Hur långa stigläder har du?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare eiwo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 87
  • Visningar Visningar 13 348

Bukefalos 30 år!

E

eiwo

Folk ser chockade ut ibland när de ser mej rida och utbrister 'Men gud, vad korta läder du har!' Jag sitter där som ett fån och fattar ingenting :p Jag vet inte hur långa/korta läder jag har, men om man ska utgå från 'botten-på-stigbyeln-mot-fotknölen-normen' som man hade på ridskolan, så har jag mycket kortare... Rider nog 'normalt' i hoppläder, och mina hoppläder kan har liknats med jockeyläder :angel: Dressyrlädren är lika långa som stallkompisens rida ut-läder. Men om jag har ängre känns det som om jag har noll balans! Plus att mina knän skriker av smärta efter en kvart, även om man tycker att de borde trivas bättre i långa läder...

Så, hur långa läder rider ni med? :)

Sv: Hur långa stigläder har du?

Jag brukar mäta med armen, sätter jag fingrarna mot stigläderkrampan så ska stigbygeln nå armhålan. Fast jag brukar ha ett hål kortare ändå, för jag har väldigt långa ben och min häst är rätt liten :P

jag brukar göra som knasibas, sedan "efterkolla" när jag suttit upp. oftast blir det att länga ett hål, då når stigbyglens platta strax under fotknölen.

Jag rider i princip jämt med dressyr läder, har oftast raka ben när jag rider min medryttarhäst men han är Islands häst så ägaren vill att jag har det ;) men mina hoppläder är som mina ridkompisars dressyr läder, dels för att jag måste kunna hålla ordentligt och jag hoppar inte särskilt högt så det är inga problem ;)

Låååånga läder! :D

Syrran är 5 cm kortare än mig och hennes dressyrläder är mina hoppläder. :angel:
Jag kan dock rida lätt utan problem och jag trampar ner hälarna rätt så rejält.

rider mest i halvlångkorta "rida ut läder".. och kortar typ 2 hål vid hoppning.. kanner att jag inte har någon balans i längre läder:)

Jag rider också i extremt korta läder. Min mamma brukar säga att det ser jätte jobbigt ut, men hon rider med nästan raka ben på islandshästar också... :crazy:

hmm jag gör som föregående talare äter mot armhålan de funkar rätt bra skulle vilja korta ett hål till...inbiten hoppryttare... men har inga fler hål på stiglädrena och har inte kommit mig för att göra fler....

dessutom är juh min häst lite liten så tur är väll att ja inte är nån dressyrryttare ;)

har såhär långa läder:

14266796.jpg

Om jag går efter armens längd så passar lädrena sällan mig. Jag har alldeles för korta armar. :p Jag reglerar längden efter att jag har suttit upp istället. Så här långa läder har jag när jag rider i skogen:

13849383.jpg

Jag brukar mäta med armen, sätter jag fingrarna mot stigläderkrampan så ska stigbygeln nå armhålan. Fast jag brukar ha ett hål kortare ändå, för jag har väldigt långa ben och min häst är rätt liten :P

Jag älskar lååånga läder. Brukar oftast mäta från att jag har stigbygeln i armhålan och då ska jag kunna lägga handen på framvalvet. Känner mej jätte osäker med korta läder. Vill ha långa!

knapp

jag rider i rgel i aldeles för korta enligt mig :p men om jag börjar med att rida i korta under framridningen och sedan släpper jag stigbyglarna och jobbar utan ett litet tag SEDAN kan jag ta stigbyglarna igen och länga dem ca. 4-6 hål :D

Jag rider mest med dressyrläder. Tycker att dressyrsadel är absolut bekvämast. Men det har nog att göra med att jag ännu inte fattat hur man får ett sänkt knä i hoppläder.

Så här brukar mina läder vara:

DSC00388.jpg

DSC00084-1.jpg

På sista bilden är de lite för korta, man ser att jag har fått en spänning i fotleden.

Rider jag vanligt mäter jag med armen och kortar ytterligare 3 hål. Vid monté kör jag med jockeyläder.

Från stigbygeln till krampan är min armhåla till långfingerspetsen. Allt annat är ruskigt obekvämt, dressyr som ute.

När jag hoppar kortar jag något men det brukar vara en strid mellan mig och instruktören där jag vill länga och h*n vill korta.:crazy:

precis som många andra här så rider jag med "handen-från-stigläderkrampan- till -stigbyglarna- når -armhålan" metoden.:D

När jag rider dressyr så brukar fotplattan på stigbygeln gå ungefär i jämnhöjd med min skosula om jag lyfter tårna mot vågrät sula. En ngt hål kortare på obalanserad, oskolad häst. Rider ut i samma eller ett hål kortare. Hoppar runt tre hål kortare.

Hmm jag använder mig inte av något "mät sätt" utan sitter upp o justerar uppifrån tills det känns bra..
Men på den egna vet jag ju vilket hål jag har så där är det enkelt..
Men sen beror det ju på vad man rider i för sadel, skulle aldrig få för mig att ha dressyrläder i hoppsadeln tex..

dressyr
11667349.jpg

hopp, uteritt, har dock 2 hål kortare nuförtiden.. Insett att det är skönare..
5806509.jpg

Senast ändrad:

Är en dressyrmänniska med korta ben å lång rygg men här rider jag med dressyrläder
12881525.jpg
[/url][/IMG]

Och hoppläder...
13856636.jpg
[/url][/IMG]

för dressyrridning brukar jag sätta fingrarna vid stigläderskrampan och se till att själva stiglädret (alltså inte stigbygeln) når armhålan. det brukar bli ungefär, men får ibland justera nåt hål åt ena eller andra hållet..

hoppläder kortar jag 2-3 hål..

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka