Hur lär man en vuxennybörjare rida?

ridtravare

Trådstartare
Min son son som aldrig visat hästintresse vill plötsligt rida...
Vad tycker ni? Jag tycker att först lär man sig i skritt, styra, göra halt osv , sedan samma i trav , sedan i galopp, galopp dock inte på min häst som är svår i galoppen...

form och dylk är ju egal men det är ju enklare om den går i "form"

Sv: Hur lär man en vuxennybörjare rida?

Med en vuxen tror jag inte man ska låta varje steg ta för lång tid. Trava kan man nog prova på vid första ridpasset, men om man känner sig osäker är ju longering ett bra alternativ till att börja med. Med inspänning kan ju hästen arbeta i form och då kan det vara lättare att lära sig rida lätt tex.

Att först få in känsla & balans i skritt tycker jag låter som en god idé. När sedan det känns bra så är det ju bara att gå vidare med de andra gångarterna :)
Blir det för svårt i början så är det lätt att man tappar intresset och ger upp innan man ens kommit igång.

Longering är inte så bra, nybörjare har ofta svårt att hänga med när det svänger i början och kasar gärna ut på yttersidan då. Trav och galopp är lättast att börja med på en långsida och sen bryta av innan långsidan. Det är så självklart för oss som är vana att det är lättare att rida på en volt/bli longerad men för ngn som inte har en balans som en van ryttare är det mkt svårare dels för att de som sagt åker ut på yttersidan och tappar balansen och dels för att de inte kan stötta upp hästen som vi kan dvs få hästen att röra sig balanserat runt på volten. Hästen lutar då gärna inåt och blir mindre balanserad.

Tycker du ska börja med mkt raka spår, sätta ut koner i olika banor som blir svårare efter hand som han kan styra runt (t ex sicksack bana längs långsidan i skritt och så småningom i trav) Gör det lätt i början som -Catherine- säger.

Jag som inte allid haft tillgång till ridbana har gjort såhär. Upp på hästen och första gångerna går jag med bredvid så att personen i alla fall kan skritta, svänga och stanna. Efter det rider vi ut och tar saker allt eftersom det kommer. Tycker det har fungerat bra. Då kan jag rida bredvid och påpeka vad ryttaren ska göra och varför man ska göra så osv.

Min 19 åriga lillebror började rida i januari efter att i 19 år aldrig ens övervägt att sätta sig på "en sån där".

Ridtur 1. Skritt
Ridtur 2. Trav
Ridtur 3. Galopp

Efter en vecka hoppade ungen 110 med hästen :o

Allt är på hans eget initativ och där rök hästen som var tänkt som läromästare åt mig...Han fick ta över honom eftersom de passar bättre ihop!

Efter ett par månader började han ta lektioner men han föredrar galopprace i skogen =)

Brorsan och hästen är som gjorda för varandra! Den som särar på dom gör ett stort misstag!

Min 19-årige son ville börja rida för 2 månader sen.
Vi har ingen ridbana, så jag gick bredvid med grimskaft och visade hur man sitter, svänger och stoppar.
Sen fick han testa själv på stallplan.
Dan efter red han med sambon upp i skogen och travade uppför en backe första vändan, och andra vändan galopperade dom en bit.
Vi har westernsadlar vilket jag tycker är en fördel när man är nybörjare.

Nu rider han ut med mej på långturer utan problem.

31140143.jpg

Senast ändrad:

Hej och vad kul! Alltid roligt när killar vill börja rida tycker jag.. visst de duggar tätt bland elitryttarna men i övrigt är det ju lite knapert. :)

Min sambo har börjat lära sig rida här hemma också och vi gör det via promenader där han rider och jag går med. Han vill att vi gör som andra i tråden beskrivit och rider ut tillsammans men det är jag lite för försiktig för. Jag vill att han skall kunna skritta, trava och galoppera självständigt innan jag sitter där på en häst och inte kan hjälpa till om något händer.

Vi är precis i starten så han har ridit ca 5 ggr och visst har han fått trava en liten bit på vägen ibland och försöka rida lätt men vi skrittar mest. Vi gör små övningar som att han får gå på ena sidan vägen och med vikthjälper ta sig över till den andra osv. Lägga en liten volt på vägen, rida ifrån mig en bit och komma tillbaka osv osv. Det är bra övning bara det för hästen i fråga skulle helst gå snett bakom mig och ingen annanstans. :)

Tycker det beror helt på vad han vill med ridningen. Om han bara vill ut och ha kul med hästen i skogen och se vad som händer så tycker jag absolut att det ska gå snabbt, som ett par redan beskrivit. En eller max ett par gånger i skritt för att få reda på kontrollerna, sedan upp i trav och ut i skogen på en stabil häst. Jag hatade att harva på i ridskolan redan som 12 och ville ofta göra mer än vad vi fick. Det ska vara kul, och han vill troligen också känna att han utmanar sina egna gränser, så låt honom göra det med en säker häst!

Vill han börja rida för att utöva ridsport så tycker jag att det behöver vara mycket mer systematiskt, men då tycker jag öven att han ska ta hjälp av en duktig tränare.

Min 19 åriga lillebror började rida i januari efter att i 19 år aldrig ens övervägt att sätta sig på "en sån där".

Ridtur 1. Skritt
Ridtur 2. Trav
Ridtur 3. Galopp

Efter en vecka hoppade ungen 110 med hästen :o

Allt är på hans eget initativ och där rök hästen som var tänkt som läromästare åt mig...Han fick ta över honom eftersom de passar bättre ihop!

Efter ett par månader började han ta lektioner men han föredrar galopprace i skogen =)

Brorsan och hästen är som gjorda för varandra! Den som särar på dom gör ett stort misstag!

:love::love::love::love:

Wow! :bow:

Hmm, jag började rida som vuxen och jag funderar på hur det gick till.

Gasen, bromsen och ratten är ju rätt basala grejer som man givetvis bör ta först. Det går ju att förenkla rätt ordentligt innan man börjar fila på tekniken. Sen får jag nog säga att balans är det absolut viktigaste. Det är ju också rätt självklart men att hitta rytm och stadga (och rätt kalsongteknik ;)) är ju en förutsättning för att komma vidare. Första perioden skulle jag rekommendera att han bara åker häst i olika gångarter och inte bekymrar sig om böjning kontra ställning och annat mystiskt.

Longering rekommenderar jag inte heller på en gång, bättre att låta hans häst följa någon annan den första tiden i så fall. Ta med honom ut i skogen så fort du litar på att han inte drattar av i de respektive gångarterna.
Nästa steg skulle kanske kunna vara snäva banor och labyrinter. Jag minns att jag tyckte det var riktigt häftigt att få resultat av att göra nästan ingenting.

Går man djupare in på träning är ju det högst personligt vad man föredrar men jag testar hellre många saker (även saker som är en bra bit utanför min kapacitet) och återvänder till dem senare än harvar en sak i taget till perfektion. Om man ska tro på könsstereotypen borde ju det stämma för de flesta killar.

Jag började rida för 5 år sedan vid 27 års ålder. Fick en privatlektion för instruktör i födelsedagspresent av min sambo. Jag fick skritta och trava längs fyrkantspåret. Tyckte det var rätt kul så klart och sambon ville att jag skulle börja på ridskolan. Var lite tveksam först, men vi lyckades få till en nybörjargrupp på 5 killar mellan 25-30.

Lektion 1 fick vi starta, stanna och styra enbart med vikthjälper. Använde man tyglarna fick man göra om. När det funkade fick vi göra samma sak i trav.

Lektion 2 red vi ut hela gruppen och galopperade över ängarna och längs en skogsstig.

Full fart från början med andra ord. Instruktören var jättebra och smög allt eftersom in övningar för böjning, ställning, skolor, samling osv, utan att det någonsin blev “tråkigt dressyrtragglande“.

5 år senare har vi flyttat till hästgård och har 4 egna hästar och några inackorderade...

Det beror helt på vem det är som sitter på hästryggen.

Tidigare balans, kroppskontroll, mod.

Och så vilken häst.

En del vill ta längre tid på sig, andra vill gå snabbare framåt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 666
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 389
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31