hur länge BOT på?

lovehorses

Trådstartare
Jag har börjat använda BOT på min häst men funderar lite nu. Har tidigare haft det på max lite över en timme men mitt mål är att jag kan ha de på nattetid.
När kan jag börja göra det?
Måste jag vänja henne med en timme i taget, utöka tiden alltså eller är han van nu med det?
Om man har det "för länge" på kan de ge några skador?

tacksam för snabba svar!

Sv: hur länge BOT på?

Hur länge du vänjer beror på hur hästen reagerar. Om den reagerar mycket efter en timme bör du vänja lite mer, men om du inte märker någon direkt reaktion kan du ha dom på längre. Min häst reagerade inte så mycket på att ha BoT kortare stunder så jag har valt att längre stunder ganska omgående.

Jag undrar också om det kan göra någon skada, om man nu har känslig häst?

En tjej jag känner hade en höst som faktiskt blev blistrad av sina BoT, men jag tror att den var extremt känslig. Min häst reagerar inte särskilt starkt, han blir inte blistrad.
Jag tror inte att det är någon fara att ha på längre stunder direkt, min häst har inte tagit skada av det.

Du ska ha en inväjningsperiod på några dagar med att ha på de några timmar ca 4 timmar.. sedan är hästen redo att ha de nattetid eller hur länge du nu vill att du ska ha de.

Inväjningen är satt pga. på oss människor har vi märkt av att ibland när bot kommer i verkan med kroppens problem område gör de ont före de känns bra igen. Tyvärr kan ju inte hästen tala om de för oss alltså ska man vänja hästen med effekten och desamma gäller på oss själva och på hundarna såklart

Min förra häst hade bot så gott som 24 timmar om dygnet. Dock gjorde jag alltid en evckas paus med honom var 3dje vecka.

Nuvarande hästar har de under natte tid, och ibland den ena i hagen efter hårdansträgning.

kombinera aldrig bot tillsammans med liniment då kan blistring uppkomma. Men i regel nej du kan inte ha bot på för länge.

Kom bara ihåg att efter ca 3 veckor ta ett uppehåll för att inte göra hästen immun mot effekten..

Min förra häst hade bot så gott som 24 timmar om dygnet.

Super, jag har nämnligen funderat på hur jag ska göra med min ryggvärmare, nattlindorna tas ju av innan han går ut, men de som jobbar är inte så sugna på att lyfta av täcket, ta av BoT och sen lägga på två täcken igen.

Jag kör direkt, 12 timmar per dygn utan tillvänjning. Funkar utmärkt.

För bästa effekt bör hästen vila mellan användandet av bot, men den borde absolut kunna stå på natten med dom. Nu använder inte jag bot längre men mina hästar längre men har haft dom som nattbandage tidigare.

Så gjorde jag också, han fick vämja sig lite, men sen gick det en vecka innan jag använde igen, och då fick han ha hela natten. Jag tror dom börjar tugga på lindorna och det skulle vara obehagligt.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka