Hur många gånger?

S

Sandrocken

Jag satt och tittade på något amerikanskt hundprogram för några dagar sedan. Då vissade man hundar som blivit misskötta men sedan fått nya familjer. Då interjuvade man en tjej som adopterat en hund från ett hundpansionat. Då berätta hon lite om vad hon gör med sin hund osv.

I interjuvn så säger hon att hon rastar hunden 1-2 gånger om dagen.
I ett annat repotage så är det en man som säger att han rastar sin hund varje morgon och i bland på kvällarna efter jobbet.

Jag tycker det verkar som att hundarna får komma ut väldigt sällan. :confused:

Hur många gånger rastar du din hund om dagen?
 
Sv: Hur många gånger?

Jag brukar inte räkna men runt 5 gånger tror jag det blir, ibland ut och snabbkissa därimellan nångång också bereonde vad jag ska göra, ska jag t.ex åka bort så brukar jag ut och snabbkissa dem även om de var ute 45 min-1 timme tidigare.
 
Sv: Hur många gånger?

det låter ju extremt sällan... :crazy:

Mina kommer ut en gång på morgonen, sedan promenad ganska mitt på dagen. Efter det brukar det väl bli en 3-4 "ut och kissa" efter det. Beror lite på vad vi gör under dagen, hur länge vi är ute under långpromenaden, hur länge vi är vakna osv.
Det har hänt då och då att gammeldamen bara varit ute två gånger på en dag. Det har varit dagar när det regnat och hon helt enkelt vägrat att ens lyfta huvudet när jag säger att det är dags att gå ut. Vill hon inte ut så slipper hon.
 
Sv: Hur många gånger?

I USA är det många som aldrig rastar sina hundar öht, utan dom får kissa på tomten bara. Och en hel del inne.

Mina är ute på lilla tomten minst 5-6 ggr om dagen, och sen får dom promenader utöver det. Hur många och långa sådana beror på väder, vid sånt här regnväder så vill dom inte vara ute särskilt länge direkt. Vi har fysträning varannan dag, och dom andra dagarna varvas med enkel lydnadsträning, lite uppletande och ibland inget alls utöver promenader.

Men, dom är ute minst 5 gånger varje dag oavsett väder. Det är alltid minst en långpromenad av dessa.
 
Sv: Hur många gånger?

Som Bebben säger så är det vanligt att folk inte rastar sina hundar alls i USA... eller USA förresten, det är rätt vanligt här också. :crazy:
 
Sv: Hur många gånger?

Om jag är ledig så går jag 3-4 promenader. Sen emellan det släpper jag ut dom på gården så dom får kissa, om dom går till dörren. Har ingen aning hur många gånger det blir om dan.
 
Sv: Hur många gånger?

Mina vuxna hundar går i vanliga fall ut 3 gånger om dagen. Lilla valpen måste naturligtvis ut oftare så för henne blir det 6 gånger.
 
Sv: Hur många gånger?

Min hund får 3-4 promenader om dagen plus att han får gå ut i trädgården och leka och kissa kanske två gånger.
 
Sv: Hur många gånger?

Just promenader blir det iaf en på kvällen och en längre på morgonen. Men annars involverar jag mina hundar i mitt liv, så de hänger på men jag är inte ute just för deras skull om ni förstår vad jag menar. En normal dag cyklar vi tex 7-8 km och de springer mycket lösa vid stallet, men det ser jag inte som promenad...
 
Sv: Hur många gånger?

Vad menade dom med "rastar"?
Ordet verkar förekomma både som begrepp för "toalettbesök" och som "motionstillfälle" i olika sammanhang.

Vad gäller toalettbesök så borde 2 ggr/dygn kunna räcka i ett teoretiskt fall även om fler kan behövas beroende på omständigheterna. Detta om man utgår från att en hund utan vidare klarar sig från 19.00 till 08.00, dvs 13 timmar, vid behov och när den i huvudsak sover.

Fysisk motion är ju väldigt individuell. Är många korta promenader bättre än en lång? Är en ren promenad bättre eller sämre än en som inkluderar lek och bus? Är en cykeltur bättre än motsvarande promenadtid? Om hunden är fri ute och kan motionera så mycket den vill, är det bättre?
Personligen tror jag man ofta överdriver motionsbehovet. :o

Mental motion? Den tror jag å andra sidan i allmänhet kunde vara både längre och effektivare, om jag ska gå efter dom intryck i olika källor man får. Den kan ju utföras under och utan "rastning" och märks i o f s inte på samma sätt, men är minst lika viktig.

Vi rastar våra hundar otaliga gånger varje dag, men går aktiva toarundor två gånger, morgon och kväll. Däremellan har dom möjlighet att sköta den detaljen själva.

LIA
 
Sv: Hur många gånger?

I många länder är det såhär, när jag bodde i frankrike var det väldigt vanligt med 'inomhushundar' som kunde få gå ut och göra behov på liten yta i trädgården (ofta på sand eller trätrall). Inget roligt alls:(

Jag rastar min 4-5gånger om dagen (första gången 04:30, sista 20:00 eller vid behov) och går långpromenader 1-2gånger om dagen, utöver detta tränar vi lite lydnad och dörren ut till trädgården är ofta på vid gavel...
 
Sv: Hur många gånger?

I snitt 3-4 gånger om dagen. Ibland blir det fler kissturer i samband med träning tex.
 
Sv: Hur många gånger?

En gång på morgonen och sen när jag kommer hem från jobbet så är det bara snabbt ut och kissa eftersom vi åker till hästarna sen och där är hon lös hela tiden. Beroende på när vi kommer hem går jag en sväng till på kvällen men ofta är jag inte hemma förren vid halv nio.
Hon verkar trivas iaf.

Den andre hunden går ut ca 4 ggr om dagen och sen flera gånger i trädgården. han kan inte vara lös så tyvärr kan han inte vara med hos hästarna. Den här hunden bor dock hos mina föräldrar så det är därför det skiljer sig mellan rastningarna. :)
 
Sv: Hur många gånger?

Personligen tror jag man ofta överdriver motionsbehovet. :o

Det där tror jag också!

Som exempel kan nämnas att mina damer mer än gärna är ute och rör på sig i 4-5 timmar per dag. Men de behöver verkligen inte det. 1-2 timmars promenad om dagen får de (utöver rastningsrundor) om vi inte har "slappardag", men tror nog att de skulle klara sig på bara lite längre rastningsrundor några gånger om dagen. Sedan märker jag att de blir gladare ju längre vi är ute, men ser man bara till det absoluta behovet är det klart överdrivet många gånger.
 
Sv: Hur många gånger?

Tre promenader om dagen. Är det fint väder blir middagspromenaden av det längre slaget. Har en hyfsat stor trädgård där hundarna kan vara ute hela dagarna om dom vill ( har oftast dörren vidöppen om det inte visa minus på termometern). Har två dvärghundar så jag tror att dom får tillräckligt med motion.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 075
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 703
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 060
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 476
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp