Hur lång vila efter infektiion?

oki

Trådstartare
Alltså nu är jag less på infektionsh*lvetet. Snälla ni, hjälp mig att komma ur träsket...
Inga yttre symtom som hosta, snuva, temp. Hästarna verkar precis som vanligt och är busiga i hagen och känns bra i träning med normala pulsar.

I maj fick första hästen "symtom" och klappade igenom totalt i lopp.
Tog blodprov samma kväll och hon hade höga vita. Vilade i två veckor. Strax innan de två veckorna gått startade jag en annan häst som också stannade i lopp. Tog då blodprov på samtliga starthästar och alla utom en var dåliga. Två med låga vita, resten med höga.
Vila för samtliga i två veckor då vi tog nya prov och alla hade då helt normala blodvärden. Den första hästen fick alltså totalt fyra veckors vila.
Började träna igång lite lugnt och sedan startade vi och jag kan inte klaga på resultatet även om jag tyckt de borde behöva något lopp i kroppen..
I fredags startade jag fyra hästar. Tre var bra och en dålig. Denna hade 88 i puls efter 35 minuter (hann inte ta tidigare). Den som vann då är dålig nu (den är såld men jag fick höra det ikväll när jag var på trav igen). Den jag startade ikväll var urdålig och klappar igenom totalt. Hade 105 i puls efter 10 min, 99 efter 15 minuter och gick ner ytterst långsamt. Den andra hästen som gick montékval hade normal puls och var bra i sitt "lopp".

Till saken då.
Nu blir det nya prov men efter att man fått hästen friskförklarad, så kanske man bör vila ännu längre så det får tid att läka ut ordentligt? Enligt veterinären var det bara att tuta o köra.. men jag börjar ju undra.
Har varit förskonad från infektioner och andra saker som sätter ned hästarna så där har jag inte så stora erfarenheter.
Hästarna går ute dygnet runt förutom några som står i kallstall (luftigt) på natten. Så stallmiljön bör jag kunna utesluta. Vattnet likaså.
Har dock haft lite problem med höet, några balar har varit sämre men det har jag kasserat. Kan det bli liknade symtom ifall de fått i sig sporer eller annat från höet? Nu pratar jag inte mögel eller damm men, något... Är vissa höpartier sämre så borde ju resten kunna "smittas" utan att det syns eller luktar. Nu har jag dock bytt hö så ifall det är höet som är boven i dramat lär förhoppningsvis problemen vara över snart.

Nu är det iaf bara hage som gäller minst en vecka framåt för samtliga pållar i mitt stall. *suck*

Alla ideer eller tips emottages tacksamt!
//Kicki
 
Sv: Hur lång vila efter infektiion?

Det är ungerfär samma på vår dam som jag skrivit om i Borelia-tråden.... Inga symptom förutom hög puls och lite feber i lopp, och att det inte finns någon som helst ork i hästen. Vad i hela helskotta är det som går? Det verkar som det är flera hästar med samma, även om vet. vid blodprov ger olika diagnoser.....
 
Sv: Hur lång vila efter infektiion?

Det KAN ju vara mögelsporer i höet, inte helt uteslutet..och ang blodproverna och de "vita" så har jag o mina vettar varit oense många ggr..Nu beror det ju på om man verkligen vet normalvärdena på sin häst, men det var detsamma för mig när min hade ca 5 i vita och vettarna sa att det var helt ok..Vilket det INTE var då min låg normalt runt 7-7,5 ( många tidigare prover)

När dom får dessa äckliga virusinfektioner så står man rådlös, jag har av egen erfarenhet förstått att det är inte veckor dom ska ifrån, utan månader...dessutom så är det svårt att få igång dom igen som dom var innan...det är lite som med hjärtmuskel..har dom klappat ihop i ett lopp en gång så är dom rädda för att det ska hända igen när dom känner att orken tryter. det gör "ont" att klappa igenom.

Jag vet inte vad jag ska råda...men hoppas hoppas att det är höet...
 
Sv: Hur lång vila efter infektiion?

Det är säkert höet om du har känt att det inte har varit perfekt. Du ger ju inte pellets, annars hade jag genast skyllt på det!
 
Sv: Hur lång vila efter infektiion?

JAg är ju också skeptiskt till normvärdena. Det kan ju variera från häst till häst. "Vita blodkroppar" är ju i ett blodprov dessutom ett totalvärde på alla de inblandade vita och där kan de ju ligga högt eller lågt för att på totalen ligga inom normen.

Jag nästan känner det på mig att det är höet. JAg har själv bott i ett mögelhus tidigare och har fått en osedvanligt känslig näsa, just för mögel.
De som varit här som luktat på höet tycker inte det verkat dåligt (förutom enstaka balar) men jag känner själv att det inte är bra. Om det verkligen luktat eller om det är min intuition, det kan jag nog inte svara på...
Ska bli intressannt att se om de blir bättre nu när jag b ytt hö iaf
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 206
Senast: manda
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp