Hur ligger denna sadel tkr ni? :)

Sv: Hur ligger denna sadel tkr ni? :)

Det är ju luft. En luftsadel ligger ite an helt förren luften fördelat sig över ryggen när ryttare sitter i.

Inte helt och hållet sant.

Visst kan sadeln passa oavsett om det är luft eller ull, sant. Men jag har ett väldigt bra exempel på skillnaden som kan bli utan att opassande sadel.

Två identiska sadlar med samma järn båda ligger lika bra på hästryggen. I luftsadeln så rör hästen ryggen mycket mer och går igen kroppen med större rörelser, så pass att sadeln skickas iväg framåt och vinterpälsen blir ruggad. Dito sadel i ull, rörlserna blir inte riktigt lika stora i ryggen men går ändå igenom kroppen men den lilla skillnaden gör att sadeln ligger kvar på plats och inte samma rugg, ibland inget ibland lite lite.

Helst skulle man ju vilja fortsätta med luftsdel då hästen visar att den trivs bäst med luft, men nackdelarna är ändå för stora så det blir då ullsadel som hästen också trivs med men rör sig lite mindre i.

Det är ju luft. En luftsadel ligger ite an helt förren luften fördelat sig över ryggen när ryttare sitter i.

BRA det är inte många som vet det. Den ska forma sej när du sitter i den. Och dom glappar inte även omdom inte ligger an helt bak.

Hos din återförsäljare kan du lägga i inlägg framför att lyfta den. Man kan inte alltid ta ett minre järn i. Jag hade provat med inlägg, kostar ca 500kr

Ja men då är det ju så att sadeln passar hästen bättre. ;) Jaja den funkar ju :p

MartineeFattar fortfarande inte hur sadeln tycker på kotorna?

Jag tror förstår hur hon menar, hon menar inte ryggraden mitt under sadeln, utan manken / strax bakom manken. En smal sadel ger lite frihet vid sidorna om manken och det är ju inget att eftersträva.

Hos din återförsäljare kan du lägga i inlägg framför att lyfta den. Man kan inte alltid ta ett minre järn i. Jag hade provat med inlägg, kostar ca 500kr

Men jag har ju skickat länk osv. till nya bilderna där jag har satt i ett normal mot vid järn, och det klämmer ingenstans på honom.

Men en för vid sadel tycker ju på manken. Ska sadlarna nu helt plötsligt ligga i framvikt?

Men jag har ju skickat länk osv. till nya bilderna där jag har satt i ett normal mot vid järn, och det klämmer ingenstans på honom.

Jo, men om den nu faller fram och järnet är lagom. Då kan man lyfta den fram. Inte för att den ska bli smalare uten bara lyftas. Det var såjag menade

Jo, men om den nu faller fram och järnet är lagom. Då kan man lyfta den fram. Inte för att den ska bli smalare uten bara lyftas. Det var såjag menade

Jo, jag förstod det! :) Men tänkte på att du sa " det går inte alltid att byta till ett smalare järn ". Jag trodde du sa det personligen menat till mig, och att du då inte sett bilderna med de smalare järnet.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
615
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 152
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka