Hur mår man bra

Klubbisen

Trådstartare
Behöver alla tips jag kan få! Hur ska man göra för att få motivation till att orka göra saker man mår bra av och vad är det för saker man kan göra?
Har ett jobbigt förflutet med mycket familjetrauma och det tog slut med min pojkvän för cirka 2 månader sedan, trots att han inte behandlade mig bra på slutet och utsatte mig för sexuellt trauma saknar jag det bra vi hade, det kändes som att han verkligen förstod och trodde på mig och har svårt att få ut att han gav upp på mig ur huvudet. Speciellt hur han sårade mig och inte alls respekerade mig under uppbrottet, sa att jag var en energitjuv och inte tillräckligt för honom. Har så svårt att lita på och släppa in nya människor. Jobbar inte alls mycket heller då Corona har påverkat situationen. Är 19 år, helt okej betyg från gymnasiet och funderar på att börja plugga till hösten men är rädd för att jag med min psykiska ohälsa inte ska orka träffa nya människor eller ha motivation till att plugga och så vidare. Har en del kompisar som finns där och stöttar men kan ändå känna mig ensam. Får lätt ångest och övertänker. Somnar nu klockan 4 varje natt och har otroligt svårt att komma upp på morgonen, vissa dagar vaknar jag inte förrän 13.30. Sedan kollar jag mest på teve och äter inte så bra, på helger träffar jag en del kompisar men känns som att det alltid är jag som frågar om vi ska ses för alla har så fullt upp. Allt känns så jobbigt.

Får också ångest lätt och känner mig väldigt ensam. Har träffat en kille lite som jag verkligen tycker om och han verkar tycka mycket om mig men får ofta ångest då jag jämför honom med min föredetta och ibland känns det som att jag är otrogen. Det är skönt att slippa känna sig ensam men samtidigt kanske det inte är bra för mig i längden. Har berättat om hela situationen för honom och han är beredd att ta det lugnt, men är ändå rädd för att såra honom vilket även det ger mig ångest. Som person respekterar jag inte riktigt mig själv heller utan bryr mig mycket mer om alla andra och är en ”people pleaser”.

Känner mig just nu väldigt misslyckad, trött och ledsen. Vill må bra, vill orka göra saker och så vidare. Men det är så jäkla tufft och det känns som att halva jag är fast i det förflutna.Det känns som att jag håller på att gå in i en depression och jag har inte mycket ork kvar. Känner mig ofta även missförstådd och som att människor ofta har svårt att tycka om mig i början, kanske bara är depressionen som talar men jag vet inte. Blev mobbad som ung och utfryst.
Någon som kan stötta och ge tips och hjälpa till? Hade betytt mycket❤️
 
Sök hjälp via vårdcentralen eller egen remiss :heart
Vad tycker du är roligt? Vi mår över lag bra av rutiner även om man vill vara spontan. Kanske försöka få till någon rutin att komma ut t.ex?
Följa en podd man kanske lyssnar på samtidigt som man är ute och går?
Var inte rädd att öppna dig för dem i din närhet och passa på att träffas på riktigt, de gör gott!
 
Känns som att du är i behov av en samtalskontakt för att få hjälp att reda ut din situation. Ta kontakt med vårdcentralen är mitt tips.
Tog hjälp förra gången jag mådde dåligt och gick in i en depression. Fick antidepressiva vilket gjorde situationen bättre, tar dom fortfarande. Men att prata med någon känns jobbigt, men det är väl det som jag behöver göra.
 
Sök hjälp via vårdcentralen eller egen remiss :heart
Vad tycker du är roligt? Vi mår över lag bra av rutiner även om man vill vara spontan. Kanske försöka få till någon rutin att komma ut t.ex?
Följa en podd man kanske lyssnar på samtidigt som man är ute och går?
Var inte rädd att öppna dig för dem i din närhet och passa på att träffas på riktigt, de gör gott!
Tack❤️ Har svårt just nu att se det roliga i livet men gillar i vanliga fall att rida och att vara med kompisar. Det jobbiga är bara att det är så svårt att träffa folk nu i och med Corona.
 
Tack❤ Har svårt just nu att se det roliga i livet men gillar i vanliga fall att rida och att vara med kompisar. Det jobbiga är bara att det är så svårt att träffa folk nu i och med Corona.

Rider du på ridskola eller har du medryttarhäst? Jag tycker det är kul att vara i stallet även om jag inte rider 😊 och där är ju bra corona-avstånd.
Ja det är inte lätt, kan ni ses ute och gå tillsammans?

Även om det är jobbigt att prata om saker kan det kännas bättre efteråt :heart
Att få lasta av lite och att någon lyssnar.
Finns endel grupper och forum man kan skriva av sig även eller till en början iaf lyssna på andra som berättar vad de varit med om.

Gillar du att måla? De är ganska rogivande och finns ju böcker där man fyller i med färg 😊 en typ av mindfullness!
Eller lägga pussel
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 481
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 373
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
461
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 951
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp