Hur många täcken?

Attaquer

Trådstartare
Jag har precis köpt min allra första häst och är helt vilse i täckesvärlden. Hur många täcken bör man som minst ha? Vilken typ av täcken ska man ha? Vet att det är individuellt från häst till häst, men skriv vad ni har för häst då! Om ni klipper den, om den är frusen osv.
 
Sv: Hur många täcken?

Fleecetäcke/svettäcke behövs alltid. Sen resten kan du köpa efter hand. Nu behövs ju inte ett så jätte tjockt täcke. Eller ja, det beror ju på hästen. Men det ska juiallafall vara vattentätt. Senare när det börjar bli minusgrader kan man sätta på ett tjockare täcke.

Jag har ett helklippt sto som är ganska normal, varken frusen eller varm. Just nu har jag vattentätt 200g med hals. Sen har jag ett till vattentätt täcke ifall detta skulle bli allt för blött eller plötsligt gå sönder. Så det är ju bäst att ha ett reserv täcke. Det behöver ju inte vara det dyraste täcket.
 
Sv: Hur många täcken?

Funderar också på det eftersom jag håller på att rensa bland mina täcken...

Grunden är väl ett bra regntäcke samt eventuellt ett extra att byta med om det är väldigt blött. Går att lägga över ett tjockt täcke vid kallt väder.
Ett tjockare stalltäcke om hästen klipps och ett tunnare som övergångstäcke (funkar med fleece också men de har sällan bra nog passform för att funka som stall- eller utegångstäcke)
Svett-/transporttäcke i fleece, ull eller liknande
Eventuellt flugtäcke till sommaren och ländtäcke om hästen klipps :)

Har du möjlighet så satsa på bra kvalitet, speciellt på utetäckena. Det lönar sig att de faktiskt håller tätt, inte går sönder för minsta lilla och sitter bra utan att skava.

Sen är det bara att fylla på, jag har betydligt fler ;)
 
Sv: Hur många täcken?

På utetäckena tänker jag att det ska finnas 2 "uppsättningar" framme, så att det alltid är ett extra. I övrigt ska det finnas lite blandade tjocklekar samt täcken för olika säsonger.

Vårt behov är:

2 vintertäcken á 300g
1 vintertäcke m hals ca 400g för riktigt kalla dagar

3 regntäcken (1 ofodrat, 2 fodrade upp till 150g)

2 termotäcken till vintern
2 tunna innetäcken
1 svett eller duschtäcke, typ tunnare fleece


..sen så givetvis, har pålle en hel garderob smockfull med täcken :o men ovan är vad vi behöver som minst.

Jag har en fryslort, ett varmblod som inte klarar regn, blåst eller häftiga minusgrader
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många täcken?

Mitt kallblod är inte särskilt frusen och har därför valt att just nu fokusera på att ha en ordentlig uppsättning av tunnare täcken som står emot regn. Han har tre fodrade rengtäcken, två i fleece och ett i stay-cool material. Han har också ett 100g vintertäcke samt ett 300g. Kan hända att jag måste komplettera den varmare täckesgarderoben något under vintern.


Russet är inte heller särskilt frusen. han har tre täcken i 100-150g klassen, ett fleecefodrat regn och ett 300g vinter.

Av den sort som används mest vill jag ha ett par likvärdiga täcken att byta emellan för att täckena ska hinna lufta/torka emellan samt för att minska skavrisken. Ingen av mina är känsliga för täckesskav.

Ingen av mina har några innetäcken helt enkelt för att de inte behöver några. Russet går dessutom på lösdrift. De har bara täcken för att torka då använder jag fleece eller ylle.
 
Sv: Hur många täcken?

Jag har en 22-åring som är filtklippt. Just nu har hon ett ulltäcke på sig inne och i hagen har hon ett övergångstäcke fodrat med 100 gram med halvhals över.

Jag har även:

1 våffeltäcke
1 ofodrat regntäcke
1 200 grams stalltäcke
2 st 300 grams vintertäcken Det ena med hel- och de andra med halvhals.

Jag klarar mig bra på de täckerna jag har och har (enligt mig själv) inga "onödiga" täcken. :)
 
Sv: Hur många täcken?

Jag har haft häst länge och har därmed lyckats samla på mig lite för många täcken :o

Men det som används och behövs hos oss, halvklippt häst på vintrarna, är dessa:

inomhus;
- stalltäcke med nylonfoder, har ett 150g och ett 350g
- stalltäcke som andas (Bucas smartex), ett med bara fleece och ett heavy, dessa är perfekta att ha på svettig häst.

utomhus;
- vintertäcke x2, har riktigt tjocka ca 400g, ett med helhals
- övergångstäcke, ca 200g
- regntäcke 100g
- regntäcke ofodrat

Har några fleecetäcken också, men de används i princip aldrig då jag tycker de är helt värdelösa.
 
Sv: Hur många täcken?

Jag har en grav täckesfetisch:o. Fördelen är att mina hästar kan ha samma täcken och har dessutom olika behov. Garderoben ser ut ungefär såhär:

Utetäcken (detta har mina vars ett av, och så finns det några extra:p):
-regntäcke
-100 gr
-200 gr, ett med hel hals
-400 gr, ett med hel hals

Innetäcken:
-fleecefodrat
-150 gr
-300 gr

Fleecetäcken är jag inte så förtjust i och har inget. Använder coolertäcken och yllefilt som svettäcken och i transport.
 
Sv: Hur många täcken?

Jag har två islänningar, båda klippta men nån sorts minimal täckesklippting för att ha slippa ha ländtäcke vid ridning.
Två ofodrade regntäcken
Ett fleecefodrat regbtäcke
Ett ylletäcke
Ett svett/funktionstäcke
Ett innetäcke 200 gr
Två 300g utetäcken
En magplatta

Just nu är båda helt nyklippta, klippta för andra gången i år. Nu används det fleccefodrade på den ena, den andra har ylletäcke +regntäcke eller funktionstäcket. För mig räcker de här täckena i olika kombinationer för att klara alla täckesbehov. Ingen av dem är frusna med behöver vara hyfsat varmt täckade för att inte göra av med för mycket energi på att hålla värmen. Ett 100g är jag iofs inne på att köpa men har inte kunnat bestämma mig för vilket.

Har inga fleecetäcken. De blir ju mest bara fula efter att tag.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många täcken?

Jag köpte min häst för ett år sedan och har dessa täcken:

Ute:
Amigo lite 0 g+ 0 g hals+ 150 g hals
100 g

Inne:
2 st bomullstäcken
1 regnavstötande bomullstäcke
100 g
150 g
200 g + 150 g hals
300g
550 g+ 250 g hals

Övriga:
Flugtäcke
2 fleecetäcke
1 coolertäcke
1 Ulltäcke
1 fleecehalstäcke
1 fleeceländtäcke
1 ull ländtäcke
1 220 g ländtäcke

ojdå vad många de blev :D
 
Sv: Hur många täcken?

Oklippt arab, S Norrland där det kan bli neråt 30 grader kallt på vintern.

Basgarderoben består av:

Ett Ofodrat regntäcke
Ett 100 g regn/vinter/vårtäcke
Ett 300 g vintertäcke
Ett "varmare" 300 g vintertäcke som har fleecefoder, "känns" varmare än det andra.
Dom första 3 är Weatherbeeta, det sista Hööks.

Ett 100 g stalltäcke (som hon nästan aldrig använder)
Ett par-3 fleecetäcken, de är billiga i inköp, det är lätt att köpa sånt "på kul" ;)
Ett wåffeltäcke

Sen har jag ett ridtäcke vanligt och ett ridtäcke reflex.
 
Sv: Hur många täcken?

Jag har bara ett täcke av varje tjocklek till SWB, oklippt, står i stall med strax över fryspunkten på vintern.

1 regntäcke - Rambo Original
1 100 gr - Rambo California
1 200 gr - Rambo Supreme
1 Rambo Duo med liner 200, 300 och 400 gram.
 
Sv: Hur många täcken?

Jag har en Connemara/fullblodskorsning som jag helklipper då hon blir helt dyngsur vid arbete.

Dessutom älskar jag att shoppa täcken så jag har en hel uppsjö av täcken till henne.... ;):D

Stalltäcken
HW Amigo Insulator medium 150 gr
HW Amigo Insulator Heavy 300 gr + hals 150 gr
HW Amigo Insulator Super Heavy 550 gr + hals 250 gr
Weatherbeeta Stable Plus 220 gr

2 bomullstäcken (används främst vid transport sommartid)

Fleecetäcken
2 vanliga fleece
1 fleece med hals
1 HW Rambo Newmarket Fleece som mest används vid bortaträningar osv

Utetäcken
HW Rambo Duo 100 gr + liner 300 gr + hals
2 st HW Amigo ofodrat regntäcke + hals
HW Amigo 1200D 400 gr med tillhörande hals 150 gr


och så några ridtäcken och skrittäcke på det... :D
 
Sv: Hur många täcken?

Det man ska komma ihåg är att hästen fryser inte när du gör det. Människan har en kritisktemperatur på ca 25+ (då man börjar frysa naken) medan hästar ligger på ca -15.

Min ridhäst är halvklippt och går utan täcke :)
Mitt sto var helklippt för två vintrar sen, använde mest ett fleccefodrat regntäcke. Vid ca 20- och kallare hade hon en tjockare täcke (kommer dock inte ihåg hur tjockt). Hon hade 200g stalltäcke inne när det var -10 och kallare (vi stod i kallstall). Annars fleecetäcke inne :)
 
Sv: Hur många täcken?

Har en fluffig nordis på lösdrift, oklippt än så länge. Har ett svett-täcke i fleece (Biltema) för snabbtork men ska köpa ett lättare regntäcke (hade velat ha ett under en vecka i höst, men snön och kylan kom fort så det hann aldrig köpas in, men inför vårens regn kan det vara bra), och ett vintertäcke för dom där dagarna när det är under -20 (det kan bli -42 vissa dagar så).
 
Sv: Hur många täcken?

När jag hade häst som täckades hade jag tre täcken. Ett ylletäcke, ett fleecefodral regntåcke (bucas) och ett reserv täcke, fleecefodrat regn.

Hösten var oklippt, ibland spårklippt och gick på lösdrift, sista tiden konvalecent. var han svettig efter ridning fick han promenerar med ylletäcke tills han var torr, sen släppas ut naken. Vid mycket nederbörd eller blåst åkte bucaset på, det räckte gott åt honom. Jo, jag hade även ett vintertäcke, men det användes inte heller så ofta.
 
Sv: Hur många täcken?

Har en jaktklippt islänning på lösdrift så jag behöver inte så många täcken.
Räknade till 16 st: fleece, ylle, fodrade stall och regntäcken av varierande tjocklek.:o
Använder lätt fodrat upp till 100 gr regntäcke om det regnar mycket någon dag. Är det minusgrader så åker ett fodrat stall/ tunt ylletäcke på efter ridningen. Fleece har jag nästan slutat med. Blir bara kallt och blött. Låter hästen ånga av innan jag lägger på täcket.
Det är svårt att säga hur många utetäcken man behöver. Det beror på torkmöjligheterna. Ett täcke ska vara helt torrt när man lägger på det samt alltid ta av blöta täcken innan man ställer in i box. Regnar det i 2 dagar så byter jag 2 ggr/dag sen tar det minst 2 dagar att torka ett täcke i pannrummet. Så jag behöver 5-6 regntäcken om det regnar mycket i flera dagar.
 
Sv: Hur många täcken?

Jag har precis köpt min allra första häst och är helt vilse i täckesvärlden. Hur många täcken bör man som minst ha? Vilken typ av täcken ska man ha? Vet att det är individuellt från häst till häst, men skriv vad ni har för häst då! Om ni klipper den, om den är frusen osv.

Jag tycker inte att man måste ha så galet mycket täcken.

Min basgarderob ser ut såhär:

Fleecetäcke
Ylletäcke
Ofodrat regntäcke som jag har en liner i fleece till vid behov.
100g
200g
400g
Ridtäcke i ull
Ridtäcke vattentätt

Jag har ett fruset fullblodssto som är klippt på halsen och bogen.
Har bara 1 av varje täcke förutom fleece som jag har 3 av.
Nu står min häst installad på nätterna så om täckena blir blöta hinner de torka under natten och hon har inget täcke i stallet.
Men om hästen går på lösdrift vill jag ha dubbelt av utetäckena för att de dels ska bytas och hinna torka men även för att jag vill ha olika täckesmodeller att byta med för att minska risken för skav när de har täcke på sig dygnet runt.

Men med en ny häst hade jag köpt ett bra ylletäcke och ett 100g täcke till att börja med.
Det kommer man väldigt långt på.
 
Sv: Hur många täcken?

Vilka täcken man behöver beror också, förutom på hästens konstitution (klippt/oklippt, frusen/varm) på hur man har den uppstallad. Ska du ha hästen hemma och kan byta täcken ett par gånger dagligen eller är den uppstallad med kanske begränsad täckeshantering, eller går den på lösdrift? Vilka möjligheter har hästen att komma undan väder och vind ute i hagen? Tränar, tävlar och transporterar man hästen mycket behövs en del andra funktioner också. Har man som regel inte täcke på hästen i hagen behövs ju egentligen bara något svett/ylletäcke och reflextäcke (om man tänker rida när det är mörkt..) Etc :)
 
Sv: Hur många täcken?

Min första ponny hade jag ett vintertäcke till och på äldre där så hade jag fleece täcke och ett innetäcke till honom.

Min stora häst har i dagsläget 2 fleece, 1 ull, 1 innetäcke 150g, 1 ofodrat regn, 1 övergångs med halvhals 200g, 1 vintertäcke 500g med 200g avtagbar hals.
Sen har hon också ett gammalt urtvättad 200g utetäcke, ett på tok för stort ofodrat regntäcke och ett fleece fodrat regntäcke. Som inte används förutom i nödfall pga att jag inte tycker om passform, foder och eller att det är slitet :p.

Foderhästen delar innetäcken med min egna, men är mindre frusen så har nästan alltid ett täcke ner i värme skalan ^_^ eller vad man ska kalla det. Sen har hon ett eget ofodrat regntäcke, ett 200g övergångs och ett 400g vintertäcke med hel hals.

Båda är än så länge oklippta, kan hända att jag klipper halsen om de behöver det senare. Står på box nattetid.
Nu när det regnar på tvären har egna hästen 200g och foderhästen ofodrat regn
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har precis köpt en begagnad transport och tänkte försäkra den, tar gärna emot tips om bästa försäkringen som också täcker invändiga...
Svar
4
· Visningar
619
Senast: Cavallo
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 636
Senast: tuaphua
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
838
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp