Hur lång tid tar en avmaskning?

KrullTroll

Trådstartare
Hästarna ska byta stall och har tagit träckprover inför detta. Två av tre visar positivt på liten blodmask (1100 och 1300 EPG) och ska maskas.
Min fråga är nu när hästarna fått sitt avmaskningsmedel, hur länge ska vi vänta innan vi kan flytta dom till nya stallet/hagen utan riskera att ta med smitta?
Har hört så väldigt olika, allt från ett dygn till fyra till att släpp med en gång då det som kommer ut är dött i vilket fall och inte riskerar att smitta ändå.
Hur gör ni?
Är det olika vid olika maskar?
Olika beroende på mängd ägg påträffade i träckprovet?

Tänkte ringa och rådfråga vet till morran men ville höra vad allsmäktige buke har att säga i frågan oxå :)
 
Hästarna ska byta stall och har tagit träckprover inför detta. Två av tre visar positivt på liten blodmask (1100 och 1300 EPG) och ska maskas.
Min fråga är nu när hästarna fått sitt avmaskningsmedel, hur länge ska vi vänta innan vi kan flytta dom till nya stallet/hagen utan riskera att ta med smitta?
Har hört så väldigt olika, allt från ett dygn till fyra till att släpp med en gång då det som kommer ut är dött i vilket fall och inte riskerar att smitta ändå.
Hur gör ni?
Är det olika vid olika maskar?
Olika beroende på mängd ägg påträffade i träckprovet?

Tänkte ringa och rådfråga vet till morran men ville höra vad allsmäktige buke har att säga i frågan oxå :)
På fjärde dagen är det lugnt.
 
Det kan komma ut levnadsdugliga ägg (inuti de döda maskarna) i ända upp till 5 dagar efter avmaskningen, men normalt räknar man att 4 dygn är säkert.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 638
Senast: L.N
·
Hästvård Hej! Jag skickade in ett träckprov tidigt i måndags morse. Det var alltså nattens träck. Tyvärr kom det inte fram till labbet förrän på...
Svar
5
· Visningar
1 236
Senast: Madick
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
155 774
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
253 375
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp