Hur linda bandage och lindor?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjopppsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 044
T

Tjopppsan

Hur lindar jag bandaget så att inte hästensnubblar över det OM det skulle gå upp?? :confused:

Ska änden hamna utanför hästen eller?? :confused:

Hjälp en förvirrad matte!!:bump:

Sv: Hur linda bandage och lindor?

När du ska linda vänstersida så lindar du bakåt och när du lindar höger så blir det frammåt. Knäppningen ska hamna utåt så hästen inte kan "slå upp" den.

Tänk att du lindar på samma sätt som du simmar bröstsim. Innifrån och ut, jag tycker det är en bra bild.

Tack för svaren :D Brukar ni ha något runt om bandaget för att det inte ska gå upp, eller nöjer ni er med kardborrbandet, som visserligen är rätt starkt.

jag brukar nöja mej med kardborret. JAG har aldrig varit med om att den gått upp men kan kan den ju.

Det konstiga är att jag har upptäckt att jag måste linda olika för framben/bakben... :confused:
Inte höger/vänster sida.. någon annan som gör så?

OM lindan går upp, tror jag inte att det spelar någon roll hur man har lindat, omk hästen snubblar så gör den nog det iallfall. :p Men jag säger samma som dom andra! innifrån och ut! :)

På H**ks kan man köpa nåt slags extra kardborre, som man sätter på när man lindat klart..

Dollar

Jag brukar förresten alltid ha tejp ovanpå kardborren, särskilt noga är jag vid hoppning och längre uteritter.

Åt olika håll såklart eftersom det var det tråden handlade om..

Alltså, lindan går utåt ifall den skulle lossna, men på frambenen lindar jag bakåt och på bakbenen framåt. Men båda går utåt.. weird.

När vi skulle lära oss linda på skolan sa dom att man ska linda som man simmar:rofl:

Det gör man ju för att om lindan åker upp så kommer den på utsidan av benet och inte under hästen. Det finns nog iaf en lite större chans att hästen inte trampar på lindan då.

Jag brukar nöja mig med kardborrebandet, man kan vika ner "det övre varvet" över kardborren om tycker det känns bättre eller så kan man tejpa. Det gjorde vi alltid på travarna när vi skulle köra fort.

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
558
Senast: Elo
·
Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
1 084
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
28
· Visningar
1 970
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka