Hur lång ska en sadel vara?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dos Equis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 937
D

Dos Equis

Hur vet man hur lång sadeln ska vara?? Var exakt ska den sluta? Tänk om den blir för liten för mig i så fall.....:cool:

Sv: Hur lång ska en sadel vara?

Är du osäker bör du anlita en sadelutprovare. En felaktigt tillpassad sadel kan skada hästen ordentligt.

Men hur vet man att sadelutprovaren vet vad den pratar om? Vill kanske bara sälja sitt märke.....

Det vet man inte. Man måste vara kunnig själv, så man kan ifrågasätta om en viss sadel passar hästen.

När du ahr lagt på sadeln, följer du det sista revbenet så långt du kan, upp till muskelfästet som är nära ryggraden. Där drar du en linje rakt upp, där slutar den möjliga anläggningytan för en kommande sadel. Men om sadlarna du provar är för långa ska du prova andra sadalr tills du hittar en som är kort nog.

Johanna, det är inte med alla undersökningar överensstämmande.

Det finns en hel del sadelutprovare (som är kunniga) som faktiskt hävdar att sadeln mycket väl kan gå utanför detta område utan att skada eller inverka negativt på hästen.

Det vet jag mkt väl om, men man ska alltid ha som mål att sadeln slutar innan sista revbenet. Som du säkert har läst i mina gamla trådar (t.ex. om Stubbensadlar, Arabiansadeln, Passieren) så har jag pratat med en hel del utprovare och i ca 8 fall av 10 tyckte de att det är bättre att ha en sadel som är lite för lång (alltså 1-3 cm) än att den är för liten för ryttaren. För är den rätt storlek för ryttaren kommer den inte trycka längst bak ändå, är den däremot för liten för ryttaren kommer en stor del av trycket hamna längst bak.

Men, som sagt, man ska alltid sträva efter att hitta en sadel som är kort nog åt hästen och stor nog åt ryttaren. För även om det går vid många hästar att ha en sadel som är 2 cm för lång, finns det hästar som inte accepterar detta.

Tack, då vet jag på ett ungefär i a f.
Vad tycker ni om Pessoa Don Neco sadlar?
Enligt min sadelutprovare ska jag ha en sådan....

Pssoa ahr en del måndagsexemplar, och jag kan ju tycka att de säljs till överpris.

Vad har du för häst? Unghäst? Häst som inte är välmusklad?
Tävlingshäst?

Diabolical_Kitten skrev:
När du ahr lagt på sadeln, följer du det sista revbenet så långt du kan, upp till muskelfästet som är nära ryggraden. Där drar du en linje rakt upp, där slutar den möjliga anläggningytan för en kommande sadel. Men om sadlarna du provar är för långa ska du prova andra sadalr tills du hittar en som är kort nog.

När du skriver som du gjort ovan, så tror jag att det finns stor risk för att folk tolkar att sadeln aldrig får gå bakom sista revbenet.

Så är alltså inte fallet, men givetvis ska man vara försiktig vid sadeltillpassning och vara medveten om vad som skadar hästen och hur hästar visar obehag.

Tyvärr har jag inte orken att skriva allt om sadlar i varje tråd och varje inlägg. Men anlitar man en utprovare får man hoppas att denne kan berätta sånt.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 124
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Freazer
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 667
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka