Hur länge håller sig en oöppnad torvbal fräsch?

steve

Trådstartare
Ja, som rubriken.

Vi kommer förmodligen bli 2 hästar som ska ha torv i boxen och för att få torven levererat till stallet behöver man köpa 3 pallar. Eftersom de kommer gå åt väldigt långsamt undrar jag om balarna bli dåliga efter en tid eller om de håller sig?

Undrar även hur länge hö brukar hålla sig (inomhus) innan det blir dåligt (låt oss säga vintertid).

Sv: Hur länge håller sig en oöppnad torvbal fräsch?

om du menar platade torv balar så köper i alla fall vi in pallar å har stående utomhus hela vintern å de e inga problem bara man tar in efterhand när de e många minus grader då även torven fryser lite å blir hård., så jag tar alltid in 4 i stöten så använder jag 1 å låter 3 ligga å tina inomhus.

vanligt hö håller sej utan problem en hel vinter om inte mer så länge de ligger torrt..

om du menar hösilage så e de ju väldigt olika..

vi har stora balar å de håller ungefär 1 vecka innan dom börjar bli dåliga.. Därimot mitt i vintern håller dom längre.. upp mot 3 veckor har vi vatt med om att de varit fräsha å fina men de går 1 i veckan här nu så de e perfekt.

hur skulle balarna bli dåliga? se bara till att dom inte blir för blöta (ha presening eller nått över)

hur länge höt håller beror helt på hur det ser ut där det lagras

Kan torv bli dåligt?
Hur ser man de isf? Aldrig hört talas om det? =)

svarar alla

Vad bra, då slipper jag oroa mig.

Jag menar vanligt, hö, alltså inte hösilage, och det kommer stå i en lada.

Haha jag vet inte hur/om torv kan bli dåligt men jag ville bara försäkra mig så jag inte skulle stå där med massa torv som inte går att använda. Det kanske inte ens KAN bli dåligt? :o

Hur länge höet håller sig bra beror på hur fuktigt det är där du lagrar det.
När man lagrar hö en längre tid är det bra att täcka/bygga in det i halmbalar för att inte fukten ska nå in till höet. Hö möglar väldigt snabbt.
Om du ska använda höet den närmaste veckan, veckorna, kan det fungera att ha det otäckt.

Torv kan inte bli dåligt, det är ju en naturprodukt som grävs upp ur marken och bara rivs och plastas in i balar för att det är enklare att hantera så.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 961
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Jag kommer att ha hö på småbal som foder i vinter. Kommer ta hem ca 30-40 balar åt gången, ca 1 månads förbrukning. Har ingen optimal...
Svar
17
· Visningar
2 228
Senast: Kicki081
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om... 2
Svar
22
· Visningar
5 484
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund
  • Uppdateringstråd 31