Hur länge sitta i bil? (valp)

Yrja

Trådstartare
Vet inte om jag missförstått min kollega men fick igår veta att han hade sin 15-veckors valp i bilen på jobbet. Pga att den inte kan vara hemma själv så länge än, såsom deras andra hund kan - antar att han menar att den behöver rastas ofta för att inte kissa inne?

Idag fick jag veta att den sitter där igen och jag börjar fundera på om han menar att den sitter där från 8-17, dvs hela arbetsdagarna.. Han går säkert ut till den då och då och låter den kissa men jag tvivlar på att han promenerar eller så för jag ser honom på kontoret hela dagarna. Detta är inne i stan.

Är det helt ok att ha en valp så i bilen hel dagarna? Det är runt 20 plus ute och strålande sol. Vad tycker ni?

Sv: Hur länge sitta i bil? (valp)

Nej, jag blir ärligt talat förvirrad om detta är ok eller inte efter som att han inte verkar tycka att det är alls konstigt själv. Jag tänkte fråga honom sen hur det ligger till - dvs om valpen ligger där hela dagarna eller bara några timmar. Kan man anmäla detta på ngt sätt?

Jag kan inte svära på att det blir för varmt i bilen, jag har inte varit ute i min idag men igår kändes det inte outhärdligt att sätta sig i den efter arbetsdagen. Så det är inte uppenbart en dålig miljö på det sättet. Jag tänker mest på rörelsebehov och sällskap.

Senast ändrad:

Bilförvaring är lika förbjudet som burförvaring.
Enligt djurskyddslagen får hundar bara vara i bil under transport o i samband med tävlingar eller träning inför tävlingar, då får de även tillbringa natten i bilen.

Varför anmäla det till någon??

Varför inte bara prata med din kollega och fråga om han/hon vet att valpens förvaring för det första strider mot djurskyddslagen och för det andra inte direkt är sund och utvecklande för en valp?

Tipsa om hunddagis/dagmatte eller liknande!

/Swat

Okej, det kände jag inte till.

Swat - Jag har inga planer att göra ngn anmälan. Men jag vill ha kött på benen när jag pratar med kollegan. Förhoppningsvis är detta en engångsföreteelse.

Tack för svaren. :)

Det kan snabbt blir riktigt varmt i en bil om solen ligger på, solen flyttar sig också under dagen, så en bil som är ok på eftermiddagen kan ha varit jättevarm mitt på dagen tex. Dessutom är det ju typ noll ventilation där inne när bilen är avstängd, vilket inte hellre kan vara bra för valpen.
Nu är vår valp ganska lurvig, och jag vet inte om valpar är känsligare för värme än vuxna hundar, men han blir iaf klart besvärad första stunden när vi satt oss i bilen om den är varm... Och då är den inte så varm att jag skulle gissat på "skadligt varm"... Om man inte ser hunden vet man ju inte hur den mår i värmen...

Bortsett från det måste ju valpen bli knäpp av att sitta instängd sådär hela dagen? Kan väl i värsta fall betyda att han sabbar sin nya lilla hund mentalt...

Tipsa om en liten smidig valphage att sätta i något bra hörn på kontoret :idea: så gör vi när vår valp måste följa med husse på jobbet. Han sover så fint eller ligger och tittar på folk. :love: Och så kan den pipa när den behöver kissas.

Jag lämnar ibland valpen i bilen en jättesnabbis om jag ska springa in och handla och jag kan parkera bilen så att den garanterat inte blir varm. Har då jättedåligt samvete även fast valpen knappt märker att jag är borta...

Tja, valpen kan varken hålla sig 8-17 och inte heller vara ensam av andra anledningar (valpar måste vänjas långsamt att vara ensamma).

Men ingenting blir ju bättre av att ha hunden i bilen. Det är farligt, det är (tydligen) olagligt, hunden har det knappast bättre i bilen än hemma osv.

Tja, valpen kan varken hålla sig 8-17 och inte heller vara ensam av andra anledningar (valpar måste vänjas långsamt att vara ensamma).

Men ingenting blir ju bättre av att ha hunden i bilen. Det är farligt, det är (tydligen) olagligt, hunden har det knappast bättre i bilen än hemma osv.

Han går ju ut och kissar den regelbundet så det är ju inte så att den sitter i sin egen avföring. Det är totalförbud med djur innanför dörrarna på mitt jobb, därför tar han inte in den. Det vore omöjligt.

Men köper man hund ser man till att ha en fungerande lösning tycker jag. Det kanske han har, jag får helt enkelt fråga.

Prata du med din kollega i lugn och ro. Säg som det är, att du började fundera på det och undrar hur han har löst det praktiskt.

Det finns dagar då även det mest välplanerade hundägarskap strular till sig och man får ta till paniklösningar. Själv har jag haft min hund i bilen ett par nätter på jobb. Magsjuk hund som inte får lämnas in på Nattis, löptikar hos i vanliga fall lämpliga hundvakter och kollision med mitt och sambons jobbschema. Hunden fick vara i bilen med regelbundna raster. Han var betydligt lugnare och trevligare att hantera än när han kommer från Nattis eller om han varit bortlämnad.

fast samtidigt är ju inte natten riktigt samma sak som dagen, då inte solen lyser. såklart är ju själva principen att valpen är instängd, men någon gång ibland är inte lika farligt som var dag tycker jag =)

Nä skillnaden är väl att det faktiskt blir riktigt kallt om nätterna och det då inte är så optimalt att förvara hund i bilen. Har haft dubbla täcken plus en mängd filtar och dyna för att han inte ska ligga och huttra

Jag fick uppfattningen att det inte var varje dag som TS kollega hade hunden i bilen och sedan står det inget om hur hunden förvaras i bilen, var bilen står och vilka åtgärder som har gjorts.

Lämnar jag min hund i bilen, dagtid så här års så sitter han inlåst i buren, bakluckan är uppställd med vädringskrok och båda bakrutorna är nervevade samt att det är solskydd av aluminumvarianten uppsatta i fram och bakruta

Eftersom TS inte skriver hur valpen har lämnats i bilen och varför så avvaktar jag. TS tror att det beror på att den inte kan vara hemma så länge på egen hand men är inte säker. Sedan kan jag tycka att det är olämpligt att ha en valp i bilen en hel arbetsdag men eftersom det inte har framkommit något som säger att detta händer varje dag så kan man ju vara lite försktig med att slå på stora skandal-trumman

Bilförvaring är lika förbjudet som burförvaring.
Enligt djurskyddslagen får hundar bara vara i bil under transport o i samband med tävlingar eller träning inför tävlingar, då får de även tillbringa natten i bilen.
Det är inte alls olagligt att ha hundar i bur! Vart har du fått det ifrån?

Det finns däremot Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt där det i §14 står vissa restriktioner om hundar i bur.
Men det är ingen lag, det är en rekommendation!!

Jag har inga problem med att läsa innantill.
"14 § Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid följande tillfällen.
1. Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. Buren ska då vara täckt på minst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timma.
2. Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling, får hundar på tävlings- respektive träningsplatsen samt till och från tävlings- och träningsplatsen övernatta i transportmedlet.
3. I samband med jakt får hundar förvaras i bur max 8 timmar per dygn om de rastas minst var tredje timme.
4. I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.
4
SJVFS 2008:5
Vid förvaring enligt ovan ska bestämmelserna i 6 kap. 36 § samt utrymmesmåtten i bilagor 1.7 och 1.8 Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:10) om transport av levande djur följas. Vid förvaring enligt punkten 2 ovan ska dessutom särskild hänsyn tas till säkerheten på övernattningsplatsen."
http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf

"Jordbruksverket 2008-03-14 Dnr 31-6478/07
5(34)
1. Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. Buren ska då vara täckt på minst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timma.
2. Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling, får hundar på tävlingsplatsen och till och från tävlingsplatsen och träningsplatsen övernatta i transportmedlet.
3. I samband med jakt får hundar förvaras i bur max 8 timmar per dygn om de rastas minst var tredje timme.
4. I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Dock får förvaringen inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.
Vid förvaring enligt ovan ska bestämmelserna i 6 kap. 36 § samt utrymmesmåtten i bilagor 1.7 och 1.8 Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:10) om transport av levande djur följas. Vid förvaring enligt punkten 2 ovan ska dessutom särskild hänsyn tas till säkerheten.
I den nuvarande författningen finns ett allmänt råd som säger att man bara bör förvara hundar och katter tillfälligt i bur. Det har tolkats av Jordbruksverket i ett flertal yttranden att med tillfälligt menas ca en timma och inte regelbundet återkommande. Det har dock visat sig vara svårt för djurskyddsinspektörer att avgöra om hunden bara sitter i buren tillfälligt eller om den sitter där nästan jämt, därför regleras nu vid vilka tillfällen det kan anses vara tillåtet att använda bur som förvaring till hund.
Man får enligt 4 punkten ha med hunden när man handlar förutsatt att hunden inte ska behöva sitta i bilen mer än tre timmar när bilen står stilla. Det är dock inte meningen att man ska ha hunden i bilen medan man arbetar. Man måste ordna det bättre för hunden under den tiden.
Enligt 2 punkten får man övernatta hundar och katter i bur i bilen på väg till och under tiden man är på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. De behöver inte rastas under natten, som vissa remissinstanser har befarat.
3 punkten har kommit till för att det finns ett krav på eftersökshund vid jakt av björn, lo, älg, hjort, rådjur, mufflonfår och vildsvin i 17 § andra stycket jaktförordningen (1987:905).
Djur ska ha möjlighet till rörelsefrihet, möjlighet att reglera temperatur genom att lägga sig på olika ytor samt möjlighet att utföra naturliga beteenden. Detta blir omöjligt vid burförvaring. Det finns forskning som visar att hundar i burförvaring får abnorma beteenden (Suzanne Hetts et. al. 1991, Robert C. Hubrecht et al 1992; Bonnie Beerda et al 1999). Det har också visat sig att hundar som sitter i en transportbur (som tar upp halva utrymmet i en ”normal” kombibil) har högre hjärtfrekvens än vad som är normalt enligt en nyligen gjord studie (Agneta Ljungqvist, 2006). Detta indikerar att hundar känner en viss stress när de har så liten rörelseyta.
I ett sådant litet utrymme som en bur har hunden och katten väldigt liten möjlighet att kontrollera sin situation. Många forskare har argumenterat för att kontroll är viktig för djurens välfärd (e.g. Friend 1991; O’Neill 1989). Vissa forskare anser att om djuren har kontroll över åtminstone några aspekter i deras omgivning så är det en livsviktig faktor som främjar den psykologiska välfärden hos djur i fångenskap (Bloomsmith et al 2000;
Jordbruksverket 2008-03-14 Dnr 31-6478/07
6(34)
Markowitz 1979; Novak och Drewson 1989; Snowdon och Savage 1989). En sådan aspekt kan vara att komma undan något som stressar djuret, t.ex. närgångna människor eller djur.
I en bur blir det också omöjligt att gömma sig. Förmågan att gömma sig är en nödvändighet för katter när de utsätts för en stressfaktor (e.g. McCune 1994; Smith et al 1994; Rochlitz 2000).
Möjlighet finns dock fortfarande att avgränsa ett rum med t.ex. kompostgaller, förutsatt att man uppfyller boxytan i tabellen för hundar. Det är lite svårare att avgränsa ett utrymme i ett rum när det gäller katter eftersom de klättrar eller hoppar över avgränsningar på ett helt annat sätt än hundar."
"4 KAP. ÖVRIGA BESTÄMMELSER
1 § Om det finns särskilda skäl kan Djurskyddsmyndigheten medge undantag från bestämmelserna i dessa föreskrifter.
2 § Bestämmelser om straff för brott mot dessa föreskrifter finns i 36 § djurskyddslagen (1988:534)."

http://www.sjv.se/download/18.64271a94119e0bdc94080001132/Föreskriftsdomentation+L102.pdf

Intressant att man kan bli straffad då, eller hur?

Senast ändrad:

Djurskyddslag (1988:534)

36 a § Till böter eller fängelse i högst två år döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot skyldigheter, villkor eller förbud som finns i de EG-bestämmelser som kompletteras av lagen. Detta gäller dock inte, om överträdelsen avser bestämmelser om myndighetsutövning.
Om brottet har begåtts med uppsåt och avsett en förpliktelse av väsentlig betydelse från djurskyddssynpunkt, döms till fängelse i högst två år.
Om gärningen är att anse som ringa skall inte dömas till ansvar.
Till ansvar enligt denna paragraf döms inte om gärningen är belagd med samma eller strängare straff i brottsbalken. Lag (2006:809).
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.htm

Jag vet att dessa regler finns men de åtföljs knappast - åk ut till Polishögskolan en vardag så kommer du se ett dussintal bilar med hundar i som tillhör polisstudenter och anställda :crazy: och där ligger de hela dagarna, varje dag när husse/matte är i skolan (oftast 8-17). :cool:

Jag vet att dessa regler finns men de åtföljs knappast - åk ut till Polishögskolan en vardag så kommer du se ett dussintal bilar med hundar i som tillhör polisstudenter och anställda :crazy: och där ligger de hela dagarna, varje dag när husse/matte är i skolan (oftast 8-17). :cool:

Polisen har numera samma undantag som försvarsmakten, dock skall måtten på förvaringsboxar/burar inte undantas, se $1 http://www.sjv.se/download/18.64271a94119e0bdc94080001132/Föreskriftsdomentation+L102.pdf

Fast där rymms knappast studenter o kontorspersonal.
Mitt inlägg var riktat till juridikstuderanden, som hävdade att det inte var förbjudet med burförvaring.

mvh

Mitt svar var bara en parentes om att dessa regler knappast åtföljs av gemene man i och med att inte ens "lagens långa arm" behagar följa dem :crazy::cool:

Det är fortfarande inte en LAG utan råd och rekommendationer!! Det är stor skillnad på de två!

Det är fortfarande inte en LAG utan råd och rekommendationer!! Det är stor skillnad på de två!

Nej det är inte en lag men det är en föreskrift, inte en rekommendation. Så fort det bara är allmänna råd så står det i texten. Även föreskrifterna gäller och är straffbelagda.

(Använder man ett annat ord än olagligt då? Oföreskriftigt?)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
727
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 432
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 395
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka