Hur många pass använder ni schabraken

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare popeye
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 2 813
Sv: Hur många pass använder ni schabraken

Jag har nog mitt nån vecka på sadeln, har ju olika sadlar för hopp o dressyr o sådär så det blir ju kanske 4 pass vardera eller så. Byter när det behövs, min häst svettas massor när det är varmt så det blir ju oftare då.

När det är skitigt... Täcker och borstar noggrant, så min hästs rygg är ganska ren, men nu på sommaren så blir dom ju snabbt lite svettiga under sadeln, så då byter jag efter ca 2 pass. Rids han inte så han blir svettig på ryggen kan han ha samma schabrak i en vecka.... Då blir det inte skitigt, eftersom han är ren.

Vi tvättar efter vare ridpass, då är ju schabraken smutsig och svettiga. Själv skulle jag inte ta mig sådana kläder igen... Kan tänka mig att en häst som svettas lite kan ha schabraken längre, vår svettas rätt mycket och då känns det ju inte så fräsht.

Nu kanske inte jag alltid rider svettiga ridpass efter varandra, men byter väl en gång / vecka eller varannan vecka. Blir ju oftare på sommarn, då är det enklare att skölja av dem ute på gräset, på vintern får man ju tvätta i tvättmaskin mer...

vid behov, allt från ett par ggrs användade eller efter 1 månad.
nu rids hästarna v'ldigt sällan o ej hårt (unghästar), så dom är inte direkt svettiga. Men förr på äldre hästar så har jag gjort likadant.
har aldrig nånsin haft skav på mina hästars ryggar pga av otvättat schabrak! Däremot ser jag alltid till att svampa av hästen under sadeln.

Vojlockarna....*ler*...jag tvättar mina när dom ser smutsiga ut, ibland används dom bara en gång men jag rider bara i skogen och mina hästar blir inte svettiga av det.
Bästa måttet måste ju vara "skulle jag skämmas om någon såg mitt schabrak/vojlock"?????????
För övrigt tvättar jag mina i maskin när min man är på jobbet!!!!!!!!!
(Hej Bubben om du nu läser detta :angel: )

det varierar mellan ett och tio ridpass typ, beror ju helt och hållet på hur smutsigt det blivit, och är det mkt svettigt tvättar jag det med en gång!

Borka skrev:
Jag har aldrig haft problem med skavsår från sadeln, och då har jag haft egna hästar i 25 år. Inte ens när jag ridit långtur med tung packning har vi sett några problem. Då har sadel, packning och jag vägt drygt 100 kg, och jag har ridit 10 dagar med samma schabrak. Men så rider jag med polypad vilket kan ha en viss betydelse. Den är ju mer följsam än vanliga schabrak.

Jag skrev att svett m.m. "kan orsaka" skav. Behöver ju inte betyda att det ALLTID gör det. Beror ju alldeles på hur mycket "skit" som sitter på schabraket och hur känslig häst man har. Jag tror det är lättare att få skav på hästarna sommartid. Eftersom hästar då har tunnare päls, svettas mer och kanske har mer damm/sand i pälsen än på vintern. Beror ju alldeles på hur duktig man är på att rykta sin kuse...

Sedan är ju polypad mycket riktigt mer följsamt än ett vanligt schabrak.

/Lizzie

Runt 1-3 ggr i veckan beroende på hur hårt jag rider. Rids hon bara väldigt simpelt utan större krav på sig och inte blir direkt svettig så finns det ju ingen anledning till att tvätta schabraket och då kan jag ju ha samma schabrak i en vecka. Blir det Extremt svettigt och äckligt direkt efter ett Hårt träningspass hamnar det i tvättkorgen. Men det känns onödigt att hålla på och tvätta varje dag också liksom för då slits ju bara schabraken i onödan, blir urtvättade och fula..

Beror helt på vädret o hur mkt hästen svettas + hur mkt den arbetat.
På sommaren om den gått normala pass blir det varje dag, på vintern när man mest skrittar blir det kanske en gång i veckan!
Men jag byter hellre för ofta än använder smutsiga shabrak :crazy:

1-2 hårda ridpass.Han svettas mycket så dom blir bara såå äckliga.

Oj... det var länge sedan min häst svettades nu så jag får nog säga när skiten blir en rand... Fy på mig...
HAr dock turen att i min mammas hus står en ruskigt gammal tvättmaskin där man kan skölja upp schabrak och benskydd mm på 5 minuter... Så det blir ganska ofta i vanliga fall... Det är ju lättare än att hänga dom smutsiga och torka...
Som nästan alla andra skriver... på vintern blir det inte SÅ ofta eftersom gossen min går med täcke då...
JAg gillar att tvätta så korta pass ofta då det inte alls sliter på schabraken på samma sätt...

byter när hästen blivit svettig. nu på sommaren behövs de bytas oftare eftersom han inte är speciellt ren när han kommer in från hagen :crazy: .. så de blir ju skitigt på en gång. brukar byta ca 1 gång i veckan om han inte svettats!

HUR tvättar ni schabraken då?

Jag tvättar mina schabrak när de är smutsiga. Det kan bli ganska många pass... :angel: Det verkar som att jag byter mer sällan än många som svarat på denna tråd (fast min häst har inte fått skavsår endå... )

Tican skrev:
HUR tvättar ni schabraken då?

Jag tvättar dem i min vanliga tvättmaskin. Först borstar jag av schabraken ordentligt så det knappt finns ett hårstrå kvar. Sen kör jag dem i maskinen, eventuellt tillsammans med lite ridbyxor, hästjackor eller övriga häst/skruttkläder som ska tvättas i samma temperatur.

Efter det kör jag alltid en mörk, tex 60 graders, tvätt med kläder som inte är ömtåliga.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 457
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 303
Senast: Reshästen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈