Hur lär jag mig rida i rätt form

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Josen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 3 615
Sv: Hur lär jag mig rida i rätt form

Om man är relativt ny är det svårt att veta vad "bjuda framåt och fånga upp med handen" innebär, men jag kan ge en liten förklaring på hur jag gör för att få hästen att slappna av.
Först skrittar jag på långa tyglar i minst 10 minuter i båda varven, rider lite ridvägar och försöker att bara använda sitsen (skänkeln som förstärkning) för att styra. Sedan kortar jag upp tyglarna halvlångt och travar fram lite i båda varven. Sen saktar jag av och kortar upp tyglarna helt.

Måste bara påpeka innan jag fortsätter att det viktigaste är eftergift! Varenda gång hästen gör rätt ger jag eftergift som en belöning, eftergift kan vara många saker som att lätta sitsen, släppa men skänkeln eller tygeln etc.

Jag brukar rida mycket på volter då ställning är lösgörande. Ställer man på rätt sätt (jag brukar först ställa med ledande tygeltag och rama in med innerskänkeln.) När hästen lyssnar på det ledande tygeltaget ger jag eftergift, mestadels genom att släppa ngt på tygeln och samlar upp igen efter typ 2-3 sekunder. Brukar oxå rida skänkelvikning/öppna/sluta på den öppna delen av volten som även det är lösgörande.

Okej, det här vart lite flummigt med kanske kan någon snappa upp ngt användbart tips :crazy:

Det här var en jätte bra tråd! Lär mig lite! Men jag undrar nån som har några bra övningar att trräna sitsen?? Skulle bli glad! Tack!! :D

sits:
rid utan stigbyglar och låtsas att du sitter fast på en sträckbänk med huvud o fötter så att du MÅSTE sitta rakt.
läng stiglädrena ett hål sen, för korta läder ger ingen charmerande
sits.

låt någon ta hästen i lina så du kan tänka på bara dig och sitsen.

gör balansövningar

Koncentrera dig på vägen, de som koncentrerar sig på att hålla koll på hästens nacke blir ofta kutryggiga.

sistsen för guds skull glöm inte den...

Grunden till vad man vill åstadkomma är ju som du skriver att den ska trampa under sig. Dvs länga baksteget utan att öka farten (därav förhållningen fram). Så det gäller alltså att driva ordentligt.

När hästen länger baksteget och du plockar upp honom i tygeln så aktiveras bakdel och rygg så att den höjer ryggen och börjar jobba på ett helt annat sätt. Det gäller lite att lära sig att känna detta.

Ett sätt som jag kom på när jag var ute med en ryttare som aldrig ridit sin häst i form och inte visst hur det kändes då, är:
att rida i en brant nerförsbacke, gärna på väg hemåt så att hästen har bra bjudning. I och med att det går nerför så ökar dock hästen gärna farten ändå. Då tar du och fångar upp honom/bromsar ordentligt med tygeln så att han går sakta sakta nerför. Han kommer då att hamna med vikten på rumpan och trampar under sig och ryggen höjs.

Detta fungerade klockrent med min vänninna som blev mycket lycklig över denna "aha-upplevelse". Kanske något du kan prova. Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 450
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 672
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år... 2
Svar
34
· Visningar
4 617
Senast: Roxy
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka