Bukefalos 28 år!

Hur låter rikssvenskan?

Nyköping är ju gnälligt som fan, det kan ju inte vara rikssvenska :p
Tycker det hörs väldigt tydligt när någon kommer från sthlm.

För mig är rikssvenska när någon pratar tydligt och neutralt, dvs utan dialekt och att det inte går att placera var personen kommer ifrån.
Håller helt med! Neutralt och dialekt-löst är rikssvenska för mig.
 
Jag ska höra med kompisen som bor där hur hon tänker kring Uppsaladialekten!
Jag som bor i Uppsala men inte är här ifrån tycker att dom som bor och kommer från staden Uppsala är relativt dialektlösa. Dom som däremot kommer från orter utan för stan främst kanske norra uppland har en speciell dialekt.

Ska bli intressant att höra vad din kompis tycker också :)
 
Jag som bor i Uppsala men inte är här ifrån tycker att dom som bor och kommer från staden Uppsala är relativt dialektlösa. Dom som däremot kommer från orter utan för stan främst kanske norra uppland har en speciell dialekt.

Ska bli intressant att höra vad din kompis tycker också :)
Jodå norr om Uppsala finns dialekter.
Vi fick höra att vi inte lät som örbyhusare trots att jag är uppväxt där.
Och jag märkte det först när jag flyttade till Bohuslän
 
Jag som bor i Uppsala men inte är här ifrån tycker att dom som bor och kommer från staden Uppsala är relativt dialektlösa. Dom som däremot kommer från orter utan för stan främst kanske norra uppland har en speciell dialekt.

Ska bli intressant att höra vad din kompis tycker också :)

Hon är dessutom lingvist så hon borde ha åsikter :)
 
Jag har bott 50 år i Uppsala och Sth en del och tror att jag pratar rikssvenska , tills nån säger kommer du norrifrån. Senast i går på mammografin efter nån minut. :crazy:. Samma när jag lyssnar på mig själv, låter för j*vligt. 18 år i norrland räcker för att förstöra språkörat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
13 845
Senast: Scata
·
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
896
Senast: Hedinn
·
Kläder & Bli fin Jag behöver tips på träningsshorts som sitter bra på lite större lår och rumpa, som tål att springas i utan att åka upp till skrevet och...
Svar
12
· Visningar
318
Tjatter Varje sommar har vi en stor sommarfest med ett tema. Kläder, mat, musik och "pynt" mm följer temat. I år är temat film. Gästerna får...
Svar
3
· Visningar
165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp