Hur man lindar

Sv: Hur man lindar

Lindar oxå så.. ganska långt upp och långt ner!

Cattizen skrev:
Håller med dej, jag lindar kotan och slutar precis under knät, för att få så stor rörelsefrihet som möjligt och dels för att INTE krossa ärtbenen. . .. Men många tänker inte på det när dom lindar över knäna. . .

Jag har då aldrig haft en tanke på, eller hört, att ärtbenet skulle kunna krossas. Det tror jag är skrämselprpaganda, eller har du någon bra källa?

Japp, min veterinär och inte bara han utan många andra också. . .Sen hur ni lindar bryr inte jag mej om, det är inte mina hästben men jag skulle då aldrig linda över ärtbenet. :d

Som sagt, jag skulle heller aldrig linda över ärtbenet. Men i min värld skulle man behöva dra åt jävligt för att orsaka sådan skada.

Jag lindar över kotan och upp tilll under knät.. aldrig ens tänkt tanken på att linda över knät :crazy:

undrar dock vart detta ärtbenet sitter? och hur känsligt det är? :angel:

Undrar också vart ärtbenet sitter...

Tycker att det låter överdrivet att det skulle kunna gå sönder av ett par mjuka fleecelindor.. SÅ känsliga är inte hästar, tror nog att det är dressyrsnobbar som är så himla överbeskyddande, de tror ju att hästen kommer dö av köld när det är 15 + grader och molnigt ute... :smirk:

Har också hört av en erkänt duktig veterinär på klinik att man ska vara MYCKET försiktig vid lindning av hästben nära carpus och inte linda över ärtbenet. Ärtbenet heter på latin "Os carpi accessorium", och kan gå sönder om man lindar över det.

Syns på den här bilden, nr 18:

Ärtbenet (nr 18!)

gamal bild men ungefär så här lindar jag. ska linda imorgon och ta kort igen
1227957.jpg

Huntress skrev:
Har också hört av en erkänt duktig veterinär på klinik att man ska vara MYCKET försiktig vid lindning av hästben nära carpus och inte linda över ärtbenet. Ärtbenet heter på latin "Os carpi accessorium", och kan gå sönder om man lindar över det.

Syns på den här bilden, nr 18:

Ärtbenet (nr 18!)

Okej, om en erkänt duktig veterinär har sagt det så får man väl lita på det ;)

Men tycker ändå att det låter lite mysko att hästens ben kan gå sönder av ett par lindor, men inte när de landar med frambenen först efter 160 hinder... Vikten som pressas mot benen måste bli otrolig, då man multiplicerar sin vikt x 3... över 1000 kg alltså..

Well, hästar är speciella djur! ;)

Knapplån

Så här lindar jag med fleecelindor, ibland lite högre över knät. Har jag paddar under lindar jag "korrekt" precis under knät till sporren.
P7180118kopiera.jpg

Heej! Ärtbenet sitter på baksidan av knät, det är ett väldigt litet och känsligt ben eftersom det sitter så ytligt och inte har någon tjockhud över sej.

ärtbenet sitter över/vid halva knät, därför ska man ALDRIG linda över halva knät. (citat av världselitryttare i dressyr)

Nu mera lindar jag med padd och fleecelindor till halva knät ungefär.

Jag lindar med fleecelindor + paddar.
Hela kotan upptill strax under halva knät.

Börjar linda i mitten, lindar neråt och sen upp hela vägen.

Det blir bättre fördelat tryck över senorna. Jag säger inte att fleece utan är farligt men bäst att vara på den säkra sidan. Annars sitter kanter över hela senorna, det är i min mening inte bra om man är en som lindar "hårt".

Men padd vågar jag också dra år lite mer så de sitter kvar utan att hästen blir blå om hovarna :p

*Knapplån*

Okej, först ett sidospår... det är alltså ingen som har märkt hur rolig denna bilden är?
abb10eafce1261a37458bf98c751c375_263_354.jpg

"Men gååå då!" :rofl: :rofl:

Back to lindandet. Jag brukar linda så att kotan skyddas, och senan, men sen slutar det under knät. Jag har aldrig lyckats få lindan att sitta stadigt när den går upp över knät, och jag är djupt imponerad av alla som lyckas med detta. :bow: Sen är jag av okunnig natur och hade inte en aning om ärtbens-perspektivet :o . Det är alltid intressant på Buke! :D

magdatjo skrev:
*Knapplån*

Okej, först ett sidospår... det är alltså ingen som har märkt hur rolig denna bilden är?
abb10eafce1261a37458bf98c751c375_263_354.jpg

"Men gååå då!" :rofl: :rofl:

Kyra försöker faktiskt visa att man måste andvända magmusklerna när man rider:D ;)

rörelserna hindras inte om du slutar under ärtbenet, hästen böjer knät i den övre delen inte undre delen...
DSC00715.jpg

här ser ni att hästen böjer benet vid den öre delen av knät, alltså där den inte är lindad ;)
så här lindar jag
DSC00848.jpg

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 246
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
568
Senast: Elo
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
651
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Islaend
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka