Hur lång dressyrgjord till nsv bruks?

milly

Trådstartare
Hur lång kan tänkas vara lagom till en nättare nsv bruks? (sadeln är en Masterback espana son jag inte fått hem ännu)
Hittade ett par stycken billigt på Tradera som jag skulle kunna vilja lägga bud på!
Han har 130-140cm vanlig sadelgjord.

Sv: Hur lång dressyrgjord till nsv bruks?

Det beror ju lite på hur långa stropparna är på sadeln. Till min Espaniola har min haflinger korsning 50 (vill jag minnas) men då är ju stopparna på dom ganska långa.

Okej... ja det är klart. Tror sadeln kommer imorn, då ser jag hur långa stropparna är men har inte möjlighet att pröva den på hästen förrän på onsdag. Auktionerna går ut imorn kväll...

Om de är billiga hade jag chansat! De går ju alltid sälja vidare om de inte passar :)

I förhållande till vad de kostar som nya är de billiga. ;) Vågar jag chansa på 70cm?? Isf efter att jag sett stropparna imorn (förhoppningvis).

Jag har aldrig haft en sadel som det behövs en dressyrgjord till så jag känner mig ganska vilsen i den djungeln... ;)

Vet inte om det är till någon direkt hjälp, men jag har 70 cm till min kallblodstravare, modell större:). Har en Trekker Master Dressyrsadel.

70 cm blev ganska lagom, jag spänner ungefär 5-6 hål på varje sida.

Jag hade heller aldrig köpt en dressyrgjord förut, så jag chansade lite:p.

Ok tack för svaret! Så får jag lite mer på skinnet... ;)

75 har jag haft. Men jag har för mig att din är ganska ung, och så finns det ju mindre biffiga modeller av bruksisar ;)

Han är 4 i år, du har rätt, och är iaf ännu inte så kraftig. ;)

Låter som att 70cm kan vara passande...

Jag har 70 cm till min halvblod/kallblod/fullblod korsning ;) och han är rätt grov och tjock, det går precis att få i stroppen men sen kan jag dra ett par hål på varje sida. Har dessutom fårskinnspad under sadeln. Fjord/nordisen har 75 men han är rejäl.

Jag hade en dressyrgjord på 65 cm till min nordis, men hade kunnat ha 60 cm också. Den passade i alla fall både när jag hade en Thorowgood dressyr och en vanlig bomlös.

Till allihop:

70 stämmer bra! Nu har jag provat. ;) Kan ha allt mellan 65-75cm skulle jag säga.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 272
Senast: Yrsel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 281
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 159
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka