Hur lång skall pisken vara?

Ella-82

Trådstartare
Jag behöver hjälp. Min kompis skall köpa en ny körpisk till mig, (från piskmakaren i Lund) när hon nu åker till Globen. Men hur lång ska den vara? Hur skall jag mäta?

//Ella

Sv: Hur lång skall pisken vara?

Du får mäta hur långt det är från din hand till däckelen när du kör, det beror ju helt på hur långt ifrån hästen man sitter.
/M

Jag har fått intrycket att pisken ska nå ända fram till huvudet. Vad är rätt?

Nej, däckeln är bättre. Räcker den fram till hvudet får hästen en snärt på nosen istället för "skänkelläget"... Lite förvirrande! Hellre för kort än för lång pisk!

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
577
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 716
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 136
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Gps-halsband
  • Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II