Hur länge kan en katt vara ensam?

Mirre

Trådstartare
En hund bör väl inte vara själv i mer än max fyra timmar.
Men hur är det med katter? Någon som vet?

Sv: Hur länge kan en katt vara ensam?

En katt ska ha tillsyn 2 gånger om dagen vet jag iallafall. Det är väll lite skillnad på katter och hundar på det sättet, katter behöver inte rastas på samma sätt, så de klarar ju sig bättre än hundar.

Det har ju inte med rastningen att göra för varken katt eller hund utan livskvalité.
Hur kul är det för en hund att sitta och vänta på matte hela dagen? Samma sak är det för katten, vad ska man med en katt till om den får vara själv hela dagarna?

Det är samvetet som sätter gränser. Min ena hankatt klarar inte av att vara själv i en kvart ens en gång. Men vi har fler katter så han är aldrig ensam. Den andra hanen skulle förmodligen inte lida av att vara själv hemma hela arbetsdagar...

Jag har tre katter. För att de inte ska vara själva när jag är på jobbet (eller ja, Elvis var här från början men då var hon utekatt. Sen flyttade jag och då kan hon inte vara utekatt längre och jag är borta lika långa dagar. Så hon fick två kompisar).

De umgås med mig ungefär lika mycket när jag är ledig hela dagar som när jag har varit på jobbet. Så jag tror de är nöjda med arrangemanget.

Mina är själva normalt sett max en arbetsdag. Men då är de två stycken.

Det händer att de får vara själva bortåt 36 tim om jag ska bort utan att jag ber någon titta till dem, ska man vara borta längre har jag katt-vakt.
Då har de mat, rengjorda kattlådor och vatten så de klarar sig. Inget någon av dem farit illa av hittils. Men inte heller något som händer särskilt ofta.

Normalt är hon bara ensam från halv nio till 13 som max, men vi har varit borta i 2 veckor och bara haft någon som kom och matade och kollade till henne.
Dock är hon en utekatt som kan komma och gå som hon vill, annars hade vi naturligtvis inte varit borta så länge utan kattvakt.

Hon verkar inte vara särskilt bekymrad om hur vi kommer och går så länge hon får mat och blir kelad med när hon känner för det.

Du vet att det är lag på att katter ska ha tillsyn minst två gånger om dagen va?

Vad händer om någon av katterna blir akut sjuk om du har lämnat dem 36 timmar?

Det har ju inte med rastningen att göra för varken katt eller hund utan livskvalité.
Hur kul är det för en hund att sitta och vänta på matte hela dagen? Samma sak är det för katten, vad ska man med en katt till om den får vara själv hela dagarna?

Det är samvetet som sätter gränser. Min ena hankatt klarar inte av att vara själv i en kvart ens en gång. Men vi har fler katter så han är aldrig ensam. Den andra hanen skulle förmodligen inte lida av att vara själv hemma hela arbetsdagar...

Jag tänkte lite mer så att en katt slipper sitta och vara pissnödig i 8 timmar. Där kan man tala om livskvalité.

Jag måste bara kommentera haukurs inlägg!!!
Så det är samvetet som sätter gränser för hur länge man lämnar en katt ensam? Jag tycker sunt förnuft ska tala. Jag har två katter som jag lämnar för jag måste faktiskt jobba på dagarna, katt kan ju inte bara vara för pensionärer och arbetslösa. Jag tror inte att om man lämnar katten på dagarna för att sedan komma hem och ge dom tid för gos och lek, att dom lider. Jag tror inte heller att mina katter sitter och väntar innanför dörren hela dagen som en hund kan göra. En katt sover väldigt många timmar per dygn. Mina har ställt in sin tid på oss i familjen. Klockan 6 går honkatten från rum till rum och väcker alla. Sen är det röj till vi går. När vi kommer hem på em kommer dom och sträcker sig. Sen halv 6 på kvällen skriks det vid dörren för då är det dags för den dagliga promenaden.
Jag tror inte heller man har katt för att dyka upp varannan dag o ge dom mat. Jag hoppas och tror inte många gör så.

Jag reser inte bort mer än max 24 timmar(har hänt 2 ggr) från katterna och då har jag en kompis som städar låda och fixar matskålar.
Åker jag bort ett par veckor finns det kattpensionat. Inte för att dom tycker det är så kul men de har tillsyn hela tiden.

Med avseende på hur ofta katten visar sig när jag är hemma så tror jag att det går att lämna ganska många timmar utan att de lider. Den ligger mest och snarkar i en säng.

har för mej att en katt inte får vara ensam mer än fyra timmar om den är ensam? (är inte hundra på det dock) tror inte heller det är samma sak om man har fler katter?
jag lämnar mina grabbar ca 10-11 h varje vardag pga jobb. inte mycket man kan göra åt det. är ju full rulle på nätter och morgonar när man är hemma dock. var Sambo tidigare och då var dem ju knappt aldrig ensama, nu har jag inget val, tyvär.

har för mej att en katt inte får vara ensam mer än fyra timmar om den är ensam? (är inte hundra på det dock) tror inte heller det är samma sak om man har fler katter?
jag lämnar mina grabbar ca 10-11 h varje vardag pga jobb. inte mycket man kan göra åt det. är ju full rulle på nätter och morgonar när man är hemma dock. var Sambo tidigare och då var dem ju knappt aldrig ensama, nu har jag inget val, tyvär.

Det finns ingen lag eller författning som säger att katter inte får vara ensamma i mer än 4 timmar. Det enda som finns är en författning som säger att katter ska ha tillsyn minst 2 ggr/dag.

Det ÄR ingen RÄTTIGHET att ha djur. Jag avskyr det där påståendet att det inte bara ska vara arbetslösa och pensionärer som kan ha djur. Nej så kanske det inte är men kan man inte ge djuret det de behöver ska man fan inte ha djur. Det finns ju andra lösningar om man jobbar.
För mina katter har jag löst det så att jag har flera för sällskapet. För hundarna ser vi till att ha scheman så de slipper vara ensamma för länge och när det kommer perioder där det inte går att lösa så får man fixa passning.

Att bara luta sig tillbaka och säga "de klarar sig nog" eller "bara för att jag jobbar ska jag väl inte behöva vara utan djur" är bara slappt. Man kan göra det bästa av situationen även om man jobbar och kan man inte det får man väl avstå. Djuren har ju i alla fall inte valt att vara själva hemma...

Du verkar kunna det mesta du haukur...tror du....suck

Jag försörjer mig genom att arbeta med djur hela dagarna så jag tror jag kan lite jag med, fast inte lika mycket som dig:angel:

Det ÄR ingen RÄTTIGHET att ha djur. Jag avskyr det där påståendet att det inte bara ska vara arbetslösa och pensionärer som kan ha djur. Nej så kanske det inte är men kan man inte ge djuret det de behöver ska man fan inte ha djur. Det finns ju andra lösningar om man jobbar.
För mina katter har jag löst det så att jag har flera för sällskapet. För hundarna ser vi till att ha scheman så de slipper vara ensamma för länge och när det kommer perioder där det inte går att lösa så får man fixa passning.

Att bara luta sig tillbaka och säga "de klarar sig nog" eller "bara för att jag jobbar ska jag väl inte behöva vara utan djur" är bara slappt. Man kan göra det bästa av situationen även om man jobbar och kan man inte det får man väl avstå. Djuren har ju i alla fall inte valt att vara själva hemma...

Med tanke på hur oerhört många katter det finns som lever rena skitliv och hade haft det bättre som döda så tycker jag det kan kännas ganska okej att andra katter då och då kan få vara ensamma både 24 och 36 timmar under förutsättning att det finns tillgång till mat, friskt vatten och stor kattlåda som inte hinner bli äcklig på den tiden. Sen finns det säkert de som satt det i system och lämnar katten så länge flera ggr i månaden och då kan jag oxå tycka att det är frö jävligt och att man borde tänkt till både före och tänka till ordentligt innan man skaffar nästa katt.

Ja,som framgått av de svar du fått så verkar det inte finnas någonlag mer om tillsyn två gånger per dag. Men jag tycker att man får väl läsa av de egna katterna. Jag hade en som jamade ena jättelika "MIJAU!MIJAU!MIJAU!" ut i trapphuset så fort jag varit iväg och jobbat och kom hem så där så jag blev både generad inför grannar och fundersam om jag skulle kunna ha kvar katten för hans eget bästa. Men så dök det upp en övergiven krake som jag först släppte in för att ge den mat och värme tills ägaren dök upp men då ingen ägare dök upp fick kamraten stanna. Jag tvekade länge om jag verkligen ville ha två katter- det kostar ju trots allt i veterinär, försäkring etc kostnader- men det hela vann på att förste katten blev helcool med att vara ensam nu när han hade en kompis.

Om det skulle bli lag om att katter endast fick vara ensama 4 timmar per dag så tror jag att det skulle bli ännu värre läge med hemlösa katter samt med att folk skulle börja fejka sjukskrivningar för att de ej hade hjärta att göra sig av med katten kanske.....Ja, kanske.

Jag tycker att man får ta det per katt. Läsa av sin egen misse och vara lyhörd och uppmärksam på eventuella markeringar på att den inte trivs.

För en del kattpersonligheter kan det säkert bli mer förvirrande att bli skickad på kattpensionat eller kattdagis(finns sådana?) eller att någon för dem främmande kommer insvassande i lägenheten för att ge mat och fixa låda.

Jag tycker dock att mer än 24 timmar fungerar ju inte ur hygiensynpunkt. Samt är jag tveksam till om det fungerar för katterna psykiskt/socialt men som skrivet var så får man läsa av sin egen katt och förstå de signaler den sänder ut och fast det finns idioter till kattägare så tror jag att de flesta av oss är oerhört lyhörda för vad ens katt vill och snarare tvärtom att går ett arbetsmöte över en kvart kan man utbrista" Jag måste hem till katten!" och så flyr man men hjärtat i halsgropen att nu hade man varit borta för länge fast chefen tror att man bara fejkade för att slippa undan.....:o

Katter ær så hemskt olika!

Jag skulle aldrig læmna en ensam kattunge hemma en hel lång dag, men vuxna katter brukar klara det. Nu arbetspendlar jag till Norge och ær ibland borta en hel vecka. Min hyresværd bor på samma gård så han har bra koll på min Såfin men så mycket sællskap ær det ju inte tal om! Men hon har kattlucka och kilar in och ut många gånger om dagen. Hon ær øver 15 år nu och i god form. Men
førr i tiden bodde vi i Sæffle. Då var dom två, jag hade hennes dotter Tissel också. Hon har ett så konstigt namn før att hon ær en diskret tissel-tassel-katt. Hon ælskar och beundrar min ex hejdløst. Någon gång om året var vi borta en hel vecka och då vi kom tillbaks så "berættade" hon med olika ljud hur hemskt det varit utan oss... och så lockade hon på honom och gick från rum till rum i huset som før att berætta att hon letat och letat men inte hittat honom... Sedan førsøkte hon vakta honom så att han inte skulle førsvinna igen. Alltid samma sak då vi kom hem. En sådan katt ær det djurplågeri att læmna hemma... Tror egentligen att hon varit nøjdare om hon fått åka med i bilen.

KL Katter är inte flockdjur på samma sätt som hundar vilket innebär att deras livskvalite måste definieras på ett annat sätt. Vad detta i praktiken innebär lämnar jag öppet.
PL

Jag blir lika förvånad & irriterad nästan varje gång du har svarat på någons frågor här på buke, DU kan ALTTID mycket bättre än alla andra & endast det du säger är rätt verkar det som ? Va jobbar du med egentligen är du någon slags forskare av djur & kan därav "allt" eller ? Du skriver att "Kan man inte ge djuret de det behöver ska man fan inte ha djur! "

Vadå, När ger man inte djuret vad det behöver då ? Hur fasiken kan DU veta det, Det måste ju vara lätt för dig iaf eftersom du kan "allt". Suck.:grin:

Btw, Jag har hört att inte katter har något sällskap av varandra, Så hur ska du nu bära dig åt ?:grin:

Du vet att det är lag på att katter ska ha tillsyn minst två gånger om dagen va?

Vad händer om någon av katterna blir akut sjuk om du har lämnat dem 36 timmar?

Men om man har en ute katt som oftast kommer in flera gånger per dag, Men sen inte kommer förren efter 36 timmar fast man ropar letar osv, så är det ju inte så mkt att göra åt ?

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
557
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag har haft problem med getingar på min uteplats. Varje år spreyar jag med radar i hålen i teglet för att de inte ska bygga bo. Det har...
Svar
9
· Visningar
359
Senast: LadySara
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 168
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka