Hur länge håller havre?

Juzzzen

Trådstartare
Hejsan!ska börja köpa eget foder till min älskling..han äter havre..vet någon hur länge man kan ha en säck havre utan att den blir dålig?tack så mycket på förhand! :love:

Havre håller länge. Ställ det där det är svalt och torrt bara. Har du det krossat så håller det mkt kortare tid.

Förvara gärna havren i en plasttunna, som håller fukten borta, så håller den längre och slipper fukt- och mögelskador!

Jo det kan du nog göra.. Men kanske inte om du ger 1 dl om dan.. :p

Havre lär väl ha en hållbarhet på minst ett år.
Det skördas på sommaren och ska väl räcka till nästa sommar?
Annars skulle vi väl bara ge havre på hösten. :D

Men vad jag hört så ska havre ha en hållbarhet på minst två år vid rätt förvaring.

Det e ju bra, för då kan man ju köpa in mer än en säck åt gången..det e ju inte kul att köra o köpa varje månad!Tack! :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
895
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa... 2
Svar
32
· Visningar
1 399
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
745
Övr. Katt Våra katter vägrar äta blötmat och därför behöver jag hitta ett torrfoder som är okey. Vi har provat SMAAK Cat Adult Sterilised Kyckling...
Svar
5
· Visningar
577
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025