hur ligger sadeln?

Cilla

Trådstartare
vad tror ni, utifrån dessa bilder?
21237018.jpg
21237019.jpg

kan tyvärr inte ta bilder när sadeln ligger på, min mobilkamera är så dålig, så det skulle inte synas något ändå!

och en fråga till..
är sadeln för vid/smal när den åker bak/fram?

Sv: hur ligger sadeln?

Jag skulle tro att sadeln är något för rak för hästen. Det ser ut som om den har "bryggat", det vill säga legat an fram och bak men inte i mitten (enligt första bilden). Den skulle även kunna vara något smal, eftersom det är ett kraftigare avtryck bak (andra bilden).

Ska bli intressant att höra vad de som är mer insatta i sadelanpassning säger :)

för rak. sadeln verkar inte ligga an hela vägen längs ryggen.

men det är ju rätt svårt att veta utan att ha sett hästen med sadeln i verkligheten. det kan ju även vara så att hästen var rysligt smutsig på dessa punkter och välbadad i mitten;)

Jag skulle säga för rak alt. något försmal.
Eller så är den för svängd och rör sig bara fram och bak men trycker massor i mitten.

då är ni inne på samma som mig.

detta är avtryck efter en globus the turner 17,5 32. jag tycker att den är en aning för smal för henne. är det ens värt att beställa en 34a?

Jag tror inte det. Med tanke på att den ser ut att vara för rak för hästen kanske du borde kolla in ett sadelmärke med mer svängda bommar.

hur ser ryggen på hästen ut då? Det är ju som sagt svårt att se på ett använt schabrak om det är lönt att prova en stl större eller inte.

Nu är det lite ofördelaktiga bilder, eftersom hon står och mumsar. Ryggarna brukar rätas upp lite när hästarna sänker huvudena. Jag tror dock att hon är något svängd i ryggen när hon har huvudet uppe eftersom man kan skönja en svank trots att huvudet är nere i backen :)

16364509.jpg
16364541.jpg

på sista bilden vrider hon hela framdelen och ser vldigt svank ut. ser inte ut så.. vad jag kan komma ihåg. :eek:

Jag tror att sadeln är ganska ok för henne ändå, möjligen ngt för svängd. Om jag jämför med sadelavtrycken på schabraken på min pålles sadel så skjuter han liksom rygg när jag rider så sadeln lättar lite bak, han blir liksom böjd åt fel håll..:cool: och avtrycken på schabraken blir mer skitiga längre bak än fram. Så jag tolkar det som att när det blir ljust så är det där sadeln ligger an och där det blir mer skitigt där ligger inte sadeln an lika mycket utan rör sig lite mer.. Det var ju ingen markant skillnad på avtrycken på ditt schabrak så jag tolkar det som att den är helt ok.

oki.
jag har åxå haft tankarna åt det hållet...
min andra sadel blir nämligen på samma sätt fram och bak och ljusare i mitten och den vet jag passar.

men jag tror att den är för smal, dels för att den kanar fram och dels för att den trycker schabraket bakåt. och utan att ha forskat vidare i det, så säger magkänslan att den är för smal då.

jag har provat en 34, visserligen "inriden" till en annan häst, men den låg och gungade fram och tillbaka. det var anledningen till varför jag beställde en 32 från första början.

men åker till sadelaffär på måndag och kikar om det finns något i min prisklass där.

några tips på vad som kan passa är jättevälkommet!
bred kanal och bred anläggningsyta, dressyr med bra stöd, gärna djup sits. :)

skulle ju varit med två biler i förra inlägget, men datorn sa upp sig med omedelbar verkan.. :mad:

från idag! står och sover i hagen och kusen i bakgrunden är våran lilla ponny Monty. :D
21282579.jpg
21282580.jpg

Kolla in Wintec Isabell Werth, den är rak i bommen, väldigt djup och ger mkt stöd.:idea:

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
417
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
806
Senast: Smultron
·
Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
495
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka