Hur löser ni mineraltillförseln på lösdrift?

athena

Trådstartare
I år går alla mina hästar på lösdrift, dels för att jag gillar konceptet (fattar inte varför jag haft dem på box innan...) och dels för att jag vill testa lite affärsidéer som ligger och gror.

Det är två dräktiga (förhoppningsvis) ston och 3 årsföl.

De har fri tillgång på hösilage, vars analys inte är klar än. Men troligen behövs inget kraftfoder förrän efter årsskiftet. De klämmer i sig en 350 kgs bal på dryga fem dagar (och än så länge är de bara fyra stycken...), så de får nog i sig så de klarar sig ;).

Men, mineraler... Jag brukar normalt sett komplettera med mineraler till alla unghästar och åtm högdräktiga ston. Nu funderar jag lite hur jag ska lösa det rent praktiskt. Den enda plan jag har just nu är en krubba som alla når, vilken fylls med mineraler "max" så mycket som de skulle ha fått i box per dag. Men hur kan man veta att alla äter (jag menar, det kan man ju inte)?

Att binda upp alla hästar varje dag för att dutta i dem mineraler känns som överkurs. Däremot funderar jag på att blanda en liten skvätt betfor en gång i veckan så att de får i sig Tokosel. Ev också en creepfeeder till fölen beroende på vad analysen visar för resultat.

Några tips?

Sv: Hur löser ni mineraltillförseln på lösdrift?

Kollar du inte upp dina hästar en gång per dygn? DEt är ju jätteenkelt att ge dom då, en slatt betfor med mineraler tar en minut att äta upp, högst.

Klart jag är där varje dag (och är fram och pratar med dem och tittar över alla), men att hämta in dem allihop och binda upp... nä tack. Fördelarna är ju i mångt och mycket att man SLIPPER dona med sånt :).

Jag har haft en sådan där mineralbalja som man har på betet. Står i ett bildäck under tak i hagen. Fungerar bra.

Klart jag är där varje dag (och är fram och pratar med dem och tittar över alla), men att hämta in dem allihop och binda upp... nä tack. Fördelarna är ju i mångt och mycket att man SLIPPER dona med sånt :).

Gör det enkelt för dig, köp ett pelleterat mineralfoder som passar till grovfodret och som har tillräckligt med E-vit utslaget på va de ungefär stoppar i sig per häst och ge dem varsin näve eller va det nu kan bli när du pratar med dem.

Inte fel kanske, men det gäller ju att det är ett smakligt foder då. Jag har pelleterade mineraler redan. Har lagt i en krubba idag så får vi se om det är tomt i morgon...

tussa; Balja är såklart ett alternativ men min erfarenhet av dem är att de ofta är "för goda", dvs de äter för mycket av dem. Men så löser man det ju i regel med nötkreatur i lösdrift.

Där min häst går på lösdrift har man en mineralbalja i ett bildäck som står under skydd - Allternativet annars är väl att fodra mineralerna individuellt - Ge varje häst sin mineralgiva 2-3 gånger/veckan!

Jag har en hink i hagen som jag fyller på varje dag med mineraler.

Då får de själva äta så mycket de tycker de behöver. Fungerar bra med de hästar jag har då alla äter av mineralerna, men ingen vräker i sig så att någon annan blir utan.
En del dagar har de inte ätit upp mineralerna så då låter jag bli att fylla på den dagen.

/M

Alla de hästar som står på vår lösdrift tas in varje dag för att fodras med kraftfoder och mineraler. Att binda upp dem i ligghallen för mineralfodring i krubbor borde inte ta speciellt lång tid med så få hästar (så passar man på att visitera samtidigt..).
Annars tror jag på att ge mineralerna per hand (de pelleterade brukar vara rätt smakliga).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 709
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka