Sv: Hur lägga upp inridningen?
Ja alltså när jag först lär hästen svänga så gör jag det enbart genom vikt, tygel o ytterskänkel. Ev ett spö på ytterbog om jag rider i sadel och med spö, spec itrav. Jag föredrar nästan att ta ev "bråk" i trav, då är det lättare att behålla bjudningen (jmf min tråd ungfär "får jag lova att presentera min tiger...") där vänder han mjukt o fin i skritten för mkt lite tygel men det är eg i traven jag får igenom hjälperna för då vill han hellre gå rakt fram (hem

). Så när han inte vill vända (rider bettlöst) så håller jag bara kvar i tygeln och smackar på, då böjer han ju halsen och flyter ut men så länge farten behålls så vänder han ändå rätt tillräckligt eftersom halsen är böjd och det är mkt lättare o springa med den rakt - han följer mitt tygeltag. Två varv på en (stor, rider på fält) volt o andra varvet var redan mkt bättre.
Då börjar ju hästen följa tygeltaget o man behöver inte göra sådan stor hjälp alltså blir hästen mer koncentrerad ist för att vara upprörd över den stora hjälpen den inte fattar riktigt först (trots att det går bra i skritt). Då satsar man mer på att sträcka upp yttertygeln o ha en m´juk kontakt på den och lägga till ytterskänkeln, men utan att tappa "svängförmågan" på innertygeln, den tar man mindre i efterhand som hästen börjar förknippa en sträckt yttertygel som "håll mig rak" och en intillagd ytterskänkel som "vänd mig".
Fattar hon inte nu att yttertygeln betyder "håll mig rak" och ytterskänkel "vänd mig" så kan du ju heller inte rida henne rak och vända för ytterhjälperna. Då får du börja introducera dem
Ang hemåt, det går ju oftast bra så däråt gör jag det lite svårare (alt lika lätt om pålle blir osäker eller stressad) alltås där kan du vända mkt mer för enbart ytterhjälper medan du får ta mer hjälp av fart o innertygel när du vänder bortåt.
Bra att du får överleva nu iaf, det är ju ett steg på vägen
Om hon inte har lärt sig galoppskänkel så skulle jag låtit henne galoppera och samtidigt gett hjälper, spec om hon inte har bjudning vissa dagar. Då bjuder hon ju inte fram för dina hjälper ännu och då känns det lite tråkigt att när hon iaf bjuder fram av sig själv hindra henne. Men pigga dagar kan du träna lite mer på övergångar o dyl för att försöka få in att hon går fram på dina hjälper och inte bara av sig själv - i längden leder det ju bara till att hon gör saker när hon vill och kan bli istadig annars.
Ang trötthet. Lata dagar är jag nöjd om hästen gör vad jag ber den om och kräver inte mer engagemang än lite utöver vad hästen vill och det väldigt kort. Alltså så jag kan berömma typ

Pigga dagar får hästen gå tills den bli trött. Vila lite och gå lite till. Bara för att den ska sluta när jag vill. Obs, inget gnatandes runt på en slut häst! MEnar mer att efter en galopp så kan man ju känna hur trötta de är (även efter en ack så kort galopp) och då får den trava lite friskt fram kanske ett halv varv och sedn skritta till den känns pigg igen. Och då travar jag ner den lite lugnt ngra varv. Just för att inte avsluta passet med att "gud vad jobbigt att galoppera nu går vi hem direkt". Samma med avskrittning. När hästen är lite mer van vid ryttare så vill jag helst skritta ett varv på ryggen o sedan hoppa av. Just för att slippa få det där "jag är trött, hoppa av mig annars orkar jag inte gå".