Hur många här

bananabambi

Trådstartare
har varit på efterkontroll efter förlossningen?

Jag har det inte. Hörde att det inte var speciellt ovanligt, runt hälften struntar i det. Därför är jag nyfiken på hur många här som varit.
 
Sv: Hur många här

har varit på efterkontroll efter förlossningen?

Jag har det inte. Hörde att det inte var speciellt ovanligt, runt hälften struntar i det. Därför är jag nyfiken på hur många här som varit.

Jag var på ett samtal hos BM. Gjordes ingen gynundersökning (om inte jag själv ville av ngt skäl, men det ville jag inte) i och med att jag snittades.
 
Sv: Hur många här

Jag var på en undersökning efter första barnet, då jag oroade mig för stygnen, men det var bara några veckor efter förlossningen.

Med andra struntade jag i det.

Kanske är det annolunda om man snittats?
 
Sv: Hur många här

Här går man på efterkontroll 10 veckor efter förlossningen.

Jag var där, pratade med bm om hur jag upplevt förlossningen och tiden på bb, gjorde gyn-undersökning och fick tips om knipövningar.

Vi pratade även preventivmedel och jag fick tid för att få en stav insatt. (den är fortfarande inte i,men det hör inte hit:D)
 
Sv: Hur många här

Efter första barnet var jag på kontroll efter kanske 6-7 månader, när jag kom på att någon form av preventivmedel kanske vore bra.
Idun är nu fem månader, och jag har ännu inte varit där, men börjar fundera på om det inte vore bra med något preventivmedel..:angel::D
 
Sv: Hur många här

Nä, jag har inte varit på efterkontroll (lillan är snart 6 mån). Känns jobbigt på något vis, både med samtal och gynundersökning. Försöker förtränga min förlossning istället :angel:.
 
Sv: Hur många här

Jag har inte varit dit :o

Blir aldrig av, men jag måste ändå ringa BM för jag måste få P-piller recept
 
Sv: Hur många här

Har varit på efter kontroll efter bägge mina barn.
Efter andra barnet passade vi på att sätta in en spiral.
 
Sv: Hur många här

Jag var på efterkontroll 4 månader efter förlossningen, fick en spiral isatt då.
 
Sv: Hur många här

Jag var ungefär 2.5 månad efter förlossningen. Skönt att veta att allt var bra, även om jag nog visste det då jag inte haft några besvär.
 
Sv: Hur många här

Jag var efter 9 veckor.

Pratade om förlossningen och skrev en utvärdering.
Sen om amningen och livet hur det funkar.

Pratade även preventivmedel och hade hon haft en assistent skulle de satt i spiralen då (fick en tid senare men de funka ju ändå inte)

Fick även göra en frivillig gynundersökning, kände på livmodern och äggstockarna och kollade så allt såg bra ut.



Jag älskar min barnmorska så jag skulle kunna åka dit 1 ggr i veckan :angel:
 
Sv: Hur många här

För mig kändes det väldigt viktigt att gå på efterkontrollen, med Elins förlossning som slutade med akutsnitt, dels för att få diskutera förlossningen och ventilera mina funderingar om vad som gick fel, och dels för att kolla upp så att allt så bra ut.

Och efter Fredriks vaginal förlossningen kändes det oxå viktigt, jag gick sönder en del och det var skönt att få höra att allt så bra ut och att det inte var några problem. Där var det oxå skönt att få prata om förlossningen oxå och kunna ventilera lite.

Jag gillar oxå min BM och själva gyn undersökningen tycker jag är helt okej, inte det jag helst gör men inga större problem, jag blev nog rätt härdad när jag gick över tiden med elin och blev "känd på" en gång om dagen under en veckas tid... :angel:
 
Sv: Hur många här

Kanske är det annolunda om man snittats?

Mja, ur fysisk synpunkt är ju uppföljningbesöket helt onödigt vid snitt. Får man problem med såret är det nog snarare husläkaren/distriktssköterskan som gäller (sköterskan tog för övrigt mina stygn). Det är väl snarare mer relevant om man fött vaginalt? Jag fick den uppfattningen av BM; att de gör en gynundersökning för att kolla upp så allt ser okej ut. Pratet i sig är nog till för att kolla upp hur man mår rent psykiskt och hur man upplevde förlossningen. Om det är något som kändes fel och som man behöver prata av sig om. Och det kan ju gälla såväl vid vaginalt som snitt.

(För mig var samtalet egentligen rätt onödigt. Jag hade inga frågor eller några jobbiga saker som jag ville ta upp)
 
Sv: Hur många här

Jag var på efterkontroll när Li var drygt 3 månader. Såg fint och bra ut, konstigt vore väl annat, jag fick bara 1 stygn och kändes "normal" igen efter bara någon vecka. Men jag måste ändå tillbaka för kontroll eftersom jag fortfarande har ont vid penetrering. :o Kan inte ens använda tampong. :(
 
Sv: Hur många här

Jag var på kontroll efter 8 veckor (eller var det 12?). Ville, som någon annan här, kontrollera att allt såg rätt ut (blev mycket sydd, främst invändigt).

Kändes även bra att få berätta om förlossningen.

Fast jag var väldigt nervös inför gynundersökningen då jag var lite förslappad i de nedre regionerna och om jag låg i sådan ställning absolut inte skulle kunna hålla tillbaka en fis... Som tur var var det ingen fis på gång så jag klarade mig (eller bm kanske man ska skriva :o).
 
Sv: Hur många här

Jag var på efterkontroll efter 7 veckor.

Pratade igenom förlossningen och kompletterade min journal.
Gjorde en gynundersökning då jag gick sönder en heeel del.
Pratade om preventivmedel, fick även minipiller.

Hade inte velat hoppa över detta besök av 2 anledningar..
1) Att det kändes viktigt att de kollade upp hur det stod till där nere efter förlossningen och allt som var trasigt.
2) Att få prata med någon som inte var med på förlossningen, men ändå kan sakerna man tar ut, dvs vet vad man pratar om. Var fruktansvärt jobbigt på bb att försöka berätta för personalen att man kände sig kränkt/överkörd och hjälplös under förlossningen. Visst, det är jag som inte kan ge kritik/diskutera öppet, men iaf...Var superskönt att få snacka med "min" vanliga BM om det i stället.
 
Sv: Hur många här

Jag ska på kontroll på fredag, men ärligt talat funderar jag på strunta i det. Jag frågade min BM vad som skulle kollas egentligen..Ja, sa hon vi ska se att du ser ok ut och om du kan knipa !!! :eek:

VA, sa jag...klart jag kan knipa dessutom så snittades jag ju...allt BORDE ju se ut som innan därnere, så varför skulle jag inte kunna knipa då ? Ja, sa hon vi ska ändå kolla. Nu funderar jag på om det verkligen behövs med en efterkontroll för mig. Äh, jag tror jag avstår.

Sen har jag ingen lust att sitta disskutera förlossningen alls...det är ju över och jag har en frisk och fin unge...Jag vet ju redan varför saker och ting hände. Det förklarade läkaren som kollade snittet på sjukhuset för mig som förövrigt var den som gjorde själva kejsarsnittet.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 226
Senast: McFlurry
·
Juridik & Ekonomi Om någon här sparar i stabila utdelningsaktier vilka sparar ni i ? Jag vill öka mitt innehav i detta och är därför lite nyfiken på vad...
Svar
10
· Visningar
769
  • Artikel
Hästnyheter Under de senaste veckorna har det brunnit i många stall runt om i Sverige. Hippson har pratat med Karin Lönn, verksamhetsområdeschef på...
Svar
2
· Visningar
1 110
Senast: Marita73
·
Övr. Katt Om ca en månad har vi en bebis i huset. Jag insåg att jag inte förberett katterna alls på det! De har ingen barnvana alls, speciellt...
Svar
19
· Visningar
1 320
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp