Hur lång tid att få tillbaka pass efter ägarbyte??

MaRomer

Trådstartare
Skickade in min hästs pass tillsammans med ägarbytet för snart 7 veckor sedan. Och har inte hört ett ord. Hur lång tid brukar det ta?

Passet är skickat till finska hästavelsförbundet. Jag har mailat dem men inte fått svar:/

hur lång tid tog det för er att få passet?

Sv: Hur lång tid att få tillbaka pass efter ägarbyte??

För mig tog det bara några veckor, men jag skickade bara in ägarbytet och till svenska halvblodsförbundet.. Dåligt att de inte svarar, har du testat att ringa? :)

Nej jag har inte ringt dem. Men mailat. Har mailat svenska häst avelsförbundet och kollat om de kan höra med dem!

man ska ju inte skicka in hela passet utan bara ägarbeviset, så vitt jag vte, så då vet jag inte hur det blir men när jag köpte häst tog det ungefär en månad att få ett nytt ägarbevis

I vår rasförening (fjord) tror jag att de samlar en del ägarbevis "på hög" för att sen ta tag i det när de är så många att det är lönt, eftersom det är ideellt arbete som tar en del tid.

En bekant skickade in för ägarbyte i augusti. Jag skickade in två ägarbevis i september och i november skickade jag in ett tredje. Veckan efter jag skickat i det sista kom alla fyra nya ägarbevis (även hon som skickat i augusti) + säkert alla andra som skickat in under perioden. Troligtvis var min sista den som gjorde att det var tillräckligt för att ta tag i och då handlar det väl om flyt/oflyt om man skickar i början eller slutet av en sån "period".

Jag fick mitt ägarbevis förra veckan (Juni alltså), skickades in i November 2009. Men i det förbundet är det folk som sköter detta på sin fritid så jag kan förstå att det inte är bättre service.

man ska ju inte skicka in hela passet utan bara ägarbeviset, så vitt jag vte, så då vet jag inte hur det blir men när jag köpte häst tog det ungefär en månad att få ett nytt ägarbevis

Pass ska skickas in med ägarbeviset då det ska föras in i passet vem nya ägaren är.

Har glömt uppdatera att jag skcikade mail till SV hästavelsförbundet. Och de ville ej hjälpa mig med att kontakta finska hippos.

Så jag mailade 3 adresser (kan ju inte ett ord finska).

Och fick svar dagen efter, med en stapplig faktura på finska. Då visade det sig att de glömt skicka faktura till mig på ägarbytet. Och således så hade de ej genomfört något ägarbyte fören pengarna är inne. 2 dagar senare kom passet i brevlådan;)

Men nu har jag ett nytt problem och det är att de skrivit fel på ett helt år! Eller de har skrivit det datum som stå på ägarbytes lappen. MEn förra ägaren skrev 2009 istället för 2010. Tycker ni jag ska kontakta Finska hippos ang detta?

har det nån praktisk betydelse?

Antar du menar årtalet? Ja inte vet jag. Därför jag frågar! Hon har ju ett föl i magen som jag inte visste om när jag hämtade henne. Men tror inte det ska ha någon betydelse med pass avgifter osv.

kl

När jag skickade iväg pass/ägarbyte så tog det runt 6 mån innan jag fick tillbaka det.
Skickades ned till holland (frieser) och tillbaks ,det som ställde till det imitt fall var att jag var tvungen att bli betalande medlem i svenska frieserhäst föreningen för att få tillbaka passet.

När jag skickade in, tog det från fjordhästföreningen ca 1½ månad och från islandshästföreningen ca en vecka (måste vara hastighetsrekord!).

Köpte ett halvblod till dottern för 2 veckor sedan,skickade in ägarbyte till ASVH efter att hon varit här ett par dagar och i brevlådan kom det nya ägarbeviset efter 5 dagar!!! :banana::bow:

(är otroligt nyfiken på fölet ni väntar,håller utkik på din blogg och önskar er lycka till :love:)

Köpte ett halvblod till dottern för 2 veckor sedan,skickade in ägarbyte till ASVH efter att hon varit här ett par dagar och i brevlådan kom det nya ägarbeviset efter 5 dagar!!! :banana::bow:

(är otroligt nyfiken på fölet ni väntar,håller utkik på din blogg och önskar er lycka till :love:)

Samma scenario här.
Köpte också mitt halvblod för två veckor sedan och skickade in omgående.
Har dock inte sett röken av ägarbeviset.
Men men...
Det kommer väl någon dag, annars får man väl slå en plingeling..

Ja nu kan det inte vara långt kvar;) på 2 dar har hon nästan fyllt juvert;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 429
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 030
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 656
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 495
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈