Hur långt får det gå?

A

adnamA

Hur många skador får det bli innan man överväger att faktiskt låta hästen gå ensam i egen hage? Är det egoistiskt att göra så för att ha en frisk och hel häst att rida och tävla på?

Jag har alltid varit världigt noga med att hästar ska leva i flock och så naturligt som möjligt, men nu börjar jag faktiskt fundera.. Hästen har blivit illa sparkad två ggr och överansträngd/vrickat sej två ggr på kort tid nu, och man blir såå less på alltihop! Precis när man börjat komma igång igen så kommer nästa problem.

Ni som har era hästar ensamma, varför har ni det? När blev det så?
Ni som har hästar i flock, hur är det med skador? Tycker ni att det är viktigare för hästen att gå i flocken, än att den är skadefri?

Jag bara funderar lite och är ganska förvirrad just nu. Förstorar sökert upp alltihop också. Men skulle ändå va intressant att höra hur ni tänker! :)
 
Sv: Hur långt får det gå?

Min ponny går ensam helt enkelt för att han är rätt agressiv mot andra hästar och väldigt ranghög. Vi provade att ha honom med en nsv vi hade tidigare (numera RIP) och henne jagade han tills hon blev halt, så det är enklast att han går själv. Vår nordsvenska valack gå ensam eftersom han helt enkelt inte har någon kompis att gå med. Stona, mitt 5 åriga sto och gammelmärren på 23 år går ihop i en hage, men det går inte att ha valacken där eftersom min 5 åring är så överkåt att om valacken inte vill betäcka henne blir hon förbannad och jagar runt honom tills båda dryper av svett plus att hon sparkar och hugger honom på grund av ovanstående andledning.

Har man en hästs om hela tiden skadar sig i hagen, blir sparkad av dom andra hästarna och sträcker sig hit och dit skulle jag sätta den i egen hage brevid dom andra. Det är säkert inte så kul för hästen häller om den blir sparkad av dom andra och skadar sig regelbundet på grund av livet i flock. Då är det bättre att den går i egen hage brevid dom andra.
 
Sv: Hur långt får det gå?

Alla hästar kan inte gå med andra hästar, det är bättre att ha en häst som är hel än att h*n har kompisar i hagen.
 
Sv: Hur långt får det gå?

Mina två går ensamma fast precis brevid varandra. Vi har så just för att minska skaderisken då unghästen kan vara ganska tjurig. Vi ska nog släppa ihop dom nu när det finns bete och någonting att göra. Det är ju värre på vintern när de mest går och har tråkigt. Då ökar skaderisken eftersom de gärna springer runt eller leker med de hemska broddarna.

Jag har, som du beskrev också haft häst i flock. (dock var det väldigt länge sedan) De gick ett gäng hästar i en stor hage och min lilla C-ponny vart jagad och sparkad på senan vilket resulterade till 6 månaders vila.
 
Sv: Hur långt får det gå?

Jo, jag antar att ni har rätt.. Men jag kommer känna mej så hemskt mot min häst isåfall. Han tycker verkligen om att gå i flock med sina kompisar! Om han ens skulle acceptera att få gå själv.. Och jag tycker inte att det är så väldigt mkt slagsmål i hagen. Antar att det är för att han är lite kaxig när det väl är nått, och har otur. :(
 
Sv: Hur långt får det gå?

Mitt sto kan också vara rätt kaxig mot andra hästar och tvekar inte att överta komandot när tillfälle ges. Dock går hon som sagt med vår gammelmärr som är den tuffaste stoet man kan tänka sig, riktigt märr-humör har hon. Stenhård häst där min pålla inte har en chans att så mycket som kröka ett hårstrå på henne innan hon åker på en fet smäll eller ett bett i rumpan, vilket hon vid dethär laget har lärt sig att undgå genom att uppföra sig.:rofl:
 
Sv: Hur långt får det gå?

Kan du inte pröva att ha hästen tillsammans med EN snäll häst? Om de är två kan de inte röja så mycket och de får ändå möjlighet att umgås med varandra. Jag antar att det är en valack, en ide är att låta honom gå med ett sto eftersom de inte röjer lika ycket i hagen som valackar?
 
Sv: Hur långt får det gå?

Jo det är en bra idé! Får kolla om det går att fixa, det är lite krångligt just nu..
 
Sv: Hur långt får det gå?

Jag har alltid haft hästarna i egna hagar, brevid varan så är dom fortfarande i flock... fast de inte kan skada varan, på sommaren släpper jag dom ofta två och två om jag vet att de fungerar bra ihopp. har man hästar som ska prestera så har man inte råd att ha skador, och om det bara är ens egna lilla hjärta så vill man ju inte att de ska vara skadade!
 
Sv: Hur långt får det gå?

Klart man helst vill att hästen ska kunna gå i flock men man vill ju inta ha sin vän skadad både i tid och otid.En kompis kanske är lösningen.
Vi får sära på våra två valacker när stoet brunstar annars blir det fajt annars går dom bra ihop.
 
Sv: Hur långt får det gå?

En aspekt man ofta missar är att även hästar är individer (trots flocksnacket) och att personkemin dom emellan inte alltid funkar. Dom ÄR inte kompisar alla gånger!
Häst A kan gilla häst B som gillar häst C som gillar A. Men A gillar inte C och då är strulet igång.

Det är vår skyldighet att ha flockar med individer som passar ihop, eftersom vi inte låter dom välja själva. Att vi dessutom ofta tvingar in dom i alldeles för små hagar gör problemet ännu större.

I ditt fall skulle jag ta reda på hur förhållandet är mellan dom olika individerna i flocken, och fr a då visavi din egen häst. Den kanske uppfattas av dom andra hästarna som varande en skitstöve som ska sättas på plats? Eller så kanske den själv tigger bråk av någon? Eller så kanske det är en av dom andra som inte tål den?

Det är säkerligen inte flocklivets fel i det här fallet.

LIA
 
Sv: Hur långt får det gå?

adnamA skrev:
Hur många skador får det bli innan man överväger att faktiskt låta hästen gå ensam i egen hage? Är det egoistiskt att göra så för att ha en frisk och hel häst att rida och tävla på?

Jag har alltid varit världigt noga med att hästar ska leva i flock och så naturligt som möjligt, men nu börjar jag faktiskt fundera.. Hästen har blivit illa sparkad två ggr och överansträngd/vrickat sej två ggr på kort tid nu, och man blir såå less på alltihop! Precis när man börjat komma igång igen så kommer nästa problem.

Ni som har era hästar ensamma, varför har ni det? När blev det så?
Ni som har hästar i flock, hur är det med skador? Tycker ni att det är viktigare för hästen att gå i flocken, än att den är skadefri?

Jag bara funderar lite och är ganska förvirrad just nu. Förstorar sökert upp alltihop också. Men skulle ändå va intressant att höra hur ni tänker! :)
jag har flock o inga skador alls ...
det kanske är skillnad om dom går med snälla hästar?!
 
Sv: Hur långt får det gå?

Inte speciellt långt alls enligt mig...

Hos mig har jag hästarna ihop om de kommer överens. Om någon individ blir fysiskt ansatt av de andra eller om jag har någon som gärna ger sig på de andra på ett våldsamt sätt så delar jag gruppen. Antingen i mindre fungerande grupper eller ställer en ensam i en hagen intill de andra.

Jag har haft flera olika hästar här. Både ranghöga och ranglåga.
När man hittar en sammansättning som fungerar så är det aldrig några våldsamheter i hagen. Den ranghöga håller sin position utan att behöva ta till våldsamheter. På sin höjd går det så långt som hot om våld från den ranghöga.

Men är inte sammansättningen på gruppen bra så brukar hoten övergå i våldsamheter. Då anser jag att det är min skyldighet att stuva om i gruppen så att det blir lungt. Eftersom jag stänger in hästarna i en hage så kan de själva inte gruppera om sig på ett för dem optimalt sätt.
 
Sv: Hur långt får det gå?

Vi har ca. 5 valacker i en hage på 7 tunnland. Valigtvis har vi ett sto där med men hon ska förhoppningsvis få fölis nästa på så hon är inte hemma. Har en tyrann, en som är hela gruppen snälle storebror, en som är relativt ny och de två ranglåga tvillingarna.(vi kallar dem det då de är nästintill exakt lika. Inga hästar är släkt på nära håll)

Tyrannen var riktigt hemsk i början, sparkade ner(!) de andra hästarna osv. Ingen häst skadades förutom småsår. Han fick gå kvar. Efter ett halvår började han lugna ner sig.

Tvillingarna är bådaranglåga och går oftast i egen "grupp", i anslutning till de andra. I sin grupp bråkar de inte och verkar vara varandras själsfränder. Bögar?:rofl:

Den nye tog över gruppen efter tyrannen och ledde den i ca. en månad. Efter det blev det ett rejält bråk. Ingen häst skadades mer än småsår. Han har svårt för att lägga på sig och får därför gå ensam tills stoet kommer hem. De går i en beteshage intill de andra hästarna.

Gruppens snälle bror värnar om alla och är en riktig kompis

Stoet är en liten bitch som har en enorm flockinstinkt och springer tills hon blir plaskvåt om vi tar ut mer än två/den nye ur hagen.

Eftersom hästarna har plats att fly på anser jag att de ska få gå i flock, den nye behövde gå på bete därför satte vi honom där. När de andra är i närheten går han vid staketet.
 
Sv: Hur långt får det gå?

Om din häst är kaxig hade jag kollat på underlaget i hagen. Är det gropigt/kulligt? Oftast ger sig hästarna när de inser att det inte leder någonstans att bråka. Har din häst gått i flocken länge? Isf är det nog bara tillfälligt. Är din häst ny? Det är säkert också tillfälligt.

Hoppas du kan tyda hur jag tänker. Vad du än gör- Lycka till!;)
 
Sv: Hur långt får det gå?

Jo, just nu går de i en väldigt stor och kuperad hage men en del skog, berg osv. Så där är ju också en extra risk.. Han har gått i med nåra av hästarna länge, 3½ år. Men sen är det ju alltid så att hästar kommer och åker, så det har ju inte varit samma flock hela tiden.. Jag ska nog försöka få tag i en sällskapshäst som han kan gå med. Då borde det inte bli nått bråk.
 
Sv: Hur långt får det gå?

En häst är inte frisk bara för att den KROPPSLIGT inte har några skador, du måste se till den mentala och sociala delen också och ensam i en hage uppfuller du inte dem. Hästar är flockdjur och jag tycker att människan redan tagit så mkt ifrån dem att man åtminstonde kan ha den ute i stora hagar och med hästkompisar. Tycker det är fel att ha en häst ensam i en hage,tänk dig själv. Du mår ju inte bra om du är ensam? alla behöver psykisk och social stimulans
 
Sv: Hur långt får det gå?

Mina går ensamma med en eltråd mellan sig. Dvs dom kan klia och nafsa på varann över stängslet men inte härja för mkt. Jag har dom var för sig pga den ena är så gammal, och den yngre är ganska våldsam (inte elak men lekfull) så han skulle aldrig ge gammlingen fred, och han äter snabbare så då skulle han ta nästan all mat också. Och jag vill inte risikera att min lilla pensionär blir jagad så han kanske ramlar omkull och gör sig illa.

Jag tycker det fungerar helt okej, dom kan vara sociala med varann utan risk för allvarliga skador.
 
Sv: Hur långt får det gå?

LIA skrev:
En aspekt man ofta missar är att även hästar är individer (trots flocksnacket) och att personkemin dom emellan inte alltid funkar. Dom ÄR inte kompisar alla gånger!
Häst A kan gilla häst B som gillar häst C som gillar A. Men A gillar inte C och då är strulet igång.

Det är vår skyldighet att ha flockar med individer som passar ihop, eftersom vi inte låter dom välja själva. Att vi dessutom ofta tvingar in dom i alldeles för små hagar gör problemet ännu större.

I ditt fall skulle jag ta reda på hur förhållandet är mellan dom olika individerna i flocken, och fr a då visavi din egen häst. Den kanske uppfattas av dom andra hästarna som varande en skitstöve som ska sättas på plats? Eller så kanske den själv tigger bråk av någon? Eller så kanske det är en av dom andra som inte tål den?

Det är säkerligen inte flocklivets fel i det här fallet.

LIA

LIA är klok. Håller helt med! Det beror ofta ofta på sammansättningen av flocken och person kemin hästarna emellan. Kanske någon inte är nöjd med sin plats i flocken och accepterar den platsen riktigt. då blir det MYCKET oro i en flock och mycket mer gnabb och bråk rent allmänt. Har bevittnat skillnaden många gånger - hästarna är som sagt individer och trivs inte lika bra med alla.
Ju större flock desto mer "risk" för gnabb.

TS: Fejkos inlägg är jättebra - det är sällan 2 hästar gnabbas/stojar av den kaliber en hel flock gör.

Jag har haft många flock konstellationer på hästar genom åren. De bråkigaste flockarna vad jag erfarit är renodlade valack flockar, eller flockar med majoriteten valacker och bara något enstaka sto...
valack flockarna stojar som tonårsgrabbar, det är mycket lek framför allt, ofta med mycket fart..
mycket valacker och minoritet ston skapar ofta bråk då det alltid är någon valack som vill ha stoet/stona för sig själv, och andra som blir avundsjuka och har synpunkter.

få valacker och många ston är ofta ganska stabila flockar. stona brukar vara lugnare och har en dämpande effekt på stoj och bus....

Detta är MINA erfarenheter - inte Universal sanning :)

försök med EN valack som sällskap, eller ETT sto som sällskap. Tror du har mycket stor chans att det rätar ut sig.

Hur gammal är din häst, vilken ras, och vilken rangnivå ligger han på personlighets mässigt och generellt? Hur stor är flocken och vilka individer består den av?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 246
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 452
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp