Hur länge vågar man vänta?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare anna210
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 381
A

anna210

Mitt sto är nu 14 år gammal och har inte haft föl innan...
Enligt vissa är det inga problem att ta föl på så gamla hästar och en del säger att det inte är bra...:confused:
Vet inte om jag ska försöka få henne dräktig i år eller om jag ska vänta till nästa år istället...
Hur resonerar ni kring detta? :smirk:

Sv: Hur länge vågar man vänta?

Jag betäckte mitt sto när hon var 14 år eftersom jag inte ville vänta längre (hon hade inte haft föl förut). Jag hade hört att det kan bli svårare om man väntar. Men samtidigt vet jag fler som betäckt sitt sto när det var äldre. Jag skulle nog inte vänta mer än tills stoet är 15 i alla fall.

Ok jag tror nästan att jag kommer att vänta till nästa år, men men... Det är så himla svårt att bestämma sig! :smirk:

Hej!
Det går att betäcka ett sto som är så pass gammalt, men det kan bli svårigheter vid själva fölningen eftersom brosket har förbenats och inte töjer ut sig vid fölningen.
Men har hästen haft föl som ung brukar det inte vara några problem.

Mitt första sto var 17 när hon fick sitt första föl. Problemet är att få dem dräktiga, fölningen brukar inte vara några problem (hästar har inte samma problem med att bäckenet "stelnar" när de blir äldre som t.ex. hundar och människor har)

Mitt fullblodssto var 17 när hon fick sitt första föl. Det tog två månder innan hon blev dräktig. Men det var pga av en livmoders inflammation som dem inte upptäckte fören efter 2månader. efter den var behandlad tog hon sig på första försöket. :D Hon ska betäckas i år igen.

Mitt sto tog sig på andra försöket, vilket de på stationen ansåg vara väldigt bra resultat. Hon fick även föl som 19-åring, och skulle ha betäckts igen året därpå. Tyvärr upptäckte vi att hon började få problem med bakbenen, så hon avlivades istället. :cry: :cry:

*kl*
Vi funderar på att betäcka vår dam, hon är 23 år nu. Är väl lite för fet, men vi håller på att banta henne. Självklart kommer vi göra en veterinärundersökning på henne för att vara riktigt säkra innan vi bestämmer om vi ska betäcka.

Mitt halvblod var 15 när jag betäckte henne....nu har det gått 3 år och hennes dotter skall sälja,så jag funderrar på att seminera i år....

Jag har hört att ett sto ska ha fått föl senast innan den fyller 15 år, sedan blir det svårare för stona vid fölning.
Själv betäckte jag mitt sto när hon var 15och blev tyvärr inte dräktig:cry:

är det ett halvblodssto eller?..

jag funderar på att betäcka min 25åriga shettis, men vet inte riktigt..

Jag håller just nu på att åka fram och tillbaka till seminstationen i hopp om att kunna betäcka mitt 16-åriga halvblod. Det går segt med brunsten, men veterinären har goda förhoppningar och tycker absolut att vi ska "köra på"! Den som väntar på något gott..

Ps. Hon har inte haft föl tidigare.

Mitt sto(halvblod) fick sitt första föl i år. Hon blir 19 i sommar.
Tog sig på första försöket och allt har gått "enligt boka". :banana: :bump: .

Jag rådfrågade min vet. redan när hon var 4 år, just för att jag ville ta ett föl när hon blev äldre för att behålla.
Svaret jag fick då var att det skulle gå så många år emellan, att det hade blivit som första gången för henne ändå.
Om det stämmer eller inte låter jag vara osagt.:confused:
Däremot valde jag att vänta till nu... och det har gått jättbra!:p :p

ps vill bara tillägga att ålder inte är allt...

Det beror väl på vad du vill med din avel. Om du "bara" vill få fram en ny häst till dig själv kan du vänta men om du vill få ett sto för att föra linjen vidare bör du absolut inte vänta. vem vet vad hon ger för föl och hur länge det dröjer innan du får en vuxen stoavkomma?

Jag har hört att ett sto ska ha fått föl senast innan den fyller 15 år, sedan blir det svårare för stona vid fölning.
Själv betäckte jag mitt sto när hon var 15och blev tyvärr inte dräktig:cry:

Att det skulle bli svårare för stona vid fölning är bara en myt. Har frågat flera erkänt väldigt duktiga, och alla är eniga, det svåra är att få stoet dräktigt, fölningen är inte svårare än hos de yngre stona.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
244
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag har haft häst länge, hoppat lite i perioder. Dressyr och gångartsridning har jag inga problem med, klart jag kan utvecklas mer men...
Svar
3
· Visningar
376
Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka