Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ganska mycket även fast jag kan en del sen innan. Men just termer och begrepp. Och kunna vissa delar på latin, fast vi har mest de svenska namnen nu först.Jag hänger inte riktigt med på varför man skulle behöva tentaläsa i någon större omfattning? Det som ingår i tentamen har man väl tagit till sig under kursens gång?
Första genomläsningen så letar du efter det viktigaste (eller max 3 viktiaste) grejerna att ta med dig från varje kapitel. Och antecknar det. Alltså VAD du ska lära dig.Tror att jag har svårt för att sålla. Känns som att jag måste kunna ALLT.
Jag hänger inte riktigt med på varför man skulle behöva tentaläsa i någon större omfattning? Det som ingår i tentamen har man väl tagit till sig under kursens gång?
Det är ganska mycket även fast jag kan en del sen innan. Men just termer och begrepp. Och kunna vissa delar på latin, fast vi har mest de svenska namnen nu först.
Beror väl på vad det är man pluggar för ämne?Inför en tenta hur gör man?
Alltså hur lägger man upp det? Hur gör ni?
Har hittills gjort så att jag läser igenom materialet och sedan försöker komma ihåg allt.
Läser ni allt dagen innan eller lägger ni upp mer för flera dagar?
Skriver ni också? Jag har hittills inte testat detta då det tar längre tid men kanske värt det i slutändan, att man får in det mer?
Ah, men det är ju för att du läste böckerna i takt med kursen hela tiden (som föreläsaren sa, inför denna föreläsning ska man ha läst detta och detta), istället för att släpa efter med dem. Jag kunde om jag hade varit en dålig person sitta ett antal böcker och kompendier om mellan 350-700 sidor i knät sista veckan av fem. Varav jag självklart hade skummat och petat i i samband med att man skrev PM:et osv men kanske inte faktiskt läst rakt igenom.Jag hänger inte riktigt med på varför man skulle behöva tentaläsa i någon större omfattning? Det som ingår i tentamen har man väl tagit till sig under kursens gång?
Jag tror inte riktigt på det, kanske skriver jag för långsamt eller något, utan det effektivaste är att göra en genomläsning och skriftlig sammanfattning innan föreläsningen som sedan används för att ta in det man missat när man läste själv och att finslipa detaljer och saker man inte riktigt greppat. Så efter föreläsningen har man full koll på allt man skall kunna. Jag tycker det är det som funkar allra bäst.(Att anteckna under föreläsningarna för hand, oavsett om man får power points efteråt osv, ska tydligen faktiskt vara ett effektivt inlärningstillfälle. Just för hand ska vara effektivare för minnet än tangentbord. Att läsa i en bok normalt effektivare än skärm.)
Det beror nog väldigt mycket på vad man läser och vad man har för lärare, i litteraturvetenskapen hade vi runt 1000 sidor i veckan och förväntades ha läst in sig på seminarieuppgifterna som i slutändan inte hade något med tentan att göra.Jag hänger inte riktigt med på varför man skulle behöva tentaläsa i någon större omfattning? Det som ingår i tentamen har man väl tagit till sig under kursens gång?
Jag undvek kurser med så omfattande litteraturAh, men det är ju för att du läste böckerna i takt med kursen hela tiden (som föreläsaren sa, inför denna föreläsning ska man ha läst detta och detta), istället för att släpa efter med dem. Jag kunde om jag hade varit en dålig person sitta ett antal böcker och kompendier om mellan 350-700 sidor i knät sista veckan av fem. Varav jag självklart hade skummat och petat i i samband med att man skrev PM:et osv men kanske inte faktiskt läst rakt igenom.
Det beror helt på ämne, hur stor kurs. Ibland gör jag ett quiz för varje del först och slår ihop dessa till ett stort. Allt från 80-300 frågor kanske? Använder quizlet och det har hjälpt mig genom tre års studierHur kan ett quiz se ut @Unafraid ? Ungefär hur många frågor?
Då känns det rätt onödig att påstå att man bara behöver lyssna på föreläsningarna, det har varit extremt få kurser inom mitt program där det har varit ett vinnande koncept.Jag undvek kurser med så omfattande litteratur![]()
Jo absolut, det håller jag definitivt med om. Det har alltid varit mitt mål att läsa texten innan föreläsningen och det är precis så man ska göra.Jag tror inte riktigt på det, kanske skriver jag för långsamt eller något, utan det effektivaste är att göra en genomläsning och skriftlig sammanfattning innan föreläsningen som sedan används för att ta in det man missat när man läste själv och att finslipa detaljer och saker man inte riktigt greppat. Så efter föreläsningen har man full koll på allt man skall kunna. Jag tycker det är det som funkar allra bäst.
Om allt är nytt på föreläsningen kanske man kan ta in säg två tredjedelar men den sista tredjedelen får man sen kämpa med på egen hand utan det stöd föreläsaren ger.
Jag läste ett programJag undvek kurser med så omfattande litteratur![]()
Vilka kurser tänker du på specifikt? Jag är naturvetare men har läst kurser inom flera fakulteter.Då känns det rätt onödig att påstå att man bara behöver lyssna på föreläsningarna, det har varit extremt få kurser inom mitt program där det har varit ett vinnande koncept.
Se där! där har vi en värre än mina ekonomigrejer,Det beror nog väldigt mycket på vad man läser och vad man har för lärare, i litteraturvetenskapen hade vi runt 1000 sidor i veckan och förväntades ha läst in sig på seminarieuppgifterna som i slutändan inte hade något med tentan att göra.Utöver kurslitteraturen hade läraren 2 en timmes pass i veckan där hen pratade och eventuellt skrev stödord på tavlan, det var bara att skriva som en tok och 50 % av provet byggdes på det som var sagt på dessa "föreläsningar"
@karamelldrottningen Jag jobbar mycket med mindmaps - skriver stödord/minneslappar men framför allt och det är lite svårjobbat nu för dig kanske, läsa litteraturen, sätta postitlappar och skriva kommentarer.
Jo, att man inte pallar det efter ett tag gäller för mig också. Men det är en bra utgångspunkt i början, inte minst för att få självförtroende av att det går lätt, sen när man fått mera rutin kan man ju göra lite hur som och ändå klara tentorna.Jo absolut, det håller jag definitivt med om. Det har alltid varit mitt mål att läsa texten innan föreläsningen och det är precis så man ska göra.
Jag har tyvärr blivit invaderad av en latmask dock som piper ynkligt när jag försökt göra så.
Så jag gör som du säger, kämpar med tredjedelen på egen hand sista veckan.
Sedan skrev jag iofs ganska snabbt också och skulle garanterat somnat och inte förstått om jag inte skrev.