hur många boxar mm?

BRAGO

Trådstartare
ska eventuellt flytta till ett hus med ett garage på 70 kvadratmeter. vi har tänkt oss att göra om det här garaget till stall. men hur mkt får man plats med? har svårt att se framför mig hur stort det är. får man plats med 4 boxar? finns det då nån plats för nån liten sadelkammare tex? är det nån som har lite koll på d här med storlekar så e ja väldigt tacksam för svar. :bow:
 
Det beror väll helt på vilken form garaget har... Men 4 boxar och en sadelkammare låter inte som några problem.
Vårat stall är på 80 kvm och där har vi 4 boxar (2 st 3*3 m och 2 st 3*4 m) + en sadelkammare (3*3 m) och ett höförråd (3*3 m).
 
En tumregel är att det går åt mellan 17 och 20 kvadratmeter per häst i ett stall med boxar. I den ytan är plats för box, omvårdnad, redskap, utrsutning och foder inräknad.
Om det får plats fyra boxar i byggnaden beror helt på hur den ser ut. Du får mäta på plats.
 
ja, självklart ska jag dit å kolla å så. ville bara veta om d skulle kunna vara ganska ok.. :) men det där lät bra med måtten. har fått hem bygga för häst nu. en broschyr från svenska ridsportförbundet där alla mått å så står. tack för hjälpen..
 
Det där låter ju bra, borde få plats då. men som du sa, det beror ju helt på hur det ser ut inuti å så. tack för hjälpen. :)
 
Vårt stall är drygt 66 kvm. Vi har där tre stora boxar plus en hygglig stallkammare. Boxarna är drygt 3x3,5 och stallgången 3,5 m bred vilket är gott om plats. Det behövs då vi har öppna fronter, då kan man pyssla på stallgången utan att bry sig om de hästar som tittar ut ur boxen.

Vårt stall har ingången på ena långsidan och boxarna efter andra långsidan. Stallkammaren är på ena sidan av dörren och stallgången på den andra.

Dörren och fönsterna satt redan på plats när vi byggde.
 
Ok, det låter som en bra planlösning. hur stor är er sadelkammare ungefär? Har ni hö mm på loft?
 
Sadelkammaren är ca 6 kvm. Då har jag hyllor på en sida, 9 sadelhängare på en annan (även till tömk.gjordar o annat)träns mm på den tredje väggen och på den fjärde en massa krokar för diverse.
Har krokar i taket för att torka blöta täcken, men gör det helst i stallet som också har sådana i taket.Då hänger jag täckena i ringarna för bensnörena.
Höet har jag i ett annat utrymme någon meter från stallet, då loftet inte är så stort. Vi tog utrymmet till att få 2,70 i takhöjd i stället.
 
Förresten.....

vi hade stor hjälp från en bok som heter "Att bygga hästsstall". Titta i den så får du en hel del tips.
 
Re: Förresten.....

ok, tack så mkt för alla tips. :) ska ta å låna/skaffa den boken. har hört många som tipsar om den..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 796
Senast: Cambrie
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 264
Senast: Squie
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 137
Senast: skogaliten
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 275
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp