Hur många timmar per dygn äter en häst?

lwt03001

Trådstartare
Hade en diskussion i stallet angående nattforing och en tjej sa att hästen äter 23 timmar per dygn. När jag tänkte efter tycker jag att det låter mycket då det behövs tid till att sova och även att förflytta sig (när hästen levde fri). Jag tycker det låter rimligare med ca 18-20 timmar per dygn. Någon som vet?

Sv: Hur många timmar per dygn äter en häst?

Din teori har jag hört i samband med artiklar och annat, så den låter troligare.

Förutom på min häst, han äter inte när han sover, men annars ständigt. Tom när jag rider noppar han löv där han kommer åt :D

En häst har knappast tid att äta 23h om dygnet. Pratar hon om vildhästar eller våra tamhästar?

Hästen måste ju sova runt 3-4 timmar, sen går det åt tid till motion, sen tror jag ganska få hästar har tillgång till mat 23h om dygnet ens...

Tror snarare som dig..men ju oftare de äter desto bättre,,,

i vilt tillstånd har jag alltid fått höra att dem äter runt 18 timmar.
våra tamhästar kan ju inte äta mer än vad vi ger dem tid till, eller rättare sagt, mat till. finns säkert en massa stackars hästar som inte äter mer än 4-5 timmar/dygn.

Tid per dygn

Hästar betar 60 - 75 % av dygnet, det vill säga 14 - 18 timmar per dygn. De betar ungefär lika länge när det finns gott om bete (sommar), som när det finns lite eller näringsfattigt (vinter) .

Fördelning över dygnet

Hästar betar under dygnets alla timmar. Betandet är uppdelat i "mål" vars mönster är ganska konstant oberoende av årstid och väder. De längsta "målen" är i regel efter gryningen och före skymningen, utom under högsommaren, när hästarna besväras av bitande insekter, då målen under dagtid blir kortare och hästarna betar mer på natten än på dagen. Längden på målen varierar från mindre än en timme till åtskilliga timmar. I en omfattande studie av Camarguehästar var målen i genomsnitt 60 minuter långa i juni månad och under resten av året 70 - 100 minuter.

Även uppehållen mellan målen varierar. I samma studie var dessa i genomsnitt 45 minuter och 90 % var kortare än 2 timmar. Inget uppehåll varade längre än 3,5 timmar. Ponnyer och fullblod på stall med fri tillgång på foder organiserade ätandet på liknande sätt. De fördelade ätandet på ca 10 mål per dag och det längsta frivilliga uppehåll de gjorde var 3 - 4 timmar.

/Hippocampus

jag har hört/läst att det är ca 16 timmar per dygn...

23 timmar? skulle dem ha en enda timme på dygnet till att göra annat... de e ju helt absurt.

precis som alla sagt, en häst i vilt tillstånd äter 16-18 timmar/dygn.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
934
Senast: Oknytt
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 931
Senast: corzette
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 135
Senast: malumbub
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
835
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V