Hur lasta hästen själv??

Chlo

Trådstartare
Jag tänkte träna på att lasta min häst själv, vilket kan vara bra om man någon gång är utan medhjälpare. Alltså, när man har hästen till att gå in själv i transporten och jag står kvar och stänger efter den. Vad jag har förstått så är det många av er som lastar på detta sätt och jag undrar exakt hur ni går tillväga? Hur gör ni första gången för att hästen ska förstå att den ska gå in själv i transporten?

Min häst är mycket lättlastad, så jag tror inte att detta kommer vara några som helst problem att lära honom, det är bara det att jag vill ha "experttips" på hur jag får honom att fatta, eftersom han är van vid att jag leder in honom.

Lotta
 
Det finns lite olika inlägg om detta redan, bla ett som heter "backar ut..." Sök på detta så finns det flera jättebra tips! :D
 
När jag började lasta min häst själv så gick jag med henne in, lade grimskaftet över hennes halsen (satte alltså inte fast henne), sen gick jag ut igen (vid sidan av henne - inte utom transporten) och stängde.

När jag skulle lasta ut så knäppte jag loss henne och la grimskaftet över halsen, gick bak och öppnade allt, gick in (brevid henne - ej utanför transpoten) och bad henne backa ut. Hon ville till en början inte backa ut förrän jag hade gått in till henne och bett henne backa - själv ville jag igentligen stå bakom så jag kunde hålla koll på var hon satte fötterna.

Efter ett par gånger gick hon självmant in själv. Det ända jag behövde göra var att gå med henne till öppning (jag står brevid lemmen)och smacka så fortsatt hon själv in. Men som sagt backa ut själv tog nog ett tiotal gånger innan hon fattade att man kunde backa även om matte sa det bakifrån.. :D Kan tilläggas att jag och Cessan började med detta efter hon åkt transport enbart 4 gånger. När jag köpte henne av uppfödaren så hade hon nämnligen aldrig åkt transport. Men hon har alltid älskat att komma iväg på "äventyr" och är väldigt lugn och självsäker i sig själv..

Lycka till! :)
 
När jag tränade min häst att gå in själv fäste jag en longerlina i grimman och lade den runt bommen längst fram i transporten, sedan ställde jag mig bredvid hästen och smackade. Linan visar hästen vägen in i transporten.

Nu går min häst in själv utan longerlina.

mvh Jessica
 
Jag gör såhär:
När jag kopplat på släpen på bilen, fällt ner baklemmen o sånt där hämtar jag hästen. Går in med henne, sen står hon still medans jag går bak o sätter fast bakbommen bakom henne o tar upp rampen. Jag går aldrig på utsidan av transporten när jag går bak, utan går ut andra sidan mellanväggen. På så sätt har jag koll på henne så hon inte försöker backa ut eller något sånt. Sen sätter jag fast henne i grimman. Klart.
När jag lastar ur lossar jag henne först i grimman, sen fäller ner rampen o bakbommen, sen går jag andra sidan mellanväggen fram till huvudet, backar ur henne. Här står hon oxå still medans jag går fram till hennes huvud, men om du gör som jag o INTE går på utsidan av transporten har du koll OM hästen skulle börja backa ut innan du hunnit fram till huvudet.
 
Om du inte lärt hästen att gå bakåt och framåt bara på röstkommando kan det kanske vara bra att börja där utan att transporten ät inblandad alls. Jag tycker att har man övat in det med lina och (rep)grimma så att det sitter går det rätt så av sig själv med resten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 973
Senast: SiZo
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 570
Senast: iNHALE
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 922
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp