Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag skulle tro att sadeln är något för rak för hästen. Det ser ut som om den har "bryggat", det vill säga legat an fram och bak men inte i mitten (enligt första bilden). Den skulle även kunna vara något smal, eftersom det är ett kraftigare avtryck bak (andra bilden).
Ska bli intressant att höra vad de som är mer insatta i sadelanpassning säger
för rak. sadeln verkar inte ligga an hela vägen längs ryggen.
men det är ju rätt svårt att veta utan att ha sett hästen med sadeln i verkligheten. det kan ju även vara så att hästen var rysligt smutsig på dessa punkter och välbadad i mitten
Nu är det lite ofördelaktiga bilder, eftersom hon står och mumsar. Ryggarna brukar rätas upp lite när hästarna sänker huvudena. Jag tror dock att hon är något svängd i ryggen när hon har huvudet uppe eftersom man kan skönja en svank trots att huvudet är nere i backen
Jag tror att sadeln är ganska ok för henne ändå, möjligen ngt för svängd. Om jag jämför med sadelavtrycken på schabraken på min pålles sadel så skjuter han liksom rygg när jag rider så sadeln lättar lite bak, han blir liksom böjd åt fel håll.. och avtrycken på schabraken blir mer skitiga längre bak än fram. Så jag tolkar det som att när det blir ljust så är det där sadeln ligger an och där det blir mer skitigt där ligger inte sadeln an lika mycket utan rör sig lite mer.. Det var ju ingen markant skillnad på avtrycken på ditt schabrak så jag tolkar det som att den är helt ok.
oki.
jag har åxå haft tankarna åt det hållet...
min andra sadel blir nämligen på samma sätt fram och bak och ljusare i mitten och den vet jag passar.
men jag tror att den är för smal, dels för att den kanar fram och dels för att den trycker schabraket bakåt. och utan att ha forskat vidare i det, så säger magkänslan att den är för smal då.
jag har provat en 34, visserligen "inriden" till en annan häst, men den låg och gungade fram och tillbaka. det var anledningen till varför jag beställde en 32 från första början.
men åker till sadelaffär på måndag och kikar om det finns något i min prisklass där.
några tips på vad som kan passa är jättevälkommet!
bred kanal och bred anläggningsyta, dressyr med bra stöd, gärna djup sits.
Hästmänniskan Du kan inte ta honom på prov?
Konstigt egentligen att det är så svårt att köpa häst nu.
Jag trodde i min naivitet att det var köparens...