Hur man finansierar hästköp?

L

Lunaedies

Ja, just precis. Är det så att man råkar ha sparade kontanter färdigt är det ju fint, men kan man ta lån för att köpa häst? Hur har ni gjort?
Sedan är du ju allt det andra som kommer i samma veva. Hur gjorde ni?

Sv: Hur man finansierar hästköp?

ponnyn köpte mina föräldrar för dels lånade pengar o dels sparade pengar.
lånade 25 000 resten sparade.
ja ska köpa häst nu o har egna pengar sparade så de ska täcka både inköp av häst o ev. utrustning. om ja nu inte drar till med nått väldigt dyrt då förståss ;)

Min ena häst sparade jag till, och den senaste hade en snäll säljare som lät mig få avbetalning i ett halvår. MEN, man måste ändå räkna med att ha pengar OM det händer något, jag skulle inte köpt häst om jag inte hade ekonomisk backup.

Att låna- tja, en man i skuld är inte fri, eller hur man säger.

Min dyraste häst lånade jag till-Agria hästlån.Ser inget fel i det.
De andra sparade jag ihop till eller sålde av någon och köpte andra istället.

Köper en billig häst:smirk:
Jag skulle aldrig låna för att köpa en häst, helldre vänta med att köpa och spara pengarna istället.

Första hästen jag köpte tog jag lån för. Köpte då häst, transport och all utrustning samt betalade försäkring för hästen ett år framöver.

Detta gjort efter noggrant räknande hur min ekonomi såg ut och om den skulle ändras på något sätt.

Som hobbyryttare har jag inte behov av någon "dyr" häst så jag har alltid köpt häst för sparade pengar. Som satsande tävlingsryttare skulle situationen möjligen varit annorlunnda.

Ja, just precis. Är det så att man råkar ha sparade kontanter färdigt är det ju fint, men kan man ta lån för att köpa häst? Hur har ni gjort?
Sedan är du ju allt det andra som kommer i samma veva. Hur gjorde ni?

Förut lånade jag häst men det kostade det med så nu sparar jag undan alla pengar som jag förut la på stallhyra,hovslagare m.m. jag tänker så att om jag lägger undan dessa pengar nu så kommer jag inte sakna dem sen heller utan kan då låta dessa pengar gå till stallhyra m.m. igen. Man få prioritera också, jag skippa hellre en del andra nöjen och lägger undan de pengarna.

Jag skulle aldrig låna pengar för att köpa häst- har man inte pengarna får man vänta och spara ihop dem... för trots allt är det så att hästköpet är ofta den "lilla biten" av vad det faktiskt kostar att ha häst. Uppstallning, avmaskning, vaccination, hovslagare osv osv... Det är inte så kul att behöva låna mer pengar till dessa löpande kostnader..

Och jag anser att och har man köpt en häst så har man tagit på sig ett stort ansvar. Då ska inte hästen behöva stå tillbaka bara för att man har ont om pengar en månad.

Men - vi lever ju som tur är i ett demokratiskt land - alla har rätt att göra som de vill! :)

De hästarna jag har nu har jag lån på, trots att de absolut inte är några dyra hästar...

Detta av den enkla anledningen att jag inte kände för att vänta när den (de) perfekta häst(en/arna) dök upp. Vi har råd att hålla dem och betala av lånen på dem också, och deras väl och ve är alltid av högsta vikt för oss, även om vi skulle ha dåligt med pengar ngn gång!

Vi har sparat och betalt hästarna. Det är som nån sagt oftast lättare, för SEN kommer kostnaderna ;)
- utrustning, stall, transport, undervisning, foder, försäkring .... you name it!

Bästa tipset jag hört var att lägg undan ca ~3000kr /mån = ungefärlig kostnad för en häst per månad, i MEDEL. Gör det i ett år, då vet du både att du har råd att hålla hästen OCH sparat ihop en bra summa att köpa häst för. Om du nu inte är ute efter något jättedyrt då.

Skulle själv aldrig låna för att köpa häst, de kostar tillräckligt ändå och det skulle för mig kännas oerhört konstigt att inte äga hästen vilket jag upplever att jag inte skulle göra om jag hade pengar kvar att betala för den.

vi har alltid köpt våra hästar kontant. visst kan man låna pengar till sitt hästköp (vet många som gjort det) men lägger man till räntan på köpesumman blir det oftast ganska mycket pengar :crazy: har det dykt upp någon häst jag velat ha när inte tillräckligt med pengar funnits har pappa lånat mig så jag kunnat betala tillbaks räntefritt :p

Vi är tre stycken, som gått tillsammans o köpt häst. Då kunde vi betala kontant. Fast det är en travare, kanske inte skulle fungera om man köper ridhäst, fast vad vet ja! Om man kommer överens med sina kamrater bra och känner varann sen länge, skulle det nog fungera.

köpte min för sparade pengar, hade planerat hästköpet lääänge (10 år) men så började jag också spara varenda krona när jag var 4 för att kunna köpa min första ponny:)

Jag köpte min för pengar som mina föräldrar/mormor sparat åt mig. Har inte hunnit spara så mycket själv som student. :angel: Ur samma sparkonto kom transporten.

Jag gick till banken och tog ett lån sisst. Ville ju ha häst NU och känd inte för att vänta och spar. Ser inget fel i det.Betalar av det relativt snabbt och hade inga andra lån för tillfället. inte värre än att låna till en motorcyckel eller nåt annat.

När jag köpte min nuvarande islandshäst hade jag nyligen sålt mitt halvblod, så pengarna var inget problem.

Tidigare ponny/hästar köptes av mina snälla föräldrar med sparade pengar.

Ser inget fel i att ta lån och köpa häst - en kompis har sina nya bröst på avbetalning! /Linda

jag har köpt mina hästar själv för sparade pengar men då har det inte handlat om stora summor,nästa häst jag ska köpa kommer jag låna till eftersom jag vill ha en tävlingshäst jag kan komma lite längre med än de jag har haft. inget fel att låna till en häst tycker jag så länge du har räknat in amoteringarna i hästbudgeten.

Folk lånar till onödiga saker som skoter, motorcykel m.m. så varför inte låna till en häst. Har lånat pengar till dom tre senaste hästarna vi köpt. Dom två senaste är dock inbakade i "huslånet", nallade från renoveringspengar :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 257
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 853
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 410
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V