Hur löser jag detta bäst?

Diabetikern

Trådstartare
Har en källarförråd som inte är för rolig. Dörren i sig är ok men entrén ned är verkligen allt annat än ok.
Trappen fick sig nog en knäck när de dränerande om och för att öppna dörren helt har ett halvt trappsteg knackats bort.
Förra ägarna la på ett tung trälock som nu ruttnat.
Funderar på hur man skulle kunna göra en fin lösning.
Tänker försöka gjuta igen den skadade sidan men är det bäst att göra ett nytt "lock" eller ska man ge sig på att göra ett litet tak tro?
Tips mottages tacksamt
20230918_161336.jpg
 
Ser ut ungefär som min källarnedgång, fast min är längs med huset istf rakt ut sådär.

Jag lägger över den med plåt fastakruvad på reglar innan vintern som jag plockar bort igen på våren.
Skulle aldrig idas öppna och stänga ett lock/lucka varje gång jag använder den över vår/sommar/höst 🤷‍♀️
 
Det är den typ av nedgång som måste vara täckt för att inte bli förstörd.
Den är byggd för lock.
Hur bra den klarar andra lösningar är svårt att säga.
Möjligen så fryser den sönder.
Kanske är det vad som redan har hänt.
 
Ett tak och någon form av skydd längs sidorna hade nog varit snyggast. Men som @Inte_Ung skriver så kommer alla lösningar som inte är lock innebära att det rinner ner rätt mycket vatten i trappan.

Man kan bygga ett tvådelat lock som öppnas upp längs sidorna. Det blir nog mer lätthanterligt när man ska upp och ner för trappan.
 
Jag hade lagt en plåt. Frågan är om du kanske kan behöva bygga upp den sidan som är lite lägre, alternativt lägga någon dränering där för att inte få en otrevlig överraskning när eventuell snö smälter, regn kommer i högre mängder osv?
 
Ett tak och någon form av skydd längs sidorna hade nog varit snyggast. Men som @Inte_Ung skriver så kommer alla lösningar som inte är lock innebära att det rinner ner rätt mycket vatten i trappan.

Man kan bygga ett tvådelat lock som öppnas upp längs sidorna. Det blir nog mer lätthanterligt när man ska upp och ner för trappan.
Det behöver egentligen vara frostfritt.
Annars så trycks väggarna in när omgivande mark fryser och nedgången fryser sönder.
Luckorna behöver alltså vara isolerade, därav att de blir så tunga.

Det är en gammal konstruktion som inte fungerar bra som modern nedgång till en källare.
 
Det ser inte ut att vara någon golvbrunn där nere? Då är nog ett lock ett måste tyvärr. Och bra avrinning runt yttersidorna av trappen/muren.

Vi har en gjuten trapp ner till källardörren men det finns en brunn längst ner (huset är dränerat också). Dessutom är källardörren en dm ovanför lägsta nivån, så det blir en liten "klack" så dörren inte ruttnar nedifrån. Din dörr och tröskel ser ut att vara dikt an lägsta nivån. Risk att den skadas/ruttnar snabbt.
 
Vi har en likadan källarnedgång. Har tak över den och vi leder bort regnvatten från taket så det inte ska rinna nerför trappen och samlas vid dörren. Det fungerar bra. Möjligen kan det rinna ner lite vatten vid extrema skyfall typ en gång vart femte år. Vi skottar också bort snö från taket så inte smältvatten ska sippra ner.
 
Hur mycket används den där nedgången?
Om den inte används ofta så ett litet tak, jag ska gå ut och fota taket över ingången till vårat hundhus.
Om den används ofta, så en liten kur med eller utan dörr.
Vi har precis en sådan där nergång till jordkällaren, som är under en del av ladan, och där byggde vi en ny "vaktkur" med dörr. Går och fotar den med - återkommer ;)
 
Sen lilla "vaktkuren" över trappen ner. Den är inte isolerad, bara reglar och skivor. Den ska målas en vacker dag...
Den är även praktisk, jag förvarar större planterings-krukor på hyllor på insidan ;)
 

Bifogade filer

  • 20230919_1.jpg
    20230919_1.jpg
    598,2 KB · Visningar: 55
Det är den typ av nedgång som måste vara täckt för att inte bli förstörd.
Den är byggd för lock.
Hur bra den klarar andra lösningar är svårt att säga.
Möjligen så fryser den sönder.
Kanske är det vad som redan har hänt.
Nej den var flitigt.använd under vinterhalvåret. Trappen fick sig en omgång när de dränerande om huset på den sidan.. Det är mer att jag vill ha det prydligt. Jag använder inte den dörren mer än någon enstaka gång på sommaren när jag hänger tvätt.
 

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp