Hur målar man bäst ett vitt lock till toaletten i MDF?

purity_666

Trådstartare
Ja jag skulle vilja måla ovansidan på locket på toalettsitsen. Den är vit MDF. Ny, så inte sliten. Bara ovansidan så blir ju inte massa slitage på ytan, men ska tåla fukt: litet badrum och den står bredvid duschen.

Vilken färg blir bäst? Rolla eller pensel? Ska man lacka överst? Behöver jag behandla ytan med något innan jag målar?
 
Jotun eller Alcro oljefärg. Kom i håg att rubba ytan lite med 800 eller 1000 korn sandpapper innan du målar (räcker med att gamla ytan blir sådär lagom räpig, 3-4 lätta cirkelrörelser över hela ytan utan att du lägger någon kraft i handen utan att pappret jobbar av sig själt), annars kan nya färgen släppa. Oljefärg behöver inte lackas över, men väljer du vattenbaserad färg bör den lackas över med klarlack (en sprayburk klarlack från välkänd bilvaruhuskedja duger långt). För egen del skulle jag även köpt färgen på sprayburk från samma varuhus kedja, så slipper man krångel med penslar/roller.
 
Jotun eller Alcro oljefärg. Kom i håg att rubba ytan lite med 800 eller 1000 korn sandpapper innan du målar (räcker med att gamla ytan blir sådär lagom räpig, 3-4 lätta cirkelrörelser över hela ytan utan att du lägger någon kraft i handen utan att pappret jobbar av sig själt), annars kan nya färgen släppa. Oljefärg behöver inte lackas över, men väljer du vattenbaserad färg bör den lackas över med klarlack (en sprayburk klarlack från välkänd bilvaruhuskedja duger långt). För egen del skulle jag även köpt färgen på sprayburk från samma varuhus kedja, så slipper man krångel med penslar/roller.
Tack så mycket för tipsen!
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har några småsaker jag vill fixa här hemma, men jag har tummen mitt i handet och kan pinsamt lite om sånt här. Jag kan knappt spika...
Svar
4
· Visningar
1 545
Senast: cherie
·
Hemmet Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :) Jag bor i hyreslägenhet och...
Svar
17
· Visningar
5 075
Hemmet Tanken är att vi i framtiden ska renovera vårat badrum helt,dvs ut med det gamla så det blir soprent,sen kakel/klinkers,nytt porslin...
Svar
5
· Visningar
14 675
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp