Hur många kullar?

Sv: Hur många kullar?

I SKK registreringsbestämmelser står det att det åligger varje uppfödare i SKK-organisationen att inte låta sin tik föda fler än 5 valpkullar.

Sen finns det inget minimum över hur få valpkullar en tik bör få, för de flesta är ju svaret 0 ;):D.
 
Sv: Hur många kullar?

I Sverige: Max 5 under sin livstid enligt skk's regler.

Finns dock ingen lag som fastställer just max antal kullar/tik mig veteligen = de som avlar oreggat kan mycket väl ta betydligt fler kullar på sina tikar.
 
Sv: Hur många kullar?

Fast antalet valpar totalt borde vara mer "rättvist" än antalet kullar, kan jag tycka!

En större tik som får fem kullar med två-tre valpar i var kull belastas ju inte till närmelsevis så hårt som en likvärdig tik som får fem kullar med 8-12 valpar i var kull.

Rent lagligt finns hur som helst inga begränsningar så länge tiken sköts på ett bra vis.
På våra avelsstationer för försökshundar tas vapar på varje eller var annat löp så länge tiken är fertil. (Eller i alla fall var det så för några år sedan!)

/Swat
 
Sv: Hur många kullar?

Fast antalet valpar totalt borde vara mer "rättvist" än antalet kullar, kan jag tycka!

En större tik som får fem kullar med två-tre valpar i var kull belastas ju inte till närmelsevis så hårt som en likvärdig tik som får fem kullar med 8-12 valpar i var kull.

Det är väl därför vissa rasklubbar har riktlinjer för vad som är lämpligt att ta. Vet att det i alla fall på saluki står att hanhundar inte bör ha mer än 30 avkommor och har hört att för tikar gäller "ungefär hälften" (minns dock inte om jag läst om det eller inte).

Visst har sådant mest med att hålla inavelsprocenten låg, men det känns ju som om det även påverkar hur mycket man "anstränger" avelsdjuren (eller hur man nu ska uttrycka det bra).
 
Sv: Hur många kullar?

På våra avelsstationer för försökshundar tas vapar på varje eller var annat löp så länge tiken är fertil. (Eller i alla fall var det så för några år sedan!)

/Swat

:eek: Oj! Jag trodde i min enfald att det inte är förenligt med djurskyddlagstiftningen att ta valpar på varje löp. Att det inte är förenligt med att djur inte får överansträngas och att deras hälsa ska främjas osv.

Men för försöksdjur gäller ju lite andra regler, tyvärr. :crazy:
 
Sv: Hur många kullar?

:eek: Oj! Jag trodde i min enfald att det inte är förenligt med djurskyddlagstiftningen att ta valpar på varje löp. Att det inte är förenligt med att djur inte får överansträngas och att deras hälsa ska främjas osv.

Men för försöksdjur gäller ju lite andra regler, tyvärr. :crazy:
Jag håller med dig, absolut förkastligt och inhumant att låta tikar få kull på kull på det sättet, och dessutom så länge de är fertila. En tik är fertil ända fram till hon dör, det finns ingen menopaus eller något klimakterium för dem.
USCH så hemskt om man verkligen behandlar dem på detta vis till och med för försöksdjur är detta helt förkastligt!:mad::cry:
 
Sv: Hur många kullar?

Trani och Afghanerna:
Då jag inte haft någon kontakt med denna "hund-värld" på ett par år är jag inte säker på att kullar tas lika ofta idag som då. Djurskyddslagstiftningen kan ha ändrats även vad gäller försöksdjur!

Vad gäller det inhumana med att ta valpar "så ofta det går" och att det i sej skulle strida mot vår djurskyddslagstiftning, så behöver ni kanske tänka till lite...
Mjölkkor betäcks så ofta det behövs för att kontinuerligt vara i produktion, avelssuggor betäcks på varje brunst osv Vari ligger skillnaden mellan dessa djur och hundar som finns i "produktions-ledet"? Avelstikar inom "forskningen" har ett syfte och det är att producera valpar, om de inte hålls dräktiga mer eller mindre "konstant" så står de endast och kostar pengar.

/Swat
 
Sv: Hur många kullar?

Jo det har du helt rätt i. Det är bara så ovant att tänka på hundar i kontext av profitjagande produktion... Självklart är det lika illa att mjölkkor och suggor betäcks så ofta som det är fysiskt möjligt. Något som för den delen inte är helt ovanligt inom hästuppfödning heller.
 
Sv: Hur många kullar?

Som du kanske sett så förfasar sig de flesta människor över "hundfabriker" där hundarna uttnyttjas till max, om grisar och kossor stod oss lika nära och om vi kände till deras levnadsvillkor så skulle vi förfasa oss över att de utnyttjades så hårt också. Nu dök ju nya bilder upp på tv i veckan över hur grisar behandlas på många gårdar och en stor del av befolkningen överväger att avstå från julskinkan i år, så visst är det så att vi bryr oss om djuren överlag, den enda anledningen till att vi inte protesterar är ju att vi inte känner till det!
Jag vänder mig mot att de bara betrakts som penningmaskiner överlag och så är ju tydligen fallet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många kullar?

en stor del av befolkningen överväger att avstå från julskinkan i år,

Nja.. Stor del var väl att ta i lite kan jag tycka kanske.

Enligt de som röstat på aftonbladet så kommer totalt sett 69,8% att äta julskinka, 11,2 % äter öht inte griskött sedan tidigare och 19% säger sig ska skippa skinkan i år.

Vad nu än detta har med hundar att göra?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
238
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 479
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 907
Senast: BornAgain
·
Tjatter Jag och pojkvännen är inte överens 😅 Jag har bara hört undan eller kull tidigare och han har bara hört undan eller väck. Jag tycker att...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 443
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp