Hur låter ditt jobbspråk?

Oj, kul :up:
Det jag skulle/kunde blivit, studerade tidigare till järnvägsprojektör och sen jobba som projektör på signal, kontaktledning m.m alltså bredare utbildning dock kom jag inte signal biten. En klasskamrat tyckte jag skulle söka till tågtekniker (systemtekniker för spårbudna fordon) då jag har mer intresse av fordonen än järnvägen och det jag pluggar nu :)
En fordonsnörd till. Fast jag jobbar inte hands on på fordonen. Ändock fordonsnörd med förkortningar etc.
Men jag är gift med en tågtekniker :p

Välkommen till branschen ;)
Haha multa glömde jag att det inte är vardagsspråk.
Du kan prova fråga mig om du stöter på nåt ord du inte vet vad det är. Kan vara så att jag vet..
Tack :up:
Läraren sagt multa, mest Regina vi läser om. Får nog mer nys på hur vardagsspråket är på en depå i vår när praktiken kommer. :D Annars är inget språkmässigt problem, bara ha mer koll på alla förkortningar och när är svensk eller engelsk förkortning osv. sånt som jag antar kommer sitta mer när man arbetar med det.

Tack :up:
Läraren sagt multa, mest Regina vi läser om. Får nog mer nys på hur vardagsspråket är på en depå i vår när praktiken kommer. :D Annars är inget språkmässigt problem, bara ha mer koll på alla förkortningar och när är svensk eller engelsk förkortning osv. sånt som jag antar kommer sitta mer när man arbetar med det.
Jo, multa är rätt. Menade bara att jag lätt hade kunnat säga det till gemene man och antagit att de fattade. ;)
Haha det finns hur många förkortningar som helst att lära sig.
ATP, TCMS, DMI, VCB, WSP, DDU, PIS och ETCS för att nämna några. De flesta dock från X60 eftersom vi jobbar med dem nu ;)

Har du bytt captop eller dampers eller bägge på XJn?
Fick du med dig de luers som du behövde? Funkade inte den rippen till Summan?

Kollegorna pratar mycket om hastighetsbegränsade åtgärder, LTFer odyl. Gråstruktur är något jag fick lära mig häromdagen :D, det ska jag se om jag kan slänga in i olika konversationer.
"Där kan vi köra C39 för det är 3:17 i botten"
"Det blir femtonde paragrafen för det är utanför tätt"

Jo, multa är rätt. Menade bara att jag lätt hade kunnat säga det till gemene man och antagit att de fattade. ;)
Haha det finns hur många förkortningar som helst att lära sig.
ATP, TCMS, DMI, VCB, WSP, DDU, PIS och ETCS för att nämna några. De flesta dock från X60 eftersom vi jobbar med dem nu ;)

Och inte är "universiellt språk" heller :laugh: - men lär man sig ett ska inte va svårt komma in iett annat.

X60 har vi typ nosat på, kikat på efter gått igenom (powerpoint) hur är på Reginan (den han kan mest om). Men just nu är bara PIS jag förstår av X60 :D, DDU mistänker jag är dörrdator?
ETCS - med ERTMS .. och ATP är väl ockå tågsäkerhetsystem?

Senast ändrad:
Och inte är "universiellt språk" heller :laugh: - men lär man sig ett ska inte va svårt komma in iett annat.

X60 har vi typ nosat på, kikat på efter gått igenom (powerpoint) hur är på Reginan (den han kan mest om). Men just nu är bara PIS jag förstår av X60 :D, DDU mistänker jag är dörrdator?
ETCS - med ERTMS .. och ATP är väl ockå tågsäkerhetsystem?
DDU=Driver display unit
ATP=Automatic train protection
ETCS=European Train Control System

DDU är displayen för TCMS ;)
DMI är displayen för ETCs-systemet

Senast ändrad:
Vanligast på jobbet är.
Ja vi lossat knastren.
D67 har kommit under kvällen.
Är stolarna insmurfade.
Det kommer däck till RSA.
Flak 150A klart.
Sedan massa siffror på serienummer med vad pallarna heter så 7751 ligger i L4 eller D-67 med 0099 och likande.

Skulle tillbehören faktureras RWK separat eller ingick de?
Du kan ju inte lägga det på 4530 när det tillhör verkstan då får du ta 4645.
Var är finansen på cx-3 du levvade i lördags?
Betalade du A7an R köpte igår?

Annars är nog det mesta vi säger på våra rapporter ganska obegripligt om man inte är insatt. Typ "Angio, ingen PCI, väntar på CABG, stenoser 90% LAD, 70 % Cx."
Känner mig liiiite insatt som SSKstudent. :D:nailbiting: Har iaf skickat på fyslabb för CTangio, och rappat stenosgrader under min VFU. Dock på strokeenhet, gissar att det här är typ HIA?

Mitt jobbspråk är mest brottsrubriceringar, juridiska termer och vanligt prat. Vi har en del förkortningar (mycket BINR och VINR men även för våra egna projekt) men i övrigt är det inga konstigheter.

Och så säger jag säkert varenda dag: "Jag vill att du ska komma ihåg att du inte har någon skuld i det här. Han har gjort såhär mot dig, han har begått brott mot dig. Du har inte gjort något fel och har ingen skuld i det här alls".

"Vi vill ha fram ett större sug rakt in på djuren, men ändå i ett tempo så att hjärnan hinner med"

"Högerflanken där gör hon så för att ge sig själv utrymme att lugna sig innan hon kommer i kontakt med flyktzonen igen. När hon gör den bakåt med den farten så har hon slutat att arbeta och behöver hjälpas in mot kontakt med djuren igen"

"Djurkänslan måste få utvecklas och språket med fåren vara på plats innan vi kan kliva in i bilden med krav på utförande och lydnad"

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pluggtråden
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Fri tillgång på torrfoder?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka