, grät som tusan... nu blir det inte lika mycket tårar med de sättet som Gordon använder sig av (vet inte om tekniken heter något speciellt) även om det blir lite tårar och ibland såpass att jag måste ta ett break i ett annat rum.![]()
![]()
Jag visste inte att det fanns ett annat sätt än detta? Vad är det för barbarer som bara hackar hej vilt?![]()