Hur länge håller oöppnade hösilagebalar?

nexxa

Trådstartare
Japp ni såg ju frågan..om jag köper in massa balar tex. i sommar hur länge håller de då oöppnade på en plats som är relativt sval i stall?
:bow:

Sv: Hur länge håller oöppnade hösilagebalar?

gott å väl ett år,om inte mer..Om det inte är hål i plasten eller om något dött djur kommit med under pressningen..

Knapplån!

Det är alltså helt OK att försöka få ett bra pris på kvarvarande parti med ensilagebalar - och räkna med att kunna fodra med dem nästa år?? (Jag måste ha småbalsensilage då jag bara har en häst, och det är inte säkert att bonden gör små balar nästa år...).

Mvh Anna

Om balarna håller sig över sommaren beror på ett flertal faktorer, bla höets utvecklingsstadium, ts halt, packningsgrad inplastning hantering o lagring. Jag skulle se det som en chansning.
PL

Jag hade nog sett det som en chansning med tanke på att det är småbalar. Det är svårt att få dessa riktigt bra.

Aj då, synd... Nä, här chansas inte! Har ju precis fått skippa det inköpta höt och köpa dessa dyra små bollar med ensilage pga hosta, så jag tänker inte göra några misstag till nästa år!
Ts = 70% så det är ju rätt torrt. De har stått ute på fältet sedan skörden tror jag. Resten har jag ingen aning om...
Nä, jag får väl förhandsboka årets skörd istället!

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 714
Senast: Görel
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
973
Senast: Sonic76
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 406
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka