Hur länge ska man vänta på svar?

tess91a

Trådstartare
Hej

Har skickat mail till 2 olika personer med likadana sadlar till salu, den ena skickade jag till före påsk den andra i början av veckan.
Hur länge bör man "vänta" innan man kan säga att säljaren inte vill sälja sadeln längre?
Jag ser hellre att de skickar ett kort mail med att sadeln är tyvärr såld/ångrat mig angående försäljningen än att inte svara alls.

Jag har svårt att sätta någon gräns på hur länge man bör vänta, vill inte i slutändan stå med kanske 3-5 sadlar som man får köpa? Den andra personen skickade jag till efter att den andra personen inte hört av sig på ungefär 5 dagar. Behöver ändå en sadel nu(!) Är 5 dagar okej? Längre/kortare tid?

Mvh
(Hoppas tråden ligger rätt, flytta gärna annars!)

Sv: Hur länge ska man vänta på svar?

Jag är en otålig rackare, jag förväntar mig ett svar inom ett par dagar-som max! Har jag inte hört ngt då så ser jag mig om efter en annan vara.

Är det inte enklare att ringa? Om säljaren har telefonnummer ute och tillgängligt, vill säga. Brukar vara enklast möjliga sätt att få ett hum om hur det ligger till (även om det kan kännas motigt att ringa om man inte är så telefonglad :))

men om du senare får svar av nån som inte varit kvick nog så är det ju bara att säga att du köpt av någon annan? Man behöver ju inte göra det så komplicerat :)

Hände mig för ett tag sen, svarade på en annons via mail och uppgav min adress. Hörde inget på över en vecka så jag bjöd på en sadel på Tradera. Då fick jag ett mail om att sadeln var på väg så betalade när jag fick den för att det inte skulle bli tjafs. Aja, jag vinner väl inte på sadeln på Tradera då, men jo, det gjorde jag. Sen fick jag också en annan sadel så nu sitter jag med tre sadlar och har ingen aning om vilken jag ska använda, alla passar som inridningssadlar (det jag har behov av). Visserligen var de billiga, men ja, mest till besvär och tar upp plats :D

Jag är rätt otålig när det kommer till svar. Om jag svarar på flera och någon svarar sent då jag redan köpt det jag var ute efter eller är i farten att köpa sas brukar jag säga att jag hittat en annan vara och önska säljaren lycka till med försäljningen.

Kan bara svara för hur jag tänker, men om jag inte svarat på ett mail inom några dagar så betyder det att jag antigen glömt bort mailet, eller så blev jag så förnärmad över ett skambud att jag inte vill slösa tid på att skriva tillbaka....

Jag anser att en seriös säljare bör svara inom 1-2 dagar, annars kan köparen bli ointresserad. Detta oavsett om varan finns kvar eller inte, dock är det märkligt att folk inte tar bort sina annonser fast varan är såld för länge sedan.

Det som alltid är bäst är att ringa till säljaren, det finns en anledning att många skriver att de inte är intresserade av att ha "mailkompisar".

*KL*

Och jag som jobbar skift och grejer anser att det nog inte finns någon ästrikt gräns'. Dock, om jag säljer något så försöker jag ju kolla mailen så ofta som möjligt och mer ofta än vanligt.

Men jag säger som någon annan, vad är problemet? Om säljaren inte svarat och du har en annan sadel du är intresserad av - köp den andra och svarar säljare1 säg bara att du hittat en annan?

Jag har sadlar till salu, och får tuppjuck på folk som mailar och ber om bilder etc, jag skickar det och lägger till att 'om du känner att den nog inte passar/inte var vad du sökte/annat, så maila gärna och säg det så behöver jag inte 'hålla' den i väntan på svar från dig'. ÄNDÅ kan de inte lägga ner minuten det tar att svara 'Tack, men nej tack'.

Men visst,d et finns knepiga säljare därute med. Jag skulle köpa ett schabrak + luva. Jag mailade och frågade om det fanns kvar (lite äldre annons) och att om det fanns det ville jag köpa det och kunde hämta det och betala kontant. I annonsen står 'billigare vid snabb affär'. Dvs säljaren vill ha en snabb affär.

Får svar direkt att dte är kvar. Jag svarar att perfekt, jag kan hämta fred, lörd, sönd eller måndag och kan vi träffas där och där? Får svar att säljaren inte vet var de ställena ligger och inte har bil. Jag tycker okej var bor du då, jag kan komma till dig? Passar någon av dagarna?

Får inget svar på 2 dygn. Sen kommer svar var säljaren bor. Jag mailar tillbaka att jag kan komma till henne, vilken dag passar och upprepar dagarna. Inget svar på några dygn. På fredag halv tolv mailar säljaren och undrar om jag 'vill hämta det ikväll'. Errr... Såg det ¨på lördagen, svarar. Sen inget svar alls, trots att personen bloggat.

På måndagen blir jag less, mailar och frågar om hon övht VILL sälja? Får nåt svar om 'mycket nu, hittade inte ditt telefonnummer bla bla' och 'nu är det flera intresserade så nu är det budgivning och först till kvarn'. Och skickar då ÄNTLIGEN sitt telefonnummer. Jag svarar att jag tänker inte ge mig in i någon budgivning, affären kunde varit klar på fredagen från min sida, men att jag kan hämta det på onsdag. Säljaren svarara att hon hör av sig om det är kvar då. På onsdag morgon får jag sms om att det är kvar, bra tycker jag, då kommer jag och hämtar det. 2 h efter får jag sms om att 'det tyvärr såldes nyss'.

Visst, inte hela världen, det finns fler schabrak, men jag blir ändå alldeles matt både över att man skriver 'vid snabb affär' och vill ha en sån och sen segar så, och själva föräljningen övht.

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
928
Senast: MissFideli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 500
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur