Hur lär man hästen attt cykla?

zaching

Trådstartare
Eller ja, hur lär man hästen att lungt följa med vid cykelturer?
Har läst att det är ganska många som cyklar med sina hästar men hur lär man hästen att göra det, det känns som att min pålla skulle skena iväg långt innan jag ens hunnit trampa ett varv..

Sv: Hur lär man hästen attt cykla?

Usch, det skulle jag aldrig våga mig på att göra :crazy:

Tänk vilka skador du kan få både på dig själv och på hästen om ni vurpar. Bara för att man kan göra något behöver man inte göra det...

Men till din fråga; först ska du nog vänja hästen vid att lugnt följa dig vid hand; den ska lära sig att alltid hålla avstånd till dig, att stanna eller sakta farten direkt vid kommando och förstås vänja den vid cykeln. Kanske leda häst och cykel samtidigt. Men jag skulle avråda dig från att försöka, tänk dig hur ett hästben skulle se ut om det trasslade in sig i ekrarna i hög fart...

Ja jag tror aldrig att jag skulle våga prova. Fast det verkar ju onekligen som ett bra sätt att motionera..=)

Det är väl som när man joggar med hästen, lära den att den ALDRIG får gå förbi ledaren. När det är befäst, träna hästen på att cykeln är okej. Om man törs.:crazy:

Kan du leda hästen i skritt o gärna i trav utan att den putta/knuffa/springer på dig så är det väl inga problem..
Jag har brukat cykla med båda mina hästar.. en på varje sida på väg till grönbetet. :)
Fungerar fint bara man är lite på gång och får upp huvudet på dem innan de "fastnat" med nosen i en grästuva. :)

De problem som jag har är att hon helst går långt bakom (är nog sen turridnings tiden, det är en islänning), gärna långsamt och att hon tror att cyklar är den nya tidens vargar. Iaf är det så när vi möter cyklar på vägen. jag är rädd att hon kanske försöker springa ifrån mig (och cykeln). Jag får väl börja med att leda henne bredvid den och se hur hon reagerar.

Man lär dom inte. Man bara gör, fast med förnuft. Led hästen OCH cykeln först sedan kan du cykla försiktig. En väluppfostrad häst fungerar det utmärkt från början.

Om din häst helst går för långt bak när du leder, varför låter du henne gå där? Man ska alltid träna hästen att göra det den inte vill göra för att få en så smidig och lätthanterlig häst som möjligt. Se helt enkelt till att din häst lär sig att gå framför dig, när hon gör det kan du återgå till att låta henne gå bakom igen. Kom ihåg att det ska vara du som bestämmer vart hon ska gå, hon ska inte slippa undan med att gå bakom.

Det blev lite fel, det jag menade med att hon vill gå långt bakom var kopplat till cykel/häst. Leder jag två hästar vill hon ha mulen i rumpan på den andra. Har försökt träna bort det men har inte gått så bra än så länge men är det bara vi så brukar jag kunna få henne att gå var jag vill, bakom, framför, bredvid.

Tack för alla svar:bow:

Jag får helt enkelt testa och se, rätt vad det är så går det finfint.
Det handlar nog mest om mina nerver..:angel:

IrishDraft skrev:
Man ska alltid träna hästen att göra det den inte vill göra för att få en så smidig och lätthanterlig häst som möjligt. QUOTE]

Jeesus, vilket geni du är! Den här meningen sammanfattade liksom all hästhantering, på ett sätt jag försökt beskriva för mig själv, men alltid mycket mer invecklat! Jag tror nämligen inte på att det finns tricks eller regler som funkar för alla hästar. Kanske därför jag aldrig fastnat för en viss "skola" som NH, seven games osv.

Du förklarade precis allt för mig! :bow:

zaching skrev:
Eller ja, hur lär man hästen att lungt följa med vid cykelturer?
Har läst att det är ganska många som cyklar med sina hästar men hur lär man hästen att göra det, det känns som att min pålla skulle skena iväg långt innan jag ens hunnit trampa ett varv..

För det första anser jag att hästen ska klara det jag förväntar mej. Men då måste jag ju göra en klok bedömning för varje individ och vad jag just då kan begära av den. Men den måste ha stort förtroende för dej Och har den förtroende måste du vara säker på att det du gör har du kontroll över så att hästen inte skadas.
Och det gäller allt man gör med hästar f ö.
Jag har cyklat med hästar när det har varit praktiskt av något skäl (tex när jag får skjuts och måste lämna cykeln på ett ställe och sen ska hämta den är det snabbare att rida dit barbacka och sen cykla med hästen hem.)

Tar man det lugnt och provar funkar det mesta. Man måste lära sig att vara uppmärksam på hästens signaler och "ligga före", inte låta sig överraskas.

Hästen måste vara lydig, och väluppfostrad, lyssna bra på röstkommandon (och förstå dem).

Och prova lite nånstans där det inte är bilar förstås.

Senast ändrad av en moderator:

Om man har ett vanligt ledarskap över sin häst så ser jag inte några som helst problem att med cykla med den. Men klarar man inte av att leda sin häst ordentligt så klarar man nog inte av att cykla med den heller. Då kan det nog lätt bli farligt och hända olyckor. Jag brukar själv cykla ibland med min häst. Ofta ex dagarna efter en tävling eller myckt krävande träning så hon får varva ner men ändå röra på sig för att förebygga mjölksyra. Jättebra! Och kul! :idea:

Jag har cyklat med mina hästar, men man måste dels ha en häst som är stadig och inte särskilt lättskrämd, den ska vara lätt att leda, får inte dyka efter gräset när man leder den eller dra iväg utan ska lyssna på den som leder, det är grunden. Sedan leder man den brevid cykeln, brukar inte vara några problem och sedan kan man lugnt och fint cykla, en lydig häst håller det tempot du väljer oavsett om det är skritt eller trav. Kolla bara runt om på landets travbanor, där cyklas det hej vilt åt alla håll!

Hoho..va skoj! tänk om man har en häst som älskar gräs..
Fatta vad man kommer flyga då hästen dyker ner med huvudet :D

Detta verkar ju super roligt, fast då måste jag nog bli lite modigare.... det verkar ju lite farligt:crazy:
Fast en gång i tiden lär det ju ha funnits en människa som kom på
att man skulle sätta sig upp på hästryggen..... om man tänker efter så verkade det nog ganska farligt oxå;)
fast alltså cyklar och hästar nja....

Jogga/springa/gå är nog bättre :P

Liknande trådar

Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
552
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 170
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 534
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 037
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka