Hur man skriver världens bästa personliga brev

Kiwifrukt

Trådstartare
Allsmäktiga Buke, hjälp! ;)

Jag blev klar med min kandidatexamen i juni, och min högsta önskan just nu är att få ett jobb. Innan jag började plugga på mitt program pluggade jag några strökurser på högskolan för att samla på mig lite HP samtidigt som jag funderade på vad jag ville plugga "på riktigt" (jag gick samhäll på gymnasiet, och utsikterna för att få jobb direkt efter studenten här var små om man hade gått en praktisk linje, om man som jag hade gått en teoretisk var de obefintliga, så plugg var enda utvägen), jag har med andra ord ingen direkt arbetslivserfarenhet.

Sommarjobbat har jag självfallet gjort, men på typiska sommarjobb för ungdomar (sommarcaféer och butiker endast öppna under sommarhalvåret), ingenting som kunnat leda till något varaktigare med andra ord. Dessa jobb har jag fått genom kontakter och/eller att det första jobbet ledde till meriter, och att jag därmed haft erfarenhet med mig i bagaget från liknande arbetsplatser när jag sökt nästa (jag var i många år på det första stället).

Jag har med andra ord inte behövt skriva ett personligt brev förrän nu. Redan i julas började jag bombardera tänkbara arbetsplatser med intresseanmälningar, och efter examen har jag sökt alla jobb som finns att söka. Jag blev kallad till en intervju i våras, som semestervikarie, men det fanns bara ett litet antal platser och många sökanden som varit där redan förra sommaren, så det blev inget. Annars har jag inte fått napp någonstans.

Jag vet att jag har arbetslivserfarenheten emot mig redan från början, men så länge jag inte får in en fot någonstans så kan jag ju heller inte få någon arbetslivserfarenhet. Jag har jobbat i sommar, men på ett sånt där sommarcafé för ungdomar. I höst kommer jag plugga på distans för att i alla fall få CSN och något att skriva i CV:et att jag har gjort i höst, men jag vill allra helst ha ett jobb, så klart. SÅ, min fråga lyder, vad ska man tänka på när man skriver ett personligt brev? Gärna för att spetsa till det lite extra, och sticka ut, så att en potentiell arbetsgivare ändå tittar till, då jag inte har erfarenheten och därför kanske inte är hyperintressant. Hur har ni gjort för att få jobb när situationen känns lite väl hopplös?
 
Sv: Hur man skriver världens bästa personliga brev

Jag håller också på att söka jobb nu och vet hur svårt det är att få till ett bra personligt brev, speciellt om man inte har någon arbetslivserfarenhet från den bransch man söker inom.

Men mitt tips är att fundera på vilka egenskaper du fått genom dom sommarjobb du haft och försöka trycka på dom och hur dom kan vara bra för det arbete du söker. Alla arbetslivserfarenheter är ju bra och ger alltid något!

Lite dålig på att förklara men ungefär att "genom mitt jobb på XX fick jag utveckla min sociala kompetens (eller vad det nu kan vara för egenskap) och detta tror jag även kan komma till nytta i detta arbete.

Det är bra överhuvudtaget att lyfta fram sina bra egenskaper och hur dom kan vara relevanta för jobbet.

Lycka till!
 
Sv: Hur man skriver världens bästa personliga brev

Jag hade sökt praktik!

För många är det bästa sättet att få in en fot, särskilt när man inte har nån relevant arbetslivserfarenhet. Jag personligen hade inte velat anställa någon helt utan erfarenhet men hade utan problem kunnat ta in nån för intervju som gjort praktik.

Förutsatt att du har råd och möjlighet då såklart! Alla har ju inte det.

Givetvis kan du söka på de meriter du har men det ÄR tufft att hävda sig gentemot nån som jobbat inom branschen åtminstone litegrann och det kan lätt låta far fetched när man vill pressa för mycket ur sina tidigare erfarenheter.
 
Sv: Hur man skriver världens bästa personliga brev

Bra idé! Hur funkar det om man har praktik, får man överhuvudtaget någonting i betalt då, eller jobbar man gratis (fast visst, man får ju erfarenheten)? Jag är van att leva snålt, så ifall man trots allt får lite pengar för det är det inga som helst problem.
 
Sv: Hur man skriver världens bästa personliga brev

Generellt sett är de obetalda :/ Tyvärr alltså. Man förväntas ha sparpengar, eller att praktiken ingår i ens program så att man kan få CSN. Vissa kanske betalar en mindre summa, jag har dock aldrig haft turen att ens se såna annonser.

Man kan dock söka stipendier. Gör man praktiken utomlands finns massvis med olika fonder att söka ifrån (hur det är i Sverige har jag däremot inte koll på).
 
Sv: Hur man skriver världens bästa personliga brev

Jag ska absolut kolla upp det. Jag får ju ändå csn i höst när jag pluggar på distans, så det kanske vore värt att kolla om jag kan få in en fot på det sättet samtidigt?
 
Sv: Hur man skriver världens bästa personliga brev

Gört. Kanske kan du läsa på distans och göra praktik på 50% eller så? :)
 
Sv: Hur man skriver världens bästa personliga brev

Jag började kursen i måndags, och det är väl lite tidigt att säga någonting nu om hur den är upplagd, men som det har varit den här veckan skulle jag absolut kunnat jobba samtidigt. :)

Tusen tack för ditt tips!
 
Sv: Hur man skriver världens bästa personliga brev

Men gud, förlåt, jag är så tidsförvirrad :o Hade ingen aning om att det var höst nu! Haha!

Eh ja. Annars kanske det är en idé till våren, om inget bra dykt upp då? :)
 
Sv: Hur man skriver världens bästa personliga brev

Ett personligt brev ska vara anpassat till den tjänst/till företaget man söker. Börja t.ex. med att berätta varför just detta företaget är intressant för just dig, ta med nån detalj om företaget så de vet att du läst på om dem.

Om du radar upp det du är bra på, beskriv lite mer konkret varför. Om du t.ex. skriver att du är ambitiös - förklara varför, ge ett tydligt exempel från arbetslivet eller plugget.

I slutet kan det vara bra att beskriva dina intressen, men välj ut dem som sticker ut. De flesta brukar ju rida/golfa/träna på gym, sånt skriver ju alla. Skriv nåt udda, så kommer de ihåg dig, typ "ja det var ju hon som hade en dröm att paddla jorden runt". Hoppas du fattar vad jag menar :D
 
Sv: Hur man skriver världens bästa personliga brev

När du saknar arbetslivserfarenhet behöver du trycka mer på dina personliga egenskaper. Fråga vänner, släktingar, fd chefer hur de ser dig som person. Det är bättre att ta med konkreta (och sanningsenliga!) exempel i brevet såsom "mina vänner ser mig som en pålitlig och generös person", "min chef berömde ofta mig för min effektivitet och känsla för service"... Än att radda upp personliga egenskaper som du anser om dig själv, typ "jag är en trevlig, ambitiös och lättlärd person..". Det ger dig mer trovärdighet.

Sen är all arbetslivserfarenhet bra erfarenheter även om de inte är relevanta för det aktuella jobbet. Det visar ändå att du är arbetsam och försöker. Glöm inte erfarenheter från ideellt arbete i föreningar och hjälporganisationer.

Men det viktigaste av allt kan faktiskt vara att följa upp alla ansökningar! Förvånansvärt få gör det, ett halvanonymt ansökningsbrev som följs upp av ett samtal får arbetsgivaren att komma ihåg dig. Det visar också att du faktiskt är seriöst intresserad av jobbet! Skicka ansökningar till arbetsgivare som du är intresserad av att jobba hos och skriv varför du är intresserad, även om de inte har en jobbannons ute. Många tjänster blir tillsatta innan de ens hinner få ut en annons.

Lycka till!


Hälsningar från en som sökt många jobb och fick ett till slut :)
 
Sv: Hur man skriver världens bästa personliga brev

Skicka med en riktigt bra skriftlig referens redan i ansökningen och referera till den i personliga brevet (samt såklart skriv att fler kan lämnas vid intresse). Behöver inte vara en arbetsgivare utan kan vara erfaren medarbetare, någon professor från universitetet som känner dig (ex handledare el liknande) eller någon från nåt frivilligt arbete ex.

Sen en bra bild, har fått tillfälle att läsa lite ansökningar och förvånansvärt många skickar med extremt dåliga bilder, man tycker ju det borde vara självklart att inte skicka bilder där man ex ser sur ut eller dåman ser full ut eller då alkohol syns i bilden :S Vad var det nu rekryteraren sa, man ska se glad och tillgänglig ut, proper men inte för stel och det är inget negativt om man kan ana ett starkt intresse för något som gör att bilden står ut från vanliga porträttfoton som smälter in om man inte står ut väldigt mycket utseendemässigt (dvs sjukt snygg) (handlade om ett kontorsjobb)
 
Sv: Hur man skriver världens bästa personliga brev

Det där har jag funderat på, att följa upp ansökningen igen. Men ifall man söker ett jobb via Arbetsförmedlingens hemsida och den där "sök tjänsten via extern länk nedan" som det brukar stå, vem kontaktar man ifall man vill följa upp sin ansökan då?

Tusen tack allihop för era tips! Ni är guld! :bow:
 
Sv: Hur man skriver världens bästa personliga brev

Och jag har suttit på andra sidan av rekryteringen och blivit lätt less på att folk uppenbart ringer, utan nåt vettigt att fråga om, för att "följa upp sin ansökan". Har de inte varit intressanta för oss innan så kommer vi liksom inte att bli alldeles wow:ade av att de ringer. Många gör det, det är inget jätteexeptionellt.

Men vissa företag kanske det funkar hos!

TS: Om du ska ringa ett företag, se till att du har ett vettigt skäl och nåt vettigt att säga! Annars blir det så uppenbart fiskande liksom.
 
Sv: Hur man skriver världens bästa personliga brev

Det är ju det man är rädd för, att bli "den där tjatiga jäveln, den vill vi inte ha här" om man ligger på för mycket. Alltså, det här verkar vara en hel vetenskap. :crazy:
 
Sv: Hur man skriver världens bästa personliga brev

Nä, alltså, så har inte vi tänkt om nån :) Det är mer det att håller inte ansökan och ens kvalifikationer så har det hos oss inte hjälpt att man ringt och varit trevlig. Just för att flera ringer och är trevliga.

Men har man ett vettigt skäl och nåt att komma med när man ringer så kör på säger jag. Och som Ainon säger: inga dåliga bilder! Folk har bedrövliga bilder och man fattar inte hur de tänkt.
 
Sv: Hur man skriver världens bästa personliga brev

Då lånar jag min egen tråd lite, för att ställa nästa fråga. Den om fotot. Om jag ska skicka in lite spontanansökningar (bland annat med ditt bra tips gällande praktik!), kan jag bifoga ett foto i det personliga brevet då? Och vilket foto ska man välja?

Att man inte ska välja dumma fyllebilder är jag väl införstådd med, och några såna finns inte ens på mig, tack och lov. Dumt nog är jag däremot inte alltför förtjust att befinna mig framför kameran, så bilderna av mig är inte många. Porträttbilder förstår jag på svaren här i tråden inte är så roliga, men om min profilbild på Facebook (en städad sådan) är ganska precis den enda bilden av mig som jag har? Där jag inte sitter på en häst, taget på långt avstånd? Eller ska jag ta en hyfsad nära bild tillsammans med hästen för att ändå visa att jag har något form av intresse? Det här är verkligen rena djungeln....
 
Sv: Hur man skriver världens bästa personliga brev

Det beror lite på vilket sorts jobb det är du ska söka tycker jag. Om det gäller ett kontorsjobb där man kan/måste klä upp sig, så ta en bild när du är klädd i kavaj eller skjorta. Visa upp dig i din arbetsoutfit liksom.
 
Sv: Hur man skriver världens bästa personliga brev

Ja, det är kontorsjobb som är av (störst) intresse. Tack för input.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 024
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 877
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 240
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp