Bukefalos 28 år!

Hur långt ska en 4 åring kommit i utbildn.?

S

stinaf

Hej!
Någon som vet hur långt utbildad en fyra årig ponny ska vara?
Tänker både dressyr och "hoppning"! :)
 
Sv: Hur långt ska en 4 åring kommit i utbildn.?

Finns inga "ska", så vida du inte satsar på olika championat där hästen ska matchas och vara klar för det till en viss ålder.

Beroende på vad du vill göra med hästen finns det olika mål, men det viktigaste är inte att hästen SKA ha nått ett visst mål till en viss ålder, utan att man tar allt i hästens takt. Är hästen inte redo att tävlas när den är 5 år ska den inte tävlas, är hästen inte redo att ridas in när den är 3 ska den inte ridas in när den är 3.
 
Sv: Hur långt ska en 4 åring kommit i utbildn.?

Håller med inhale, man ska inte göra mer än man vad som är rimligt. Dock kan man använda championaten som riktmärken, 4-åringar går kvalitétsbedömning, där ska dom kunna visa tre gångarter samt kunna öka och korta något i dessa (dock inte skritten som visas på lång tygel). Inga krav på fattningar eller särskilda konster, utan bara visa tre gångarter och att dom går att reglera lite grann. Formen är som LC, kontakt, kanske liite kortare om den orkar.

Ingen uppsutten hoppning på ponny, utan löshoppning (där går d-ponny upp till 110).
 
Sv: Hur långt ska en 4 åring kommit i utbildn.?

Tackar för dessa svar!

Ska man alltså inte hoppa en 4 åring uppsutten?

Och det ska väl vara en riktigt allround häst, som ska tävla i både hoppning dressyr och kanske lite fälttävla :)
 
Sv: Hur långt ska en 4 åring kommit i utbildn.?

Kan du ju göra så smått, men bör kanske inte vara några höjder att tala om då. Som 5-åring för att kvala in till championaten ska man rida två LB felfritt, detta är maxhöjderna för LB:
B: 70-80
C: 80-90
D: 90-100

Samma höjd som kvalitets fast uppsuttet, men hade jag varit som du så hade jag tagit en bra tränare till hjälp för att kunna bygga lite bra låga hinderkombinationer så ponnyn får träna på avstånd och hålla koll på fötterna i lagom takt, det ger mycket innan man börjar med banhoppning.
 
Sv: Hur långt ska en 4 åring kommit i utbildn.?

Fyra åringarna brukar kunna (om de är inridna hösten innan) ungefär; Gå fram, stanna, sväng, flytta för skänkeln och rids i alla gångarter både i paddock och skogen. Kan löshoppas (höjd beroende på hästen) och något "skutt" uppsuttet. Ska även söka sig framåt-nedåt helst i alla gångarter (lång & låg). Men de är inte fullt ridbara ännu, men har grunden "på plats".
 
Sv: Hur långt ska en 4 åring kommit i utbildn.?

Tack för svaren! Mycket hjälpsamt! :)
 
Sv: Hur långt ska en 4 åring kommit i utbildn.?

*Ler lite* ...min 4-åring är sutten på, mest jobbad vid handen och har inte kommit långt alls i utbildningsskalan ;) ...har inte bråttom.
 
Sv: Hur långt ska en 4 åring kommit i utbildn.?

Alla är ju inte lika i huvudet... en av våra uppfödningar var stadig som en ardenner att sitta på från dag ett och gick gott och väl en snygg LA egentligen när han var 4. Hans kompis, som följt honom dom första sex åren, går en rätt schysst LB idag, 8 år gammal X D... Han kan egentligen alla rörelser, men är smått schizofren och är sjukt svårriden..! (e. Vermont *inga fördomar* som ju brukar lämna svåra hästar).
 
Sv: Hur långt ska en 4 åring kommit i utbildn.?

Nej nej, jag vet ju också att hästar tar olika lång tid på sig att utvecklas och vissa hästar utvecklas fortare och vissa saktare och vissa tar mer tid på sig osv... men ville ha ut något snitt av hur man bör rida en 4 åring!
 
Sv: Hur långt ska en 4 åring kommit i utbildn.?

Jag förstår! = )

Denna hästen ovan som jag nämnde har gått som finalist som både 4,5 och 6-åring trots sin(a) mentaliteter ; )
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
865
Senast: Lutten
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
701
Senast: Anna-KarinO
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Ponylove
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp