Hur många pass använder ni schabraken

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare popeye
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 2 813
Sv: Hur många pass använder ni schabraken

Vanliga shabrak kan man ju byta ofta,men med paddarna som är till dom bomlösa sadlarna skulle man bli helt förstörd-TUNGT med filt och ull när man tvättar för hand,och skulle också slita onödigt mycket på ett så dyrt "shabrak".Däremot kan man borsta av det nästan dagligen från smuts och damm,vilket funkar bra!

jag byter inte så ofta. Jag borstar jhu hästarna ordentligt och så vidare smutsigt blir inte schabraken heller. möjligtvis blir schabraken svettiga och då låter jag dem torka. Tvättar när de är skitiga och håriga!! Ursäkta uttrycket men det låter överdrivet att tvätta schabraket efter 2 ggr ! :o

Tican skrev:
HUR tvättar ni schabraken då?
Hej,

Vi har sedan förut en "hundtvättmaskin" som nu också fått nytt liv som "hästtvättmaskin". Det är en gammal tvättmaskin som fungerar utmärkt till detta. Våra vanliga kläder körs numer i en ny maskin.

Tvättar när det behövs... min häst rids 4-5 dagar i veckan o det skulle betyda 5 vojlockar i veckan att tvätta, vi har typ bara tvättstugan varannan vecka!

Äh som med lakanen hemma, när det syns/känns att det behövs.
Självklart skulle jag byta om min häst fick skav.

Skitgris

Byter du lakan hemma när det syns/känns? :eek:

byter väl, varje/varannan vecka...
Men sen går han mest ut och luffar i skogen...!
blir han megasvettig så byts det direkt...!

Håller helt med dig...!
Då slits dem ju ut och det kan väl inte heller vara så bra?

Tvättar när det behövs bara... =)

Jag håller med. Det känns väldigt onödigt att slita ut schabraken genom överdriven tvätt. Så länge de är mjuka och inte skaver eller är obekväma tror jag knappast att pållen misstycker.
Tvättar gör jag när de börjar kännas stela eller är skitiga - och då menar jag inte en liten dammrand som går att borsta bort.
Undrar dessutom om det bara är i min del av landet som vi är riktiga skitgrisar - i de stall där jag har hållit till har det aldrig varit någon som har bytt schabrak så ofta som varje/varannan gång de rider.

Dragonfruit_ skrev:
Byter du lakan hemma när det syns/känns? :eek:

Ha ha ja hur ska jag annars veta att det är dags? Skulle väl vara om man har en fast dag då de ska bytas då.. nää det får bli när jag orkar.

Självklart om kompisar sover över så ska lakanen bytas innan :D

Trots att ajg verkar vara bland en av de skitigaste på buke så luktar det alltid tvättmedel i mitt stallskåp!

Det måste väl ändå vara ett 'sunt förnufts fall'!
Beroende på arbete (svettning), pälsfällning, hur ren hästens rygg var innan ridning.
Fås 'svett' och hudavlagringar på schabraket är det dags att tvätta, är det bara lite päls kan man nöja sig med att vädra o borsta av schabraket.
Jag tycker att jämförelsen med underkläder är lite häftig..........då kanske man behöver tvätta täcket efter varje användning oxå eller??

nu när det är såhär jättevarmt så brukar jg byta var och varannan dag. De blir svetigt å äckligt. På vintern byter jagtyp var tredje dag. Jag tar alltid bort schabrak och sadelgjord från sadeln oavsätt om jag ska byta det eller ej.
Jag tvättar oåx schabraken direkt.

2-3 pass, sedan brukar det vara dax att byta. Oftast kan jag ha dom längre på vintern, inte lika skitig & svettig häst.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 455
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 302
Senast: Reshästen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka