Hur länge???

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Fortfarande Grevinnan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 835
F

Fortfarande Grevinnan

Kan man ha en ensilagebal öppen innan den blir oätlig?
Jag har fem hästar som har fri tillgång.

Sv: Hur länge???

har inte jätte mycket erfarenhet av hö/ensilage men här säger dom att det håller så länge det är kallt, sen när det blir mildare så mellan 3-5 dagar. men har du 5 hästar på fri tillgång, går det nog fort åt :angel: mina går på lösdrift med fri tillgång, trode inte dom "kunde " äta sådana mängder...:crazy:

Är inte jätte duktig på detta men jag har alltid hört att vid kallt väder kan den utan vidare konsumeras i 2 veckor (om den nu räcker så länge för 5 hästar...) , nu på vårkanten när solen börjar värma går prosessen fortare, max 5 dagar....

Lime

på 5 hästar bör den gå åt på ett par dagar så det är nog ingen fara. Vi har fri tillgång på bal hemma också å det har aldrig varit några problem.
:smirk:

Jag har rundbal på ca 250-300 kg till mina två hästar, och den går åt på en vecka, de har så gott som fri tillgång på hösilage.
Nu när det är så kallt är det inga problem att hålla balen fräsch under en vecka - men jag har börjat planera för vårvärmen (var den nu blir av?) och annonserat efter mindre balar.

Immer

Sedan förra vinterns problem på några ridskolor där hästarna blev mystiskt sjuka och en del dog har SLU kommit med rekommendationer om att till hästar bör en bal användas inom tre dagar.

Liknande trådar

Foder & Strö Tips på billigaste automatiska fodergrinden? Jag kommer inte kunna lunchfodra kommande vinter, så därför behöver jag lösa fordringen på...
Svar
1
· Visningar
204
Senast: Gramse
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 144
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
621
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
874
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka